Centro rotondo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Centro rotondo=== (z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece) Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego p...")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
(z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece)
 
(z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece)
  
Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (barrette, nodo) oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do c. r. pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw →alla greca: okrągłe pole w linearno-ornamentalnym obramieniu, z ornamentem lub napisem w środku). Wzorzec ten uległ przekształceniu w licznych oprawach krakowskich głównie z lat 20-40 XVI w.: superekslibris herbowy w pierścieniowym obramieniu z trójlistkami włoskimi, innym ornamentem lub wieńcem laurowym.
+
Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (''barrette'', ''nodo'') oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do ''c. r.'' pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw →''alla greca'': okrągłe pole w linearno-ornamentalnym obramieniu, z ornamentem lub napisem w środku). Wzorzec ten uległ przekształceniu w licznych oprawach krakowskich głównie z lat 20-40 XVI w.: superekslibris herbowy w pierścieniowym obramieniu z trójlistkami włoskimi, innym ornamentem lub wieńcem laurowym.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 8: Linia 8:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Alla greca oprawy]] <br>
 
[[Alla greca oprawy]] <br>
[[Barrette]]<br>
 
 
[[Nodo]]<br>
 
[[Nodo]]<br>
 
[[Trójlistek włoski]] <br>
 
[[Trójlistek włoski]] <br>
 
[[Wieniec]] <br>
 
[[Wieniec]] <br>
 
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==

Aktualna wersja na dzień 19:58, 1 paź 2021

Centro rotondo

(z wł. „okrągłe centrum”; ang. round centerpiece)

Centralny element dekoracji zwierciadła okładzin w formie okrągłego lub kwadratowego pola wypełnionego plecionką (barrette, nodo) oraz obramionego linearnie i ornamentalnie bądź wyzbyty obramienia. Wywodzi się ze zdobnictwa opraw islamskich. Rozpowszechniony w 2 poł. XV w. na oprawach włoskich, zwłaszcza florenckich, na których najczęściej otaczają go ramy ornamentalne z plecionką. W renesansowym introligatorstwie krakowskim nawiązania do c. r. pojawiały się już pod koniec 1 dekady XVI w. (w centrum zwierciadła opraw →alla greca: okrągłe pole w linearno-ornamentalnym obramieniu, z ornamentem lub napisem w środku). Wzorzec ten uległ przekształceniu w licznych oprawach krakowskich głównie z lat 20-40 XVI w.: superekslibris herbowy w pierścieniowym obramieniu z trójlistkami włoskimi, innym ornamentem lub wieńcem laurowym.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Alla greca oprawy
Nodo
Trójlistek włoski
Wieniec

Grafika

Przypisy

  1. Hobson A. 1989, s. 19;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 77;
  3. Wagner 2016, s. 209-212.

Autor: A.W.