À la Duseuil oprawy

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 23:33, 2 kwi 2022 autorstwa Ela (dyskusja | edycje) (Przypisy)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

À la Duseuil oprawy

(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)

Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (à l’ancienne), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Barokowe oprawy
Kwiaton

Grafika

Przypisy

  1. Colombo 1952, s. 131-132;
  2. Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356;
  3. Devauchelle 1995, s. 87, 90;
  4. Macchi F. i L. 2002, s. 150;
  5. Barber 2004, s. 180;
  6. Ducimetière 2007, s. 392.
  7. Wagner 2021, s. 53-74.

Autor: A.W.