Maszkaron: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
m (Maszkaron: uzupełn. term. ang.)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w.
+
==Maszkaron==
 +
(ang. mascaron; niem. Maskaron; fr. mascaron)
 +
 
 +
W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w.
 +
 
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
Linia 8: Linia 12:
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Maszkaron 1b.jpg | Maszkaron w dekoracji oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. A. Skowroński
+
Plik:Maszkaron 1b.jpg | Maszkaron w dekoracji oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., BUMK, Toruń, fot. A. Skowroński
Plik:Maszkaron 2.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
+
Plik:Maszkaron 2.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD, Włocławek, fot. A. Wagner
Plik:Maszkaron 1.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
+
Plik:Maszkaron 1.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD, Włocławek, fot. A. Wagner
 +
Plik:Maszkaron w centrum medalionu maureskowo-wstęgowego, prawdopodobnie Toruń, pocz. XVII w..jpg | Maszkaron w centrum medalionu maureskowo-wstęgowego, prawdopodobnie Toruń, pocz. XVII w., WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner
 +
Plik:Maszkaron na niemieckiej oprawie wydawniczej o dekoracji historyzującej, 1881, wg Jaeger 2002.jpg | Maszkaron na niemieckiej oprawie wydawniczej o dekoracji historyzującej, 1881, fot. wg: Jaeger 2002
 +
 
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#
+
# Mazal 1990, il. 131;
 +
# Kozakiewicz 1996, s. 252;
 +
# Jäger 2002, nr kat./il. 22-23;
 +
# Wagner 2016 II, s. 54, 62-68, 74.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 19:09, 18 lut 2021

Maszkaron

(ang. mascaron; niem. Maskaron; fr. mascaron)

W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Małżowinowo-chrząstkowy ornament
Maska
Maureskowo-wstęgowy ornament

Grafika

Przypisy

  1. Mazal 1990, il. 131;
  2. Kozakiewicz 1996, s. 252;
  3. Jäger 2002, nr kat./il. 22-23;
  4. Wagner 2016 II, s. 54, 62-68, 74.

Autor: A.W.