Pieczęć: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Pieczęć: uzupełn. term. ang.)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Pieczęć==
 
==Pieczęć==
Znak własnościowy lub dekoracja oprawy w formie pieczęci. Wyciśnięcia takiego motywu w skórze dokonywano za pomocą oryginalnego stempla pieczętnego (udostępnionego introligatorowi przez jego właściciela bądź będącego na wyposażeniu introligatorni) lub tłoka introligatorskiego o wzorze naśladującym pieczęć. Przypuszczalnie najstarszy przykład wyciśnięcia p. na oprawie wiąże się z Jeanem de Percy (Francja, poł. XIII w.). Praktyka oznaczania opraw p. z herbem i dookolną inskrypcją lub miniaturową p. sygnetową nasiliła się w Europie łacińskiej w XV w. (pierwsze przypadki w Polsce pochodzą z 2 poł. XV w.). W XVI w. używano wciąż p. sygnetowe jako superekslibrisy (np. jeden z superekslibrisów Piotra Wedelicjusza z Obornik). W tym samym stuleciu, wśród polskich bibliofilów kręgu dygnitarskiego popularność zyskały – w stopniu niespotykanym w innych krajach – okazałe superekslibrisy w formie okrągłej p. z herbem i inskrypcją. Do tej grupy zalicza się też częśc superekslibrisów króla Zygmunta Augusta. Z XVI-XVII w. znane są też przypadki użycia p. miejskiej na oprawach ksiąg urzędowych. W XVII-XVIII w. podobne praktyki uległy znacznemu ograniczeniu (np. jeden z superekslibrisów Jana Fryderyka Sapiehy, przed 1751). Jednocześnie w całej Europie popularność zyskiwał zwyczaj oznaczania strony tytułowej, wyklejki lub okładziny pieczątką lakową. W kategorii p. rozpatrywane są też niektóre ekslibrisy (np. abpa Stanisława Karnkowskiego, lata 80. XVI w.).  
+
(ang. seal)
 +
 
 +
1)
 +
 
 +
Znak własnościowy lub motyw zdobniczy na oprawie w formie pieczęci. Wyciśnięcia takiego motywu w skórze dokonywano za pomocą oryginalnego stempla pieczętnego (udostępnionego introligatorowi przez jego właściciela bądź będącego na wyposażeniu introligatorni) lub tłoka introligatorskiego o wzorze naśladującym pieczęć. Przypuszczalnie najstarszy przykład wyciśnięcia p. na oprawie wiąże się z Jeanem de Percy (Francja, poł. XIII w.). Praktyka oznaczania opraw p. z herbem i dookolną inskrypcją lub miniaturową p. sygnetową nasiliła się w Europie łacińskiej w XV w. (pierwsze przypadki w Polsce pochodzą z 2 poł. XV w.). W XVI w. używano wciąż p. sygnetowe jako →superekslibrisy (np. jeden z superekslibrisów Piotra Wedelicjusza z Obornik). W tym samym stuleciu, wśród polskich bibliofilów kręgu dygnitarskiego popularność zyskały – w stopniu niespotykanym w innych krajach – okazałe superekslibrisy w formie okrągłej p. z herbem i inskrypcją. Do tej grupy zalicza się też częśc superekslibrisów króla Zygmunta Augusta. Z XVI-XVII w. znane są też przypadki użycia p. miejskiej na oprawach ksiąg urzędowych. W XVII-XVIII w. podobne praktyki uległy znacznemu ograniczeniu (np. jeden z superekslibrisów Jana Fryderyka Sapiehy, przed 1751). Jednocześnie w całej Europie popularność zyskiwał zwyczaj oznaczania strony tytułowej, wyklejki lub okładziny pieczątką lakową. W kategorii p. rozpatrywane są też niektóre ekslibrisy (np. abpa Stanisława Karnkowskiego, lata 80. XVI w.).  
 +
 
 +
2) 
 +
 
 +
Znak osoby lub instytucji wyciskany za pomocą stempla w wosku lub laku (ang. wax seal), umieszczony w specjalnej puszce i połączony z oprawą za pomocą sznura, zwykle przeciągniętego przez jedna lub obie okładziny . Typowy dla opraw dyplomów uniwersyteckich oraz różnorakich, uroczystych aktów prawnych (np. zbiór barokowych opraw z p. należących do absolwentów włoskich uczelni w zbiorach BJ Kraków).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 14: Linia 22:
 
Plik:Pieczęć, Przykłady pieczęci wyciśniętych na oprawach gotyckich, wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Przykłady pieczęci wyciśniętych na oprawach gotyckich, wg: Schwenke, Schunke 1979
 
Plik:Pieczęć, Przykłady pieczęci wyciśniętych na oprawach gotyckich, wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Przykłady pieczęci wyciśniętych na oprawach gotyckich, wg: Schwenke, Schunke 1979
 
Plik:Pieczęć, Wyciski pieczęci na oprawie z 1 poł. XV w., BUMK, Toruń, fot. A. Wagner.jpg | Wyciski pieczęci na oprawie z 1 poł. XV w., BUMK, Toruń, fot. A. Wagner
 
Plik:Pieczęć, Wyciski pieczęci na oprawie z 1 poł. XV w., BUMK, Toruń, fot. A. Wagner.jpg | Wyciski pieczęci na oprawie z 1 poł. XV w., BUMK, Toruń, fot. A. Wagner
 +
Plik:Pieczęć, Wycisk pieczęci w narożu oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | Wycisk pieczęci w narożu oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner
 
Plik:Pieczęć, Superekslibris w formie pieczęci, XVI w..jpg | Superekslibris w formie pieczęci, XVI w.
 
Plik:Pieczęć, Superekslibris w formie pieczęci, XVI w..jpg | Superekslibris w formie pieczęci, XVI w.
  
Linia 20: Linia 29:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
 +
# Jarosławiecka 1929, s. 111-119;
 
# Lewicka-Kamińska 1977, s. 38;  
 
# Lewicka-Kamińska 1977, s. 38;  
 
# Różycki 1978, s. 427-428;  
 
# Różycki 1978, s. 427-428;  
Linia 26: Linia 36:
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 227;  
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 227;  
 
# Sipayłło 1988, tabl. 11, 91, 93 i in.;  
 
# Sipayłło 1988, tabl. 11, 91, 93 i in.;  
 +
# Ogonowska 1993, il. 76;
 
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 36;  
 
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 36;  
 
# Czyżak 2016, s. 199, 201;  
 
# Czyżak 2016, s. 199, 201;  

Aktualna wersja na dzień 18:15, 8 sty 2022

Pieczęć

(ang. seal)

1)

Znak własnościowy lub motyw zdobniczy na oprawie w formie pieczęci. Wyciśnięcia takiego motywu w skórze dokonywano za pomocą oryginalnego stempla pieczętnego (udostępnionego introligatorowi przez jego właściciela bądź będącego na wyposażeniu introligatorni) lub tłoka introligatorskiego o wzorze naśladującym pieczęć. Przypuszczalnie najstarszy przykład wyciśnięcia p. na oprawie wiąże się z Jeanem de Percy (Francja, poł. XIII w.). Praktyka oznaczania opraw p. z herbem i dookolną inskrypcją lub miniaturową p. sygnetową nasiliła się w Europie łacińskiej w XV w. (pierwsze przypadki w Polsce pochodzą z 2 poł. XV w.). W XVI w. używano wciąż p. sygnetowe jako →superekslibrisy (np. jeden z superekslibrisów Piotra Wedelicjusza z Obornik). W tym samym stuleciu, wśród polskich bibliofilów kręgu dygnitarskiego popularność zyskały – w stopniu niespotykanym w innych krajach – okazałe superekslibrisy w formie okrągłej p. z herbem i inskrypcją. Do tej grupy zalicza się też częśc superekslibrisów króla Zygmunta Augusta. Z XVI-XVII w. znane są też przypadki użycia p. miejskiej na oprawach ksiąg urzędowych. W XVII-XVIII w. podobne praktyki uległy znacznemu ograniczeniu (np. jeden z superekslibrisów Jana Fryderyka Sapiehy, przed 1751). Jednocześnie w całej Europie popularność zyskiwał zwyczaj oznaczania strony tytułowej, wyklejki lub okładziny pieczątką lakową. W kategorii p. rozpatrywane są też niektóre ekslibrisy (np. abpa Stanisława Karnkowskiego, lata 80. XVI w.).

2)

Znak osoby lub instytucji wyciskany za pomocą stempla w wosku lub laku (ang. wax seal), umieszczony w specjalnej puszce i połączony z oprawą za pomocą sznura, zwykle przeciągniętego przez jedna lub obie okładziny . Typowy dla opraw dyplomów uniwersyteckich oraz różnorakich, uroczystych aktów prawnych (np. zbiór barokowych opraw z p. należących do absolwentów włoskich uczelni w zbiorach BJ Kraków).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ekslibris
Herb
Superekslibris

Grafika

Przypisy

  1. Jarosławiecka 1929, s. 111-119;
  2. Lewicka-Kamińska 1977, s. 38;
  3. Różycki 1978, s. 427-428;
  4. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 311-314/il. 67-72;
  5. Krynicka 1980, il. 10a-c;
  6. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 227;
  7. Sipayłło 1988, tabl. 11, 91, 93 i in.;
  8. Ogonowska 1993, il. 76;
  9. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 36;
  10. Czyżak 2016, s. 199, 201;
  11. Wagner 2016, s. 120-126, 234-242, 414-418 i in.;
  12. Wagner 2017 II, s. 5-22;
  13. Franczak 2018, s. 167-180.

Autor: A.W.