Cerchietto

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 19:59, 1 paź 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Przypisy)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Cerchietto

(cerchiello, rondella), (wł. „kółeczko”, fr. anneau, bague, cercle)

Motyw miniaturowego (od jednego do kilku mm. średn.) podwójnego pierścienia z wypukłym środkiem. Znany już we wczesnośredniowiecznym introligatorstwie koptyjskim, w którym cerchietto wkomponowywano w okładziny techniką intarsji; ślepo wyciskane cerchietto stosowano też na oprawach karolińskich. Spopularyzowanie tego motywu nastąpiło w introligatorstwie włoskim 2 poł. XV w. pod wpływem opraw islamskich i bizantyńskich, z których zaczerpnięto też technikę barwienia cerchietto barwną pastą woskową (żółtą, czerwoną lub zieloną). Zwielokrotnione motywy cerchietto rozmieszczano w zwierciadłach i obramieniach okładzin, wzbogacając dekorację ślepo wyciskaną. Pod wpływem włoskim cerchietto zaczęto stosować od około 1470 r. w introligatorstwie krakowskim, jako ślepo wyciskane, uproszczone okręgi, ale też zmultiplikowane kółeczka w technice intarsji (np. oprawy Walentego z Pilzna dla Andrzeja z Łabiszyna i Michała z Bystrzykowa, około 1472 i około 1478). W XVI w. dekoracja tego typu zanikła.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Perełkowanie

Grafika

Przypisy

  1. Goldsmith 1928, s. 88;
  2. Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 17/ il. 30-32;
  3. De Marinis 1960, II, s. 42;
  4. Lewicka-Kamińska 1974, s. 267;
  5. Federici, Houlis 1988, s. 63;
  6. Szirmai 1999, s. 247-248;
  7. Macchi F. i L. 2002, s. 78.

Autor: A.W.