All'antica wizerunki

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 19:27, 1 paź 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Przypisy)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

All'antica wizerunki

(ang. all'antica images; fr. all'antica effigies)

Medalionowe, najczęściej profilowe, popiersia imaginacyjnych wojowników lub postaci historycznych ze sfery polityki i kultury, o formie naśladującej starożytne dzieła rzymskie. W introligatorstwie pierwsze przykłady u schyłku XV w. (medaliony portretowe króla Macieja Korwina na oprawach z jego księgozbioru). Na przełomie XV i XVI w. spopularyzowane na oprawach włoskich jako m.in. ślepo wyciskane lub złocone medaliony z popiersiem Juliusza Cezara oraz antycznych pisarzy, ukazywane pośrodku okładzin. Do ich rozpowszechnienia doszło w 2 ćw. XVI w. na oprawach z krajów zaalpejskich, w tym z Polski: radełkowania z naprzemiennymi medalionami a.a. i ornamentami floralnymi stały się jedną z najczęściej stosowanych dekoracji występujących w niezliczonych wariantach, dla których wzorce czerpano m.in. z grafiki książkowej i wzornikowej. W XVII-XVIII w. pojawiały się na oprawach rzemieślniczych o anachronicznej kompozycji ramowej z radełkowaniami, jednakże w zdobnictwie opraw barokowych i rokokowych praktycznie zanikły. Od XIX w. ukazywane niekiedy na dziełach historyzujących.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Portret

Grafika

Przypisy

  1. Gombrich 1963, s. 31-41;
  2. Kowalczyk 1969, s. 121-137;
  3. Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 328-336;
  4. Krynicka 1980, il. 17e-f, 20d, 26a, c i in.;
  5. Hobson 1989, s. 91-126;
  6. Wittock 2000, s. 33-45;
  7. Jaworski 2015, s. 221-247;
  8. Wagner 2015, s. 96-97

Autor: A.W.