Lederzeichnungowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 25: Linia 25:
 
Plik:Lederzeichnung, Oprawa gotycka z dekoracją lederzeichningową, wyciskaną z tłoków i malowaną, Wrocław, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg
 
Plik:Lederzeichnung, Oprawa gotycka z dekoracją lederzeichningową, wyciskaną z tłoków i malowaną, Wrocław, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg
  
Plik:Lederzeichnung, Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyc. z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej j.w.
+
Plik:Lederzeichnung, Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyc. z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej, 2 poł. XV w., BUWr, fot. A. Wagner.jpg | Zbliżenie dekoracji lederzeichnungowej, wyciskanej z tłoków i malowanej na oprawie wrocławskiej j.w.
</gallery>
+
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 15:10, 24 paź 2021

Lederzeichnungowe oprawy

(także: rysunkowe oprawy, oprawy z rysunkiem, z niem: Lederzeichnung Einbände, Lederblindzeichnung Einbände,)

oprawy o dekoracji wyciśniętej w skórze za pomocą twardego i cienkiego narzędzia (przypuszczalnie sztyftu, rodzaju strychulca ewentualnie radełka), tworzącego linie o swobodnym (prostym, zawijającym się itp.) dukcie. W ten sposób osiąga się efekty wizualne zbliżone do nacinanych opraw (lecz bez nacinania skóry), a jednocześnie do wycisków strychulca (który jednak nie pozwala na tak dużą swobodę i lekkość rozwiązań formalnych). Z tego powodu technikę tę uważa się za pośrednią między tzw. ledersznytem a wyciskaniem z tłoków. Pojawiła się w Europie Środkowej prawdopodobnie w XIV w., od początku występując razem z dekoracją z tłoków i strychulca. Jako technikę zdobniczą wykorzystywano ją w różnorakich wyrobach skórzanych (np. futerały, pochwy na miecze itp.). Oprawy zdobione w ten sposób zyskały największą popularność w krajach niemieckich, stanowiąc jednak margines wobec dzieł zdobionych tłokami, a później też radełkami. Na przełomie XIV-XV w. przyswojono ją w introligatorniach wrocławskich, łącząc z wyciskami tłoków, a nawet malowaniem okładzin. Najpóźniej w 2 poł. XV w. pojawiła się też na oprawach krakowskich, na których dopełniała dekorację z tłoków. Jej kres przyniosły w XVI w. przemiany formalno-stylowe w zdobnictwie introligatorskim renesansu.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Gotyckie oprawy
Malowane oprawy
Nacinane oprawy

Grafika