Ikonografia opraw
Spis treści
Ikonografia opraw
(ang. the iconography of bindings; fr. iconographie de la reliure)
Motywy opraw książkowych, ujmowanych całościowo (okładziny lub jedna z okładzin z grzbietem) lub fragmentarycznie (grzbiet, krawędzie okładzin i zapięcia wyłaniające się zza rozwartych kart), są naturalnymi elementami przedstawień woluminów we wszelkich dziedzinach sztuk plastycznych.
Z perspektywy badań tegumentologicznych największą wartość poznawczą mają wizerunki rzeźbiarskie i malarskie (zwłaszcza tablicowe i książkowe). Pierwsze z nich ukazują księgi trójwymiarowo i nierzadko w kolorze (np. figury świętych z książkowym atrybutem, nagrobki i epitafia, pomniki). Dzieła malarskie, szczególnie z ery średniowiecza i renesansu, odznaczają się zaś drobiazgowością w odwzorowaniu struktury i dekoracji opraw, jak typ dzieła (np. sakwowa, płaszczowa, złotnicza), materiał obleczenia, okucia i zapięcia, ornamenty i herby na okładzinach, złocenia i cyzelowania obcięć kart. W kręgu bizantyńskim i łacińskim oprawne księgi, symbolizujące m.in. Mądrość Bożą lub Słowo Boże, widnieją jako atrybut w wizerunkach Maiestas Domini, Chrystusa Pantokratora, apostołów (w tym zwłaszcza ewangelistów), Ojców Kościoła i licznych świętych. Znajdują się też w scenach biblijnych, jak Zwiastowanie, Nauczanie w świątyni, Modlitwa w Ogrójcu i in. Od wczesnego średniowiecza są stałym elementem wizerunków autorów ksiąg (ewangelistów, Ojców Kościoła, pisarzy zakonnych i świeckich, w tym literatów) lub scen dedykowania księgi świętej postaci (np. Matce Bożej, patronowi klasztoru), umieszczanych na początku tekstu. Widnieją też w scenach wręczania woluminu przez autora/wykonawcę księgi możnemu zleceniodawcy lub zleceniodawczyni.
W renesansowych Włoszech (XV w.), a później na zachodzie Europy (XVI w.), do repertuaru tradycyjnych – w zdecydowanej większości religijnych – przedstawień z motywem pojedynczej księgi lub większej liczby oprawnych woluminów (np. wizerunki św. Hieronima w pracowni) doszły portrety papieży, władców i ich żon, humanistów oraz innych reprezentantów elit (np. liczne portrety Erazma z Rotterdamu, portret Benedykta z Koźmina).
Oprawne księgi widnieją też w niezliczonych portretach (lub para-portretach, jak słynny Bibliotekarz Giuseppe Arcimboldiego) z kolejnych epok, aż po XX w. W zależności od m.in. artystycznych konwencji epoki oraz indywidualnej koncepcji artysty i portretowanego, dzieła te odznaczają się bardziej lub mniej dokładnym oddaniem wyglądu oprawy. Między XVI a XVIII w. wydatnie poszerzył się zakres tematów dzieł malarskich (oraz w innych dziedzinach plastyki), w których ukazywano oprawną księgę: np. martwe natury vanitas, tzw. martwe natury książkowe, przedstawienia emblematyczne i alegoryczne, sceny historyczne, dzieła trompe-l'oeil (zwłaszcza tzw. quodlibet).
W sztuce XX w., szczególnie po II wojnie światowej, motyw oprawnej książki podejmowany jest coraz rzadziej. Wyjątkowy charakter artystyczny i dokumentacyjny ma zbiór malowanych reprodukcji opraw (na ogół poloników) autorstwa Dominika Witke-Jeżewskiego (wybór obiektów) i Władysława Sztolcmana (rysunki), tworzony od ok. 1909 r. pt. Kopje opraw do książek (z superekslibrisami) znajdujących się w bibliotekach warszawskich […] (w zbiorach MNW). W ostatnich dekadach nowatorskich ujęć książki dostarcza tzw. art book (np. Jarosław Kozłowski, Biblioteka, 1995).
Wartość naukowa tego rodzaju przedstawień jest ogromna: są źródłem informacji o roli oprawnych ksiąg w kulturze religijnej i świeckiej, ewolucji ich form w poszczególnych epokach i krajach, rozpowszechnieniu i sposobach użytkowania różnych typów opraw, itp.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Glauning 1926, s. 149-150.
- Majkowski 1932.
- Alker L. i H. 1966.
- Guze 1977, s. 221-238.
- Białostocki 1988, s. 42-63.
- Wyczański 1991, s. 163-171;
- Dupuigrenet Desroussilles 1995, s. 105-118;
- Neumüllers-Klauser, Oppitz 1995, s. 77-92;
- Tümpel 1995, 86-87, s. 191-217;
- von Rabenau 1996, s. 267-270;
- Gusso 2001, s. 138-165;
- Tondel 2001, s. 241-251;
- Gruchała 2002, s. 157-161;
- Storm van Leeuwen 2004, s. 30-52;
- Mikocka-Rachubowa 2011, s. 219-241;
- Tomaszewski 2017.
Autor: A.W.