Łuskowy ornament: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Łuskowy ornament==
 
==Łuskowy ornament==
(fr. ornement d'échelle)
+
(ang. fish-scale ornament, scallop pattern; fr. ornement d'échelle)
  
Wywodzący się z antyku ornament w formie nachodzących na siebie, zaokrąglonych łusek. W zdobnictwie introligatorskim stosowany w układzie pasowym bądź jako czworoboczne lub trójkątne pole ornamentalne. Na oprawach gotyckich (XV-pocz. XVI w.) formę zbliżoną do ł. o. mają niekiedy fryzy arkadkowe, ukształtowane z 2-3 rzędów półkoli zakończonych drobnymi motywami floralnymi. Na oprawach renesansowych (XVI w.) ł. o., zazwyczaj wzbogacony rozetkami (lub innymi drobnymi motywami) na tle łusek, wypełnia pola okładzin. W spiętrzonym, trójkątnym układzie prezentowany na hiszpańskich plateresco oprawach (XVI w.). Na okładzinach aldyńsko-grolierowskich opraw w Polsce (3 ćw. XVI w.) niekiedy ł. o. tworzą półpierścienie, łączące się z linearnymi ramkami. Spopularyzowany w 2 poł. XVIII-pocz. XIX w. w klasycznej wersji: z wyciskanymi tłokiem łuskami o linearnym konturze, pustymi lub ozdobionymi rozetkami, gwiazdkami itp. W praktyce badawczej ł. o. można pomylić z ornamentem cekinowym (rząd nachodzących na siebie cekinów, zazwyczaj z otworami, przez które przeciągnięty jest sznur).  
+
Wywodzący się z antyku ornament w formie nachodzących na siebie, zaokrąglonych łusek. W zdobnictwie introligatorskim stosowany w układzie pasowym bądź jako czworoboczne lub trójkątne pole ornamentalne. Na oprawach gotyckich (XV-pocz. XVI w.) formę zbliżoną do ł. o. mają niekiedy fryzy arkadkowe, ukształtowane z 2-3 rzędów półkoli zakończonych drobnymi motywami floralnymi. Na oprawach renesansowych (XVI w.) ł. o., zazwyczaj wzbogacony rozetkami (lub innymi drobnymi motywami) na tle łusek, wypełnia pola okładzin. W spiętrzonym, trójkątnym układzie prezentowany na hiszpańskich plateresco oprawach (XVI w.). Na okładzinach aldyńsko-grolierowskich opraw w Polsce (3 ćw. XVI w.) niekiedy ł. o. tworzą półpierścienie, łączące się z linearnymi ramkami. Spopularyzowany w 2 poł. XVIII-pocz. XIX w. w klasycznej wersji: z wyciskanymi tłokiem łuskami o linearnym konturze, pustymi lub ozdobionymi rozetkami, gwiazdkami itp. W praktyce badawczej ł. o. można pomylić z ornamentem cekinowym (rząd nachodzących na siebie cekinów, zazwyczaj z otworami, przez które przeciągnięty jest sznur).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 13: Linia 13:
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Łuskowy ornament 2.jpg
+
Plik:Łuskowy ornament 2.jpg | Fryz arkadkowy o formie zbliżonej do ornamentu łuskowego, oprawa gotycka, kon. XV w. 
Plik:Łuskowy ornament 1.jpg
+
Plik:Łuskowy ornament 1.jpg | Ornament łuskowy na polskiej oprawie renesansowej, 2 ćw. XVI w.
Plik:Łuskowy ornament 3.jpg
+
Plik:Plateresco oprawy, Oprawa w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994 ..jpg | Ornament łuskowy wkomponowany w centralną część dekoracji oprawy w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994
Plik:Łuskowy ornament 4.jpg
+
Plik:Łuskowy ornament na oprawie haftowanej srebrnymi nićmi, Francja, XVII w., fot wg Coron, Lefèvre 1995.jpg | Łuskowy ornament na oprawie haftowanej srebrnymi nićmi, Francja, XVII w., fot wg Coron, Lefèvre 1995
 +
Plik:Łuskowy ornament 3.jpg | Ornament łuskowy w dekoracji grzbietu oprawy francuskiej z kon. XVIII w.
 +
Plik:Łuskowy ornament 4.jpg | Ornament łuskowy w dekoracji grzbietów opraw francuskich z kon. XVIII-pocz. XIX w.
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Aktualna wersja na dzień 20:55, 29 lip 2021

Łuskowy ornament

(ang. fish-scale ornament, scallop pattern; fr. ornement d'échelle)

Wywodzący się z antyku ornament w formie nachodzących na siebie, zaokrąglonych łusek. W zdobnictwie introligatorskim stosowany w układzie pasowym bądź jako czworoboczne lub trójkątne pole ornamentalne. Na oprawach gotyckich (XV-pocz. XVI w.) formę zbliżoną do ł. o. mają niekiedy fryzy arkadkowe, ukształtowane z 2-3 rzędów półkoli zakończonych drobnymi motywami floralnymi. Na oprawach renesansowych (XVI w.) ł. o., zazwyczaj wzbogacony rozetkami (lub innymi drobnymi motywami) na tle łusek, wypełnia pola okładzin. W spiętrzonym, trójkątnym układzie prezentowany na hiszpańskich plateresco oprawach (XVI w.). Na okładzinach aldyńsko-grolierowskich opraw w Polsce (3 ćw. XVI w.) niekiedy ł. o. tworzą półpierścienie, łączące się z linearnymi ramkami. Spopularyzowany w 2 poł. XVIII-pocz. XIX w. w klasycznej wersji: z wyciskanymi tłokiem łuskami o linearnym konturze, pustymi lub ozdobionymi rozetkami, gwiazdkami itp. W praktyce badawczej ł. o. można pomylić z ornamentem cekinowym (rząd nachodzących na siebie cekinów, zazwyczaj z otworami, przez które przeciągnięty jest sznur).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Aldyńsko-grolierowskie oprawy
Fryz arkadkowy
Plateresco oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Fernández 1994, nr kat./il. 5;
  2. Kozakiewicz 1996, s. 61;
  3. Moreno Gallego 2014, il. 50.

Autor: A.W.