Maszkaron: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 7: Linia 7:
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
 +
Plik:Maszkaron 1b.jpg | Maszkaron w dekoracji oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. A. Skowroński
 
Plik:Maszkaron 2.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
 
Plik:Maszkaron 2.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
 
Plik:Maszkaron 1.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
 
Plik:Maszkaron 1.jpg | Maszkaron w dekoracji ćwierćmedalionu narożnego, Polska, 4 ćw. XVI w.
Plik:Maszkaron 1b.jpg
+
Plik:Maszkaron 1b.jpg | Maszkaron w centrum medalionu maureskowo-wstęgowego, pocz. XVII w.
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Wersja z 21:44, 10 sty 2021

W sztukach zdobniczych: ludzka lub na poły zwierzęca głowa o zdeformowanych rysach, włosach przekształcających się w liście, formy małżowinowe, bądź inne twory dekoracyjne; najczęściej ujmowana wprost lub z profilu. Wywodzi się ze sztuki antycznej, odkąd stosowany w kolejnych epokach; szczególnie popularny w zdobnictwie manierystycznym. Wówczas chętnie ukazywany na okuciach i zapięciach opraw złotniczych oraz w obrębie większych kompozycji wyciskanych na oprawach. Na wczesnobarokowych okuciach jego przestylizowanie w kierunku form małżowinowo-chrząstkowych prowadziło niekiedy do uabstrakcyjnienia formy. W Polsce najczęściej widnieje na zwartej grupie narożnikowych ćwierćmedalionów maureskowo-wstęgowych z rollwerkiem, typowych dla warsztatów krakowskich i poznańskich (4 ćw. XVI-pocz. XVII w.). Ponowne spopularyzowanie m. nastąpiło w historyzującym introligatorstwie XIX w.

Zobacz też

Małżowinowo-chrząstkowy ornament
Maska
Maureskowo-wstęgowy ornament

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.