Maszkaron: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
m (→Maszkaron: uzupełn. term. ang.) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w. | + | ==Maszkaron== |
+ | (ang. mascaron; niem. Maskaron; fr. mascaron) | ||
+ | |||
+ | W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w. | ||
+ | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
[[Małżowinowo-chrząstkowy ornament]] <br> | [[Małżowinowo-chrząstkowy ornament]] <br> | ||
[[Maska]] <br> | [[Maska]] <br> | ||
Linia 7: | Linia 12: | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Maszkaron 2.jpg | + | Plik:Maszkaron 1b.jpg | Maszkaron w dekoracji oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., BUMK, Toruń, fot. A. Skowroński |
− | Plik:Maszkaron 1.jpg | + | Plik:Maszkaron 2.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD, Włocławek, fot. A. Wagner |
− | Plik:Maszkaron | + | Plik:Maszkaron 1.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD, Włocławek, fot. A. Wagner |
+ | Plik:Maszkaron w centrum medalionu maureskowo-wstęgowego, prawdopodobnie Toruń, pocz. XVII w..jpg | Maszkaron w centrum medalionu maureskowo-wstęgowego, prawdopodobnie Toruń, pocz. XVII w., WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Maszkaron na niemieckiej oprawie wydawniczej o dekoracji historyzującej, 1881, wg Jaeger 2002.jpg | Maszkaron na niemieckiej oprawie wydawniczej o dekoracji historyzującej, 1881, fot. wg: Jaeger 2002 | ||
+ | |||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Mazal 1990, il. 131; |
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 252; | ||
+ | # Jäger 2002, nr kat./il. 22-23; | ||
+ | # Wagner 2016 II, s. 54, 62-68, 74. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 19:09, 18 lut 2021
Spis treści
Maszkaron
(ang. mascaron; niem. Maskaron; fr. mascaron)
W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Małżowinowo-chrząstkowy ornament
Maska
Maureskowo-wstęgowy ornament
Grafika
Przypisy
- Mazal 1990, il. 131;
- Kozakiewicz 1996, s. 252;
- Jäger 2002, nr kat./il. 22-23;
- Wagner 2016 II, s. 54, 62-68, 74.
Autor: A.W.