Etruski styl

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 20:15, 1 paź 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Etruski styl

(także: angielski styl, pompejański styl, z ang. etruscan style (fr. style anglaise, niem. etruskischer Stil)

Charakterystyczny dla klasycystycznego introligatorstwa w Anglii ostatniego dwudziestolecia XVIII i pocz. XIX w. styl dekoracji opraw o najczęściej niewielkich rozmiarach, wykonanych z tektury i skóry cielęcej lub półprzeźroczystego pergaminu, nierzadko współistniejący z malowaną dekoracją obcięć kart (fore-edge paintings). Typowe cechy e. s.: prostokątne i dość wąskie zwierciadło (marmoryzowane lub o innym odcieniu niż otaczające ramy ornamentalne), w którym widnieje niewielki motyw antykizujący, np. waza; 2-3 lub więcej ram ornamentalnych, z których wewnętrzna przedstawia palmetowy ornament o prostej formie, zaś zewnętrzna – częściowo złocony fryz dorycki (z metopami i tryglifami); antykizujące motywy widnieją też w wydzielonych kompartymentach grzbietu. Najsłynniejsze oprawy w tym stylu powstały w warsztacie rodziny Edwardsów of Halifax w Londynie (zwłaszcza James, † 1816), specjalizującej się m.in. w wykwintnych oprawach z transparentnego pergaminu, pod którym lub na którym malowano sceny, portrety itp. Rozwiązania kompozycyjne e. s. przeniknęły szybko do Europy kontynentalnej, gdzie wpisały się w nurt klasycystycznych opraw.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Fryz
Klasycystyczne oprawy
Palmeta
Palmetowy ornament

Grafika

Przypisy

  1. Kocowski 1955, il. 20;
  2. EWOK 1971, szp. 2473;
  3. Szwejkowska 1975, s. 297;
  4. Nixon 1978, kat. 77;
  5. Nixon, Foot 1992, s. 90-91;
  6. Marks 1998, s. 184-218;
  7. Macchi F. i L. 2002, s. 161-162;
  8. Quarg 2002, kat. 66.

Autor: A.W.