Ornamentyka oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Ornamentyka oprawy=== Zasób motywów zdobniczych i ornamentów w dekoracji oprawy. Mimo relatywnie ograniczonych możliwości kompozycyjnych, jakimi dysponują dek...")
 
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
  
  
Zasób motywów zdobniczych i ornamentów w dekoracji oprawy. Mimo relatywnie ograniczonych możliwości kompozycyjnych, jakimi dysponują dekoratorzy opraw (czworoboczny – najczęściej prostokątny – kształt okładzin oraz wydłużone proporcje prostokątnego grzbietu) cechuje się ona ogromnym zróżnicowaniem, tak pod względem formalnym, jak technicznym i materiałowym. Określona o. o. jest konsekwencją stylu w sztukach zdobniczych obowiązującego w danej epoce, z uwzględnieniem odmienności nie tylko między różnymi kręgami kulturowymi (np. łacińskie kraje Europy zachodniej oraz kraje islamskie), ale też krajami, miastami a nawet poszczególnymi pracowniami rzemieślniczymi (introligatorzy, złotnicy, hafciarze, malarze, jako profesje związane z dekoracją opraw). Ogromne znaczenie w tej sferze mają możliwości techniczne w zakresie wytwarzania narzędzi zdobniczych oraz wykonywania dekoracji na oprawach, które podlegają ciągłej ewolucji, a jednocześnie zróżnicowaniu zależnemu od miejsca powstania dzieła. W literaturze tematu akcentuje się podział o. o. na: linearną (linie proste, falujące, zygzakowate), geometryczną (rozmaite figury, w tym kwadraty, romby, trójkąty, koła i półkola), floralną (autonomiczne motywy roślin lub ich detali oraz rozmaite wici), zoomorficzne (realne i fantastyczne zwierzęta, zazwyczaj razem z o. floralnym i innymi motywami), figuralną (postaci ludzkie – realne i fantastyczne) oraz przedstawienia o charakterze heraldycznym lub para-heraldycznym (superekslibrisy herbowe, monogramowe, inicjałowe). Do o. o. należałoby też dodać liternictwo, któremu zwłaszcza w epoce gotyckiej nadawano funkcję dekoracji okładzin lub okuć (inskrypcyjne oprawy). Podobnie jak w przypadku pojedynczych motywów zdobniczych i ornamentów, umiejętność rozpoznawania o. o. ma fundamentalne znaczenie w pracy tegumentologa. Warunkuje bowiem trafne określenie miejsca i czasu powstania dzieła, w tym także identyfikację konkretnych warsztatów introligatorskich.           
+
Zasób motywów zdobniczych i ornamentów w dekoracji oprawy. Mimo relatywnie ograniczonych możliwości kompozycyjnych, jakimi dysponują dekoratorzy opraw (czworoboczny – najczęściej prostokątny – kształt okładzin oraz wydłużone proporcje prostokątnego grzbietu) cechuje się ona ogromnym zróżnicowaniem, tak pod względem formalnym, jak technicznym i materiałowym. Określona o. o. jest konsekwencją stylu w sztukach zdobniczych obowiązującego w danej epoce, z uwzględnieniem odmienności nie tylko między różnymi kręgami kulturowymi (np. łacińskie kraje Europy zachodniej oraz kraje islamskie), ale też krajami, miastami a nawet poszczególnymi pracowniami rzemieślniczymi (introligatorzy, złotnicy, hafciarze, malarze, jako profesje związane z dekoracją opraw). Ogromne znaczenie w tej sferze mają możliwości techniczne w zakresie wytwarzania narzędzi zdobniczych oraz wykonywania dekoracji na oprawach, które podlegają ciągłej ewolucji, a jednocześnie zróżnicowaniu zależnemu od miejsca powstania dzieła. W literaturze tematu akcentuje się podział o. o. na: linearną (linie proste, falujące, zygzakowate), geometryczną (rozmaite figury, w tym kwadraty, romby, trójkąty, koła i półkola), floralną (autonomiczne motywy roślin lub ich detali oraz rozmaite wici), figuralną (postaci ludzkie oraz zwierzęta realne i fantastyczne, czyli zoomorficzną, zazwyczaj występującą z o. floralnym i innymi motywami), jak również przedstawienia o charakterze heraldycznym lub para-heraldycznym (superekslibrisy herbowe, monogramowe, inicjałowe). Do o. o. należałoby też dodać liternictwo, któremu zwłaszcza w epoce gotyckiej nadawano funkcję dekoracji okładzin lub okuć (inskrypcyjne oprawy). Podobnie jak w przypadku pojedynczych motywów zdobniczych i ornamentów, umiejętność rozpoznawania o. o. ma fundamentalne znaczenie w pracy tegumentologa. Warunkuje bowiem trafne określenie miejsca i czasu powstania dzieła, w tym także identyfikację konkretnych warsztatów introligatorskich.           
  
  
Linia 9: Linia 9:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Figuralna dekoracja]] <br>
 
[[Figuralna dekoracja]] <br>
[[Floralne dekoracja]] <br>
+
[[Floralna dekoracja]] <br>
 
[[Geometryczna dekoracja]] <br>
 
[[Geometryczna dekoracja]] <br>
 
[[Inskrypcyjne oprawy]] <br>
 
[[Inskrypcyjne oprawy]] <br>

Aktualna wersja na dzień 21:54, 1 paź 2021

Ornamentyka oprawy

Zasób motywów zdobniczych i ornamentów w dekoracji oprawy. Mimo relatywnie ograniczonych możliwości kompozycyjnych, jakimi dysponują dekoratorzy opraw (czworoboczny – najczęściej prostokątny – kształt okładzin oraz wydłużone proporcje prostokątnego grzbietu) cechuje się ona ogromnym zróżnicowaniem, tak pod względem formalnym, jak technicznym i materiałowym. Określona o. o. jest konsekwencją stylu w sztukach zdobniczych obowiązującego w danej epoce, z uwzględnieniem odmienności nie tylko między różnymi kręgami kulturowymi (np. łacińskie kraje Europy zachodniej oraz kraje islamskie), ale też krajami, miastami a nawet poszczególnymi pracowniami rzemieślniczymi (introligatorzy, złotnicy, hafciarze, malarze, jako profesje związane z dekoracją opraw). Ogromne znaczenie w tej sferze mają możliwości techniczne w zakresie wytwarzania narzędzi zdobniczych oraz wykonywania dekoracji na oprawach, które podlegają ciągłej ewolucji, a jednocześnie zróżnicowaniu zależnemu od miejsca powstania dzieła. W literaturze tematu akcentuje się podział o. o. na: linearną (linie proste, falujące, zygzakowate), geometryczną (rozmaite figury, w tym kwadraty, romby, trójkąty, koła i półkola), floralną (autonomiczne motywy roślin lub ich detali oraz rozmaite wici), figuralną (postaci ludzkie oraz zwierzęta realne i fantastyczne, czyli zoomorficzną, zazwyczaj występującą z o. floralnym i innymi motywami), jak również przedstawienia o charakterze heraldycznym lub para-heraldycznym (superekslibrisy herbowe, monogramowe, inicjałowe). Do o. o. należałoby też dodać liternictwo, któremu zwłaszcza w epoce gotyckiej nadawano funkcję dekoracji okładzin lub okuć (inskrypcyjne oprawy). Podobnie jak w przypadku pojedynczych motywów zdobniczych i ornamentów, umiejętność rozpoznawania o. o. ma fundamentalne znaczenie w pracy tegumentologa. Warunkuje bowiem trafne określenie miejsca i czasu powstania dzieła, w tym także identyfikację konkretnych warsztatów introligatorskich.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Figuralna dekoracja
Floralna dekoracja
Geometryczna dekoracja
Inskrypcyjne oprawy
Linearna dekoracja
Motyw zdobniczy
Ornament
Superekslibris
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Burnatowa 1964, s. 6-7
  2. EWOK 1971, szp. 1742-1744;
  3. de Morant 1981, s. 16-29

Autor: A.W.