Lederzeichnungowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Plik:Lederzeichnung 2.jpg | Zbliżenie dekoracji lederzeichningowej i wyciskanej z tłoków na oprawie prawdopodobnie krakowskiej j.w. | Plik:Lederzeichnung 2.jpg | Zbliżenie dekoracji lederzeichningowej i wyciskanej z tłoków na oprawie prawdopodobnie krakowskiej j.w. | ||
− | Plik:Lederzeichnung, Oprawa gotycka z dekoracją lederzeichningową, wyciskaną z tłoków i malowaną, Wrocław, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | + | Plik:Lederzeichnung, Oprawa gotycka z dekoracją lederzeichningową, wyciskaną z tłoków i malowaną, Wrocław, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | Oprawa gotycka z dekoracją lederzeichnungową, wyciskaną z tłoków i malowaną, Wrocław, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner |
Plik:Lederzeichnung, Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyc. z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyciskanej z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej j.w. | Plik:Lederzeichnung, Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyc. z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyciskanej z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej j.w. | ||
</gallery> | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Schreiber 1948, szp. 1371; | ||
+ | # Schonath 1957, s. 303-304; | ||
+ | # Holter 1966, s. …; | ||
+ | # Lewicka-Kamińska 1970, s. 51; | ||
+ | # Lewicka-Kamińska 1977, s. 52-54; | ||
+ | # Beck 1979, s. 291-296; | ||
+ | # Schmidt-Künsemüller 1980, s. …; | ||
+ | # Mazal 1997, s. 34, 94-95. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 15:14, 24 paź 2021
Spis treści
Lederzeichnungowe oprawy
(także: rysunkowe oprawy, oprawy z rysunkiem, z niem: Lederzeichnung Einbände, Lederblindzeichnung Einbände,)
oprawy o dekoracji wyciśniętej w skórze za pomocą twardego i cienkiego narzędzia (przypuszczalnie sztyftu, rodzaju strychulca ewentualnie radełka), tworzącego linie o swobodnym (prostym, zawijającym się itp.) dukcie. W ten sposób osiąga się efekty wizualne zbliżone do nacinanych opraw (lecz bez nacinania skóry), a jednocześnie do wycisków strychulca (który jednak nie pozwala na tak dużą swobodę i lekkość rozwiązań formalnych). Z tego powodu technikę tę uważa się za pośrednią między tzw. ledersznytem a wyciskaniem z tłoków. Pojawiła się w Europie Środkowej prawdopodobnie w XIV w., od początku występując razem z dekoracją z tłoków i strychulca. Jako technikę zdobniczą wykorzystywano ją w różnorakich wyrobach skórzanych (np. futerały, pochwy na miecze itp.). Oprawy zdobione w ten sposób zyskały największą popularność w krajach niemieckich, stanowiąc jednak margines wobec dzieł zdobionych tłokami, a później też radełkami. Na przełomie XIV-XV w. przyswojono ją w introligatorniach wrocławskich, łącząc z wyciskami tłoków, a nawet malowaniem okładzin. Najpóźniej w 2 poł. XV w. pojawiła się też na oprawach krakowskich, na których dopełniała dekorację z tłoków. Jej kres przyniosły w XVI w. przemiany formalno-stylowe w zdobnictwie introligatorskim renesansu.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Gotyckie oprawy
Malowane oprawy
Nacinane oprawy
Grafika
Przypisy
- Schreiber 1948, szp. 1371;
- Schonath 1957, s. 303-304;
- Holter 1966, s. …;
- Lewicka-Kamińska 1970, s. 51;
- Lewicka-Kamińska 1977, s. 52-54;
- Beck 1979, s. 291-296;
- Schmidt-Künsemüller 1980, s. …;
- Mazal 1997, s. 34, 94-95.
Autor: A.W.