Łańcuszkowy ornament: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Łańcuszkowy ornament==
 
==Łańcuszkowy ornament==
 +
 +
Ornament naśladujący złotniczy łańcuch lub łańcuszek. Jego ogniwa mogą mieć różnoraki kształt (okrągłe, owalne, czworoboczne, naprzemiennie różnokształtne), mogą też ukazane alternacyjnie z elementami o bogatszej formie (np. kaboszony, rauty – samoistne lub w stylizowanych oprawkach). Różne formy ł. o. (z okrągłymi lub owalnymi ogniwami) występowały na tłokach romańskich. Pojawiał się w dekoracji renesansowych opraw włoskich z 2 poł. XV-XVI w. W zdobnictwie opraw środkowoeuropejskich, w tym polskich, szczególnie popularny w 2 poł. XVI w. – pocz. XVII w. jako element kompozycji ramowej na okładzinach, wyciskany na ślepo lub złotem z radełka. Z mniejszym nasileniem stosowany przez cały okres nowożytny i XIX w. Najbardziej charakterystyczny i rozpowszechniony był ł. o. z prostokątnymi ogniwami, ukazywany wg formuły: naprzemiennie ogniwo na wprost i z boku (w formie krótkiej linii). Popularność zyskały też odmiany ł. o. z owalnymi ogniwami, zachodzącymi na siebie esowano. W 2-3 ćw. XVII w. pojawiał się ł. o. imitujący łańcuchy z klejnotami (zwłaszcza rautami w oprawkach). Dla opraw XIX w. (empirowych, romantycznych i historyzujących) charakterystyczny jest ł. o. z dużymi i cienkimi ogniwami, gęsto zachodzącymi na siebie. W praktyce badawczej ł. o. może być mylony z różnymi rodzajami plecionki (na oprawach gotyckich i renesansowych w Italii), ponadto ze sznurowym ornamentem lub giloszem (na oprawach XVI-pocz, XVII w.), oraz uproszczonymi wariantami falowego ornamentu (na oprawach klasycystycznych i empirowych).
 +
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Falowy ornament]] <br>
 +
[[Gilosz]] <br>
 +
[[Kaboszon]] <br>
 +
[[Plecionka]] <br>
 +
[[Raut]] <br>
 +
[[Sznurowy ornament]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 1.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 1.jpg
 +
Plik:Łańcuszkowy ornament na oprawie renesansowej, Gdańsk, lata 60. XVI w..jpg | Łańcuszkowy ornament na oprawie renesansowej, Gdańsk, lata 60. XVI w., WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. T. Dorawa
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 4, ok. 1600b.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 4, ok. 1600b.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 1b.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 1b.jpg
Linia 9: Linia 23:
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 3, pocz. XVI w.b.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 3, pocz. XVI w.b.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 2 BPP empire.jpg
 
Plik:Łańcuszkowy ornament 2 BPP empire.jpg
 +
Plik:Łańcuszkowy ornament II w wewnętrznej ramie ornamentalnej zwierciadła okładziny, Holandia, 1 poł. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg
 +
 +
 +
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Culot 1979, tabl. I/il. 10-11, II/il. 15, XXI i in.;
 +
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 240;
 +
# Devauchelle 1995, s. 174;
 +
# Hobson, Quaquarelli 1998, nr kat./tabl. 1;
 +
# Wagner, Madajewska, Mazerska 2018, nr kat./il. 28-29, 55-57;
 +
# Wagner 2020, nr kat./il. 164.
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 21:33, 24 sty 2021

Łańcuszkowy ornament

Ornament naśladujący złotniczy łańcuch lub łańcuszek. Jego ogniwa mogą mieć różnoraki kształt (okrągłe, owalne, czworoboczne, naprzemiennie różnokształtne), mogą też ukazane alternacyjnie z elementami o bogatszej formie (np. kaboszony, rauty – samoistne lub w stylizowanych oprawkach). Różne formy ł. o. (z okrągłymi lub owalnymi ogniwami) występowały na tłokach romańskich. Pojawiał się w dekoracji renesansowych opraw włoskich z 2 poł. XV-XVI w. W zdobnictwie opraw środkowoeuropejskich, w tym polskich, szczególnie popularny w 2 poł. XVI w. – pocz. XVII w. jako element kompozycji ramowej na okładzinach, wyciskany na ślepo lub złotem z radełka. Z mniejszym nasileniem stosowany przez cały okres nowożytny i XIX w. Najbardziej charakterystyczny i rozpowszechniony był ł. o. z prostokątnymi ogniwami, ukazywany wg formuły: naprzemiennie ogniwo na wprost i z boku (w formie krótkiej linii). Popularność zyskały też odmiany ł. o. z owalnymi ogniwami, zachodzącymi na siebie esowano. W 2-3 ćw. XVII w. pojawiał się ł. o. imitujący łańcuchy z klejnotami (zwłaszcza rautami w oprawkach). Dla opraw XIX w. (empirowych, romantycznych i historyzujących) charakterystyczny jest ł. o. z dużymi i cienkimi ogniwami, gęsto zachodzącymi na siebie. W praktyce badawczej ł. o. może być mylony z różnymi rodzajami plecionki (na oprawach gotyckich i renesansowych w Italii), ponadto ze sznurowym ornamentem lub giloszem (na oprawach XVI-pocz, XVII w.), oraz uproszczonymi wariantami falowego ornamentu (na oprawach klasycystycznych i empirowych).


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Falowy ornament
Gilosz
Kaboszon
Plecionka
Raut
Sznurowy ornament

Grafika

Przypisy

  1. Culot 1979, tabl. I/il. 10-11, II/il. 15, XXI i in.;
  2. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 240;
  3. Devauchelle 1995, s. 174;
  4. Hobson, Quaquarelli 1998, nr kat./tabl. 1;
  5. Wagner, Madajewska, Mazerska 2018, nr kat./il. 28-29, 55-57;
  6. Wagner 2020, nr kat./il. 164.

Autor: A.W.