Baranek Boży: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 14: Linia 14:
 
Plik:Baranek Boży, Francja, XII w., Komornicki 1925, tabl. XXVI.jpg | Przykład tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie romańskiej, Francja, XII w., repr. wg: Komornicki 1925, tabl. XXVI.
 
Plik:Baranek Boży, Francja, XII w., Komornicki 1925, tabl. XXVI.jpg | Przykład tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie romańskiej, Francja, XII w., repr. wg: Komornicki 1925, tabl. XXVI.
 
Plik:Baranek Boży 1.jpg | Przykłady tłoków z motywem Baranka Bożego na oprawach gotyckich, XV w., repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 155
 
Plik:Baranek Boży 1.jpg | Przykłady tłoków z motywem Baranka Bożego na oprawach gotyckich, XV w., repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 155
 +
Plik:Baranek Boży, Tondel 2007, tabl. XXXVIII.jpg | Ornament w obramieniu (bordiurze) oprawy późnogotyckiej utworzony ze zmultiplikowanych wycisków tłoka z motywem Baranka Bożego, repr. wg: Tondel 2007, tabl. XXXVIII.
 
Plik:Baranek boży 1.jpg | Przykład późnego zastosowania gotyckiego tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie renesansowej z l. 30. XVI w., BWSD Hosianum - Olsztyn, fot. A. Wagner  
 
Plik:Baranek boży 1.jpg | Przykład późnego zastosowania gotyckiego tłoka z motywem Baranka Bożego na oprawie renesansowej z l. 30. XVI w., BWSD Hosianum - Olsztyn, fot. A. Wagner  
 
Plik:Baranek Boży - MNK.jpg | Owalny medalion z Barankiem Bożym na oprawie krakowskiej z 1 poł XVII w., MN Kraków, fot. MN Kraków  
 
Plik:Baranek Boży - MNK.jpg | Owalny medalion z Barankiem Bożym na oprawie krakowskiej z 1 poł XVII w., MN Kraków, fot. MN Kraków  

Wersja z 15:08, 10 sty 2021

Baranek Boży

(Agnus Dei) (fr. Agneau de Dieu)

Jeden z najpopularniejszych motywów w introligatorskim zdobnictwie romańskim, a zwłaszcza gotyckim; ukazywany także na średniowiecznych oprawach złotniczych oraz niekiedy na metalowych okuciach; rzadszy w późniejszych epokach. Na tłokach najczęściej ujmowany z boku, z głową odwróconą do tyłu (rzadziej skierowaną w przód), oraz z chorągwią zwieńczoną krzyżem bądź z samym krzyżem, stojącym za zwierzęciem na sztorc lub pochyle; niekiedy obok B. B. widnieje kielich eucharystyczny, a tło wypełnia prosta dekoracja floralna lub zarys trawiastego gruntu. Ukazywany przeważnie na okrągłych tłokach z linearną lub perełkowaną ramką, rzadziej na tłokach czworo- i wielobocznych. Na oprawach złotniczych widnieje w obrębie większych kompozycji lub jako metalowy medalion przybity do okładziny, zwykle w otoczeniu symboli czterech ewangelistów. W epoce kontrreformacji B. B. stojący na postumencie lub księdze był popularny jako motyw medalionowej plakiety z cytatem z Ewangelii św. Jana (1:29), wyciskanej złotem (często na barwionych podkładkach papierowych) pośrodku górnych okładzin opraw (liczne znane przykłady z Korony i Wlk. Ks. Litewskiego). W późniejszych epokach motyw stosowany zazwyczaj na księgach liturgicznych i dewocyjnych.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Biblijne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Loubier 1926, s. 59, 106;
  2. Kyriss 1958, tabl. 325-326, 337, 339 i in.;
  3. Laucevičius 1976, il. 269-274;
  4. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 152-156;
  5. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 215-216;
  6. Carvin 1988, nr kat./il. Aix 1446, Carpentras 2;
  7. Adler 2010, il. 4/28, 6/08c-d, 6/09a-c.

Autor: A.W.