Baranek Boży: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
===Baranek Boży (Agnus Dei)===(fr. Agneau de Dieu)
+
==Baranek Boży==
 +
(Agnus Dei) (ang. Agnus Dei, Paschal Lamb; fr. Agneau de Dieu)
  
jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych oraz niekiedy na metalowych okuciach; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych.
+
Jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych oraz niekiedy na metalowych okuciach; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych.
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
 
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Biblijne motywy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Baranek boży 1.jpg
+
Plik:Baranek Boży, Francja, XII w., Komornicki 1925, tabl. XXVI.jpg | Przykład tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie romańskiej, Francja, XII w., repr. wg: Komornicki 1925, tabl. XXVI.
 
+
Plik:Baranek Boży 1.jpg | Przykłady tłoków z motywem Baranka Bożego na oprawach gotyckich, XV w., repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 155
 +
Plik:Baranek Boży, Tondel 2007, tabl. XXXVIII.jpg | Ornament w obramieniu (bordiurze) oprawy późnogotyckiej utworzony ze zmultiplikowanych wycisków tłoka z motywem Baranka Bożego, repr. wg: Tondel 2007, tabl. XXXVIII.
 +
Plik:Baranek boży 1.jpg | Przykład późnego zastosowania gotyckiego tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie renesansowej z l. 30. XVI w., BWSD Hosianum - Olsztyn, fot. A. Wagner
 +
Plik:Baranek Boży - MNK.jpg | Owalny medalion z Barankiem Bożym na oprawie krakowskiej z 1 poł XVII w., MN Kraków, fot. MN Kraków
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
 +
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 5;
 
# Loubier 1926, s. 59, 106;  
 
# Loubier 1926, s. 59, 106;  
 
# Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.;  
 
# Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.;  
 +
# Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. II, XVI, XCIX/il. 3;
 
# Laucevičius 1976, il. 269-274;  
 
# Laucevičius 1976, il. 269-274;  
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156;  
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156;  
 
# Schmidt-Künsemüller  1985, s. 215-216;
 
# Schmidt-Künsemüller  1985, s. 215-216;
# Carvin 1988, nr kat./il. Aix 1446, Carpentras 2.
+
# Carvin 1988, nr kat./il. Aix 1446, Carpentras 2;
 +
# Adler 2010, il. 4/28, 6/08c-d, 6/09a-c.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 19:44, 1 paź 2021

Baranek Boży

(Agnus Dei) (ang. Agnus Dei, Paschal Lamb; fr. Agneau de Dieu)

Jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych oraz niekiedy na metalowych okuciach; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 5;
  2. Loubier 1926, s. 59, 106;
  3. Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.;
  4. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. II, XVI, XCIX/il. 3;
  5. Laucevičius 1976, il. 269-274;
  6. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156;
  7. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 215-216;
  8. Carvin 1988, nr kat./il. Aix 1446, Carpentras 2;
  9. Adler 2010, il. 4/28, 6/08c-d, 6/09a-c.

Autor: A.W.