Srebrna Biblioteka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Srebrna Biblioteka== (z niem. Silberbibliothek, dosłownie: Biblioteka Srebra) unikatowy w skali europejskiej zbiór 20 opraw ze srebra, stworzony w Królewcu w latach...")
 
m (Nazwy w innych językach: uzupełnienie term. ang.)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Srebrna Biblioteka==
+
 
(z niem. Silberbibliothek, dosłownie: Biblioteka Srebra) unikatowy w skali europejskiej zbiór 20 opraw ze srebra, stworzony w Królewcu w latach 50.-60 XVI w. przez księcia Albrechta Pruskiego i jego żonę Annę Marię. Wśród powodów jej powstania wymienia się manifestowanie splendoru książęcej pary, ale też chorobliwe upodobanie księżnej do luksusowych – zwłaszcza złotniczych – wyrobów. Oprawy chroniły niemal wyłącznie druki luterańskie, w czym wyrażała się głęboka cześć dla myśli protestanckiej ze strony pierwszego w Europie luterańskiego władcy i jego żony. Pierwsze 2 dzieła (ok. 1545 – pocz. lat 50. XVI w.) powstały prawdopodobnie w saksońskim Münden (lub Królewcu) i w Norymberdze. Wszystkie następne, wykonane głównie około 1555 r. i na początku lat 60. XVI w., były już wytworami królewieckich złotników, ściągniętych przez księcia z różnych centrum europejskiego rzemiosła. Najwybitniejszym z nich był Cornelius Vorwend, oprócz którego pracowali: Gerhard Lentz (prawdopodobnie sprawujący nadzór nad przedsięwzięciem), Paul Hoffmann, Hieronymus Kösler oraz dwaj anonimowi twórcy. Ich praca miała kolektywny charakter, w ramach której odlewy sporządzał głównie Lentz, zaś pozostali złotnicy inne elementy struktury i dekoracji, które następnie montowali na deskach okładzin wykonanych przez introligatora (prawdopodobnie Kaspara Anglera). Niejasne pozostaje kto był autorem projektów, a zwłaszcza programu ideowego dekoracji opraw, zdominowanego przez wątki biblijne i dynastyczne (herby i portrety książęcej pary). Z wyjątkiem wybitnego dzieła Vorwenda, oprawy cechują się przeciętnym poziomem rzemiosła złotniczego, typowego dla prowincjonalnego ośrodka królewieckiego. Nowatorstwem odznaczają się jednak dekoracje ornamentalne, głównie kompozycje maureskowo-wstęgowe, czyniące ze Srebrnej Biblioteki wyróżniającą się kreację w duchu manieryzmu północnego. Po śmierci książęcej pary księgi pozostały w zamku królewieckim, gdzie były prezentowane gościom (m.in. car Piotr Wielki); jedynie podczas wojny siedmioletniej i wojen napoleońskich wywieziono je z miasta. W Królewcu przechowywano je do II wojny światowej, gdy w obliczu zagrożenia nalotami alianckimi zostały ewakuowane do pałacu w Karwinach. Stamtąd w 1945 r. większość dzieł przewieziono do nowo tworzonej Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie znajduje się w niej 12 dzieł, zaś po jednym w Bibliotece Narodowej w Warszawie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu (5 opraw zaginęło w czasie wojny, lub krótko po niej).    
+
(z niem. Silberbibliothek, dosłownie: Biblioteka Srebra) (ang. Prince Albrecht's Silver Library)
 +
 
 +
Unikatowy w skali europejskiej zbiór 20 opraw ze srebra, stworzony w Królewcu w latach 50.-60 XVI w. przez księcia Albrechta Pruskiego i jego żonę Annę Marię. Wśród powodów jej powstania wymienia się manifestowanie splendoru książęcej pary, ale też chorobliwe upodobanie księżnej do luksusowych – zwłaszcza złotniczych – wyrobów. Oprawy chroniły niemal wyłącznie druki luterańskie, w czym wyrażała się głęboka cześć dla myśli protestanckiej ze strony pierwszego w Europie luterańskiego władcy i jego żony. Pierwsze 2 dzieła (ok. 1545 – pocz. lat 50. XVI w.) powstały prawdopodobnie w saksońskim Münden (lub Królewcu) i w Norymberdze. Wszystkie następne, wykonane głównie około 1555 r. i na początku lat 60. XVI w., były już wytworami królewieckich złotników, ściągniętych przez księcia z różnych centrum europejskiego rzemiosła. Najwybitniejszym z nich był Cornelius Vorwend, oprócz którego pracowali: Gerhard Lentz (prawdopodobnie sprawujący nadzór nad przedsięwzięciem), Paul Hoffmann, Hieronymus Kösler oraz dwaj anonimowi twórcy. Ich praca miała kolektywny charakter, w ramach której odlewy sporządzał głównie Lentz, zaś pozostali złotnicy inne elementy struktury i dekoracji, które następnie montowali na deskach okładzin wykonanych przez introligatora (prawdopodobnie Kaspara Anglera). Niejasne pozostaje kto był autorem projektów, a zwłaszcza programu ideowego dekoracji opraw, zdominowanego przez wątki biblijne i dynastyczne (herby i portrety książęcej pary). Z wyjątkiem wybitnego dzieła Vorwenda, oprawy cechują się przeciętnym poziomem rzemiosła złotniczego, typowego dla prowincjonalnego ośrodka królewieckiego. Nowatorstwem odznaczają się jednak dekoracje ornamentalne, głównie kompozycje maureskowo-wstęgowe, co czyni ze Srebrnej Biblioteki wyróżniającą się grupę dzieł w duchu manieryzmu północnego. Po śmierci książęcej pary księgi pozostały w zamku królewieckim, gdzie były prezentowane gościom (m.in. car Piotr Wielki); jedynie podczas wojny siedmioletniej i wojen napoleońskich wywieziono je z miasta. W Królewcu przechowywano je do II wojny światowej, gdy w obliczu zagrożenia nalotami alianckimi zostały ewakuowane do pałacu w Karwinach. Stamtąd w 1945 r. większość dzieł przewieziono do nowo tworzonej Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie znajduje się w niej 12 dzieł, zaś po jednym w Bibliotece Narodowej w Warszawie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu (5 opraw zaginęło w czasie wojny, lub krótko po niej).  
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Złotnicze oprawy]] <br>
 +
 
 +
==Grafika==
 +
 
 +
<gallery>
 +
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Kuhnert 1926, s. 251-317;
 +
# Rohde 1928;
 +
# Tondel 1992;
 +
# Tondel 1994;
 +
# Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat. 3-17;
 +
# Witczak-Kufel 1998, s. 9-26;
 +
# Tondel 2011, s. 278-321;
 +
# Woźniak, Slenczka 2017;
 +
# Tondel, Wagner 2019. 
 +
 
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 20:46, 18 lut 2021

(z niem. Silberbibliothek, dosłownie: Biblioteka Srebra) (ang. Prince Albrecht's Silver Library)

Unikatowy w skali europejskiej zbiór 20 opraw ze srebra, stworzony w Królewcu w latach 50.-60 XVI w. przez księcia Albrechta Pruskiego i jego żonę Annę Marię. Wśród powodów jej powstania wymienia się manifestowanie splendoru książęcej pary, ale też chorobliwe upodobanie księżnej do luksusowych – zwłaszcza złotniczych – wyrobów. Oprawy chroniły niemal wyłącznie druki luterańskie, w czym wyrażała się głęboka cześć dla myśli protestanckiej ze strony pierwszego w Europie luterańskiego władcy i jego żony. Pierwsze 2 dzieła (ok. 1545 – pocz. lat 50. XVI w.) powstały prawdopodobnie w saksońskim Münden (lub Królewcu) i w Norymberdze. Wszystkie następne, wykonane głównie około 1555 r. i na początku lat 60. XVI w., były już wytworami królewieckich złotników, ściągniętych przez księcia z różnych centrum europejskiego rzemiosła. Najwybitniejszym z nich był Cornelius Vorwend, oprócz którego pracowali: Gerhard Lentz (prawdopodobnie sprawujący nadzór nad przedsięwzięciem), Paul Hoffmann, Hieronymus Kösler oraz dwaj anonimowi twórcy. Ich praca miała kolektywny charakter, w ramach której odlewy sporządzał głównie Lentz, zaś pozostali złotnicy inne elementy struktury i dekoracji, które następnie montowali na deskach okładzin wykonanych przez introligatora (prawdopodobnie Kaspara Anglera). Niejasne pozostaje kto był autorem projektów, a zwłaszcza programu ideowego dekoracji opraw, zdominowanego przez wątki biblijne i dynastyczne (herby i portrety książęcej pary). Z wyjątkiem wybitnego dzieła Vorwenda, oprawy cechują się przeciętnym poziomem rzemiosła złotniczego, typowego dla prowincjonalnego ośrodka królewieckiego. Nowatorstwem odznaczają się jednak dekoracje ornamentalne, głównie kompozycje maureskowo-wstęgowe, co czyni ze Srebrnej Biblioteki wyróżniającą się grupę dzieł w duchu manieryzmu północnego. Po śmierci książęcej pary księgi pozostały w zamku królewieckim, gdzie były prezentowane gościom (m.in. car Piotr Wielki); jedynie podczas wojny siedmioletniej i wojen napoleońskich wywieziono je z miasta. W Królewcu przechowywano je do II wojny światowej, gdy w obliczu zagrożenia nalotami alianckimi zostały ewakuowane do pałacu w Karwinach. Stamtąd w 1945 r. większość dzieł przewieziono do nowo tworzonej Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie znajduje się w niej 12 dzieł, zaś po jednym w Bibliotece Narodowej w Warszawie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie i Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu (5 opraw zaginęło w czasie wojny, lub krótko po niej).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Kuhnert 1926, s. 251-317;
  2. Rohde 1928;
  3. Tondel 1992;
  4. Tondel 1994;
  5. Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat. 3-17;
  6. Witczak-Kufel 1998, s. 9-26;
  7. Tondel 2011, s. 278-321;
  8. Woźniak, Slenczka 2017;
  9. Tondel, Wagner 2019.

Autor: A.W.