Centro rotondo: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece) | (z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece) | ||
− | Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (barrette, nodo) oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do c. r. pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw | + | Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (''barrette'', ''nodo'') oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do ''c. r.'' pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw →''alla greca'': okrągłe pole w linearno-ornamentalnym obramieniu, z ornamentem lub napisem w środku). Wzorzec ten uległ przekształceniu w licznych oprawach krakowskich głównie z lat 20-40 XVI w.: superekslibris herbowy w pierścieniowym obramieniu z trójlistkami włoskimi, innym ornamentem lub wieńcem laurowym. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
[[Alla greca oprawy]] <br> | [[Alla greca oprawy]] <br> | ||
− | |||
[[Nodo]]<br> | [[Nodo]]<br> | ||
[[Trójlistek włoski]] <br> | [[Trójlistek włoski]] <br> |
Aktualna wersja na dzień 19:58, 1 paź 2021
Spis treści
Centro rotondo
(z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece)
Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (barrette, nodo) oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do c. r. pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw →alla greca: okrągłe pole w linearno-ornamentalnym obramieniu, z ornamentem lub napisem w środku). Wzorzec ten uległ przekształceniu w licznych oprawach krakowskich głównie z lat 20-40 XVI w.: superekslibris herbowy w pierścieniowym obramieniu z trójlistkami włoskimi, innym ornamentem lub wieńcem laurowym.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Alla greca oprawy
Nodo
Trójlistek włoski
Wieniec
Grafika
Przypisy
- Hobson A. 1989, s. 19;
- Macchi F. i L. 2002, s. 77;
- Wagner 2016, s. 209-212.
Autor: A.W.