Girlanda: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Girlanda== ==Grafika== <gallery> Plik:Zwieszenie 1.jpg") |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==Girlanda== | + | ===Girlanda=== |
+ | (niekiedy utożsamiana z: festonem) (ang. garland; fr. guirlande; niem. Girlande) | ||
+ | |||
+ | Motyw zdobniczy w formie zagiętego odcinka wieńca z liści, kwiatów i owoców, wzbogaconego wstęgami, kokardami (lub innymi motywami, np. guzami, maskami, bukranionami) i podwieszonego na końcach. Często przyjmuje też formę pęku (wiązki), wyłaniającej się z jednego punktu bądź wkomponowanej w większą strukturę dekoracyjną. Pojęciem g. określa się również wieniec, uformowany z liści, kwiatów i owoców. Wywodzi się ze sztuki antycznej, ponownie spopularyzowana w epoce nowożytnej. W zdobnictwie opraw szczególnie częsta w rollwerkowo-okuciowych i schweifwerkowych kartuszach oraz ćwierćmedalionach z 2 poł. XVI-pocz. XVII w. Występuje w nich jako element groteski, razem z m.in. festonami, maskami, maszkaronami. Jako element bogatych kartuszy herbowych stosowana przez cały XVII i XVIII w. Na złotniczych oprawach chętnie łączona z barokowymi wiciami akantowymi oraz wstęgowo-cęgowym ornamentem. Pojawia się też w dekoracjach rocaille i w ornamentach klasycystycznych. W XIX w. ukazywana na oprawach historyzujących. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Branchage]] <br> | ||
+ | [[Feston]] <br> | ||
+ | [[Groteska]] <br> | ||
+ | [[Kampanula]] <br> | ||
+ | [[Wieniec]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
+ | |||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | Plik:Girlandy w dekoracji oprawy korwinowskiej, Węgry, Buda, krótko po 1490 r., ONB Wiedeń, fot. wg. digital.onb.ac.at ....jpg | Girlanda w dekoracji renesansowej oprawy dla króla Macieja Korwina, krótko po 1490 r., Österreichische Nationalbibliothek, Wiedeń, fot. wg: digital.onb.ac.at | ||
+ | Plik:Girlanda, girlandy w obrębie kompozycji rollwerkowo.okuciowej na opr. francuskiej z ok. poł. XVI w., wg de Conichout, Ract. Madoux 2012, il. 119.jpg | Girlandy w obrębie kartuszowej kompozycji rollwerkowo-okuciowej na oprawie francuskiej z ok. poł. XVI w., repr. wg: de Conichout, Ract. Madoux 2012 | ||
+ | Plik:Girlanda, Girlandy w narożach kompozycji oprawy manierystycznej, Niemcy, lata 70. XVI w., wg Mazal 1990, il 157.jpg | Girlandy w narożach kompozycji oprawy manierystycznej, Niemcy, lata 70. XVI w., repr. wg: Mazal 1990 | ||
+ | Plik:Rollwerk 2...jpg | Girlandy i festony w obrębie dekoracji manierystycznego ćwierćmedalionu z 4 ćw. XVI w. | ||
+ | Plik:Schweifwerk 3.jpg | Girlandy i feston w obrębie dekoracji manierystycznego ćwierćmedalionu z pocz. XVII w. | ||
+ | Plik:Girlandy na oprawie złotniczej z 1710 r. wg Ogonowska 1993, il. 62.jpg | Girlandy na oprawie złotniczej z 1710 r., repr. wg: Ogonowska 1993 | ||
+ | Plik:Girlanda, Girlandy i kampanule w dekoracji oprawy austriackiej z 1 poł. XVIII w., Biblioteca nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Girlandy i kampanule w dekoracji oprawy austriackiej z 1 poł. XVIII w., BibliotecaNnazionale Braidense, Mediolan | ||
+ | Plik:Girlandy na rokokowej opr. anielskiej z ok. 1780, wg Nixon, Foot 1992, il. 99.jpg | Girlandy na rokokowej oprawie anielskiej z ok. 1780 r., wg Nixon, Foot 1992 | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
− | + | # Culot 1979, tabl. V/il. 49, XXVIII; | |
+ | # Mazal 1990, il. 228, 157; | ||
+ | # Nixon, Foot 1992, il. 99; | ||
+ | # Ogonowska 1993, il. 45, 47, 68 i in.; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 133; | ||
+ | # Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat. 32-33; | ||
+ | # Wagner 2011, s. 187-188; | ||
+ | # de Conichout, Ract-Madoux 2012, il. 119; | ||
+ | # Wagner 2016 II, il. 12a-d, 17, 19. | ||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 12:00, 11 lut 2022
Spis treści
Girlanda
(niekiedy utożsamiana z: festonem) (ang. garland; fr. guirlande; niem. Girlande)
Motyw zdobniczy w formie zagiętego odcinka wieńca z liści, kwiatów i owoców, wzbogaconego wstęgami, kokardami (lub innymi motywami, np. guzami, maskami, bukranionami) i podwieszonego na końcach. Często przyjmuje też formę pęku (wiązki), wyłaniającej się z jednego punktu bądź wkomponowanej w większą strukturę dekoracyjną. Pojęciem g. określa się również wieniec, uformowany z liści, kwiatów i owoców. Wywodzi się ze sztuki antycznej, ponownie spopularyzowana w epoce nowożytnej. W zdobnictwie opraw szczególnie częsta w rollwerkowo-okuciowych i schweifwerkowych kartuszach oraz ćwierćmedalionach z 2 poł. XVI-pocz. XVII w. Występuje w nich jako element groteski, razem z m.in. festonami, maskami, maszkaronami. Jako element bogatych kartuszy herbowych stosowana przez cały XVII i XVIII w. Na złotniczych oprawach chętnie łączona z barokowymi wiciami akantowymi oraz wstęgowo-cęgowym ornamentem. Pojawia się też w dekoracjach rocaille i w ornamentach klasycystycznych. W XIX w. ukazywana na oprawach historyzujących.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Branchage
Feston
Groteska
Kampanula
Wieniec
Grafika
Przypisy
- Culot 1979, tabl. V/il. 49, XXVIII;
- Mazal 1990, il. 228, 157;
- Nixon, Foot 1992, il. 99;
- Ogonowska 1993, il. 45, 47, 68 i in.;
- Kozakiewicz 1996, s. 133;
- Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat. 32-33;
- Wagner 2011, s. 187-188;
- de Conichout, Ract-Madoux 2012, il. 119;
- Wagner 2016 II, il. 12a-d, 17, 19.
Autor: A.W.