Passe-partout

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj

Passe-partout

(niem. Passepartout)

Nazwa pochodzenia francuskiego, oznaczająca sposób oprawy luźnych grafik i fotografii polegający na nadaniu im kartonowej ramki.

Całość oprawy składa się z dwóch, połączonych zawiasem (falcem) arkuszy, z których spodni stanowi tzw. "plecki" i na nim zamontowany jest obiekt, zaś wierzchni ma wycięte okienko, w którego świetle widoczna jest grafika. Okienko jest nieco mniejsze niż grafika i przykrywa brzegi papieru. Okienko ma zwykle kształt prostokątny, choć wykonywano także formy zwieńczone łukiem, owalne lub wycinano nieregularne krawędzie.

Passe-partout ma funkcję ochronną, zabezpieczając grafikę przez podarciem, zagięciem, a także starciem powierzchni. Czasami passe-partout dodatkowo dekorowano, najbardziej typowym rodzajem dekoracji jest liniowa złota ramka obwodząca okienko, czasem na passe-partout wykonywano tłoczenia, złocenia, nadruki lub też karty pokrywano jedwabnymi lub bawełnianymi tkaninami. Passe-partout waz z obrazkiem może być dodatkowo umieszczone w oszklonej ramce.

Passe-partout wyparło stosowane wcześniej, naklejanie rycin na kartonach. Jego początki miały miejsce w Anglii. W 1825 roku w Anglii Wiliam Cole zaczął sprzedaż litografowanych kart, początkowo miały one zaznaczony kształt do samodzielnego wycinania, później sprzedawano je z wyciętymi okienkami. Sposób montowania grafik w passe-partout po raz pierwszy został zastosowany przez Williama May Scotta w British Museum około połowy XIX wieku. Jego oprawy składały się z dwóch części – podkładki i sklejonej z nią całą powierzchnią nakładki z wyciętym okienkiem.

Najprostszym rodzajem passe-partout jest arkusz papieru lub kartonu, często barwnego lub z dekoracyjną fakturą, w którym wycięto okienko.

Passe-partout występuje w trzech charakterystycznych odmianach: francuskiej, angielskiej i wiedeńskiej.


Passe-partout angielskie

Passe-partout wiedeńskie

Passe-partout francuskie

Album fotograficzny z passe-partout

Najwcześniejsze albumy przeznaczone na fotografie, tzw. klasyczne, wytwarzane od ok. 1860 roku były zbudowane z kart z passe-partout.

Karty były wykonane z grubej tektury, wycięto w niej okienka o wielkości dopasowanej do rozmiarów fotografii formatowych i naklejono papier wierzchni z okienkami przykrywający brzegi tekturek zdjęć. Okienka czasem miały zaokrąglone narożniki lub kształty odmienne od prostokątnych, bywały przyozdabiane tłoczeniem lub złoceniem. Posiadały szczeliny pozwalające na wsunięcie fotografii.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. I. Zając, Historia zabytkowych albumów do fotografii, praca doktorska, Warszawa 2010, s. 68-69, 74, 100, 164
  2. J. Kosek, Konserwatorskie oprawianie grafiki w Muzeum Brytyjskim w Londynie, w: Zbiory biblioteczne, muzealne i archiwalne –badania i konserwacja, Toruń 2008, s. 140-142
  3. K. Garczewska-Semka , Problem montażu kolekcjonerskiego rysunków na przykładzie kolekcji rodziny Potockich z Wilanowa - aspekty technologiczne i konserwatorskie. Praca doktorska, Warszawa 2018, s. 130.

Autor: E.P.