Impresa: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Impresa=== (w kręgu anglosaskim określana jako badge) Pojęcie pokrewne emblematowi oraz godłu heraldycznemu: para-heraldyczny wizerunek przedmiotu, rośliny, zwi...") |
m (→Impresa: uzupełn. term. ang.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
===Impresa=== | ===Impresa=== | ||
+ | (ang. impresa, personal device, badge) | ||
+ | |||
(w kręgu anglosaskim określana jako badge) | (w kręgu anglosaskim określana jako badge) | ||
− | Pojęcie pokrewne emblematowi oraz godłu heraldycznemu: para-heraldyczny wizerunek przedmiotu, rośliny, zwierzęcia lub człowieka, przeważnie z towarzyszącą dewizą, pełniący funkcję identyfikacyjną, odnoszącą się do właściciela impresy. Używana od epoki gotyckiej (XIV w.) w kręgach rycerskich, zyskała na popularności w renesansie i baroku, gdy zaczęto się nią posługiwać także wśród elit intelektualnych i patrycjatu. Od uniwersalnego w swej wymowie emblematu i. różni się zindywidualizowanym charakterem oraz zazwyczaj prostszą, jedno-dwuelementową strukturą. W zdobnictwie introligatorskim do najsłynniejszych i. zalicza się motyw salamandry króla Francji Franciszka I, widniejący na jego superekslibrisach, oraz różę Tudorów na oprawach związanych z królową Anglii, Elżbietą I. Na gruncie polskim do i. zaliczyć można superekslibrisy ograniczone do godła herbowego, np. łeb wołu przebity mieczem (z herbu Pomian prymasa Władysława Łubieńskiego, XVIII w.) oraz rogacinę srebrną dwukrotnie przekrzyżowaną (z herbu Lis Jana Fryderyka Sapiehy, XVIII w.). | + | Pojęcie pokrewne emblematowi oraz godłu heraldycznemu: para-heraldyczny wizerunek przedmiotu, rośliny, zwierzęcia lub człowieka, przeważnie z towarzyszącą dewizą, pełniący funkcję identyfikacyjną, odnoszącą się do właściciela impresy. Używana od epoki gotyckiej (XIV w.) w kręgach rycerskich, zyskała na popularności w renesansie i baroku, gdy zaczęto się nią posługiwać także wśród elit intelektualnych i patrycjatu. Od uniwersalnego w swej wymowie emblematu i. różni się zindywidualizowanym charakterem oraz zazwyczaj prostszą, jedno-dwuelementową strukturą. W zdobnictwie introligatorskim do najsłynniejszych i. zalicza się motyw salamandry króla Francji Franciszka I, widniejący na jego superekslibrisach, oraz różę Tudorów na oprawach związanych z królową Anglii, Elżbietą I. Na gruncie polskim do i. zaliczyć można superekslibrisy ograniczone do godła herbowego, np. łeb wołu przebity mieczem (z herbu Pomian prymasa Władysława Łubieńskiego, XVIII w.) oraz rogacinę srebrną dwukrotnie przekrzyżowaną (z herbu Lis Jana Fryderyka Sapiehy, XVIII w.). |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 19:13, 18 lut 2021
Spis treści
Impresa
(ang. impresa, personal device, badge)
(w kręgu anglosaskim określana jako badge)
Pojęcie pokrewne emblematowi oraz godłu heraldycznemu: para-heraldyczny wizerunek przedmiotu, rośliny, zwierzęcia lub człowieka, przeważnie z towarzyszącą dewizą, pełniący funkcję identyfikacyjną, odnoszącą się do właściciela impresy. Używana od epoki gotyckiej (XIV w.) w kręgach rycerskich, zyskała na popularności w renesansie i baroku, gdy zaczęto się nią posługiwać także wśród elit intelektualnych i patrycjatu. Od uniwersalnego w swej wymowie emblematu i. różni się zindywidualizowanym charakterem oraz zazwyczaj prostszą, jedno-dwuelementową strukturą. W zdobnictwie introligatorskim do najsłynniejszych i. zalicza się motyw salamandry króla Francji Franciszka I, widniejący na jego superekslibrisach, oraz różę Tudorów na oprawach związanych z królową Anglii, Elżbietą I. Na gruncie polskim do i. zaliczyć można superekslibrisy ograniczone do godła herbowego, np. łeb wołu przebity mieczem (z herbu Pomian prymasa Władysława Łubieńskiego, XVIII w.) oraz rogacinę srebrną dwukrotnie przekrzyżowaną (z herbu Lis Jana Fryderyka Sapiehy, XVIII w.).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Alegoria
Emblemat
Herb
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Sipayłło 1988, s. 8; Velde 2000;
- Cubrzyńska-Leonarczyk 2001, s. 14 (wg Sipayłło 1988);
- Powell-Siddons 2009, s. 1-18.
Autor: A.W.