Ewangeliarza Anastazji oprawa

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 23:00, 7 lis 2020 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę " ===Ewangeliarza Anastazji oprawa=== jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi l...")

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj


Ewangeliarza Anastazji oprawa

jeden z najcenniejszych zabytków złotnictwa w Polsce, a jednocześnie najstarsza, zachowana do dziś, oprawa złotnicza księgi liturgicznej w zbiorach polskich (Biblioteka Narodowa w Warszawie). Powstała przypuszczalnie w kręgu nadmozańskim lub w Płocku między ok. 1160 a 1170 r. Wykonana z desek dębowych obitych srebrnymi blachami z repusowaną dekoracją; na górnej okładzinie: scena Ukrzyżowania z Maryją i św. Janem oraz ukazaną u podstawy krzyża postacią kobiety, identyfikowaną z księżną Wierzchosławą (Anastazją); na dolnej okładzinie: Maiestas Domini w mandorli ujętej w narożach ewangelistów symbolami; obie okładziny w wystającym przed lico dekoracji obramieniu ornamentalnym. Pod względem ideowym i formalno-stylowym dzieło to wywodzi się z tradycji bizantyńskiej oraz romańskich przedstawień fundatorów ksiąg lub świątyń.


Zobacz też

ewangelistów symbole
liturgicznych ksiąg oprawy
repusowana dekoracja
złotnicze oprawy


Grafika

Przypisy

  1. Żółtowski 1987, nr kat. 1, tabl. 1-2.
  2. Askanas 1989, s. 7-18.
  3. Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996, nr kat./il. 1.
  4. Skubiszewski 1999, nr kat./il. VII.
  5. Wagner 2016, s. 106-107.

Autor: A.W.