Makabryczne oprawy

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 12:04, 3 mar 2022 autorstwa Ela (dyskusja | edycje) (Ludzka skóra)

Skocz do: nawigacja, szukaj

Makabryczne oprawy

(fr. reliures macabres)

Oprawy, które są przerażające ze względu na okoliczności powstania, zastosowany materiał lub dekorację.

Dekoracja zbudowana z motywów makabrycznych obecna jest głównie na oprawach dzieł religijnych, zwłaszcza o treści funeralnej. Składają się nań ludzkie szkielety, czaszki z piszczelami, symbole śmierci i pochówku (np. katafalk, trumna, łopata, świeczniki). Najbardziej znanymi przykładami takich dzieł są oprawy Pseaultier de David wydanego w 1586 r. w paryskiej oficynie Jameta Mettayera w związku z ustanowieniem przez króla Henryka III (Walezego) Bractwa Śmierci i Pasji Pana Naszego Jezusa Chrystusa. Egzemplarze tego dzieła oprawiono w brązową skórę ze srebrzoną (co miało wymiar symboliczny) dekoracją. Na okładzinach przedstawia ona personifikację Śmierci (kościotrup z kosą i klepsydrą), otoczoną czaszkami i utensyliami pogrzebowymi, zaś na grzbiecie katafalk otoczony świecami na lichtarzach. Z księgami dotyczącymi liturgii pogrzebowej wiążą się m. o. z czaszkami i piszczelami w centrum lub w narożach okładzin (także jako srebrne okucia). Dzieła tego rodzaju powstawały przez cały okres nowożytny, także w Rzeczypospolitej.

Ludzka skóra

(ang. human skin; niem. Menschenleder; fr. peau umaine)

Z perspektywy współczesnego człowieka jako makabryczne postrzegane są oprawy, których obleczenie wykonano z ludzkiej skóry. Przypadki tego rodzaju, określane w kręgu anglosaskim jako „antropodermiczna bibliopegia” (introligatorstwo antropodermiczne, anthropodermic bibliopegy), odnotowywano przynajmniej od pocz. XVII w. (księga dot. spisku Henry’ego Garneta przeciw królowi Anglii oprawiona w skórę tegoż spiskowca). Oprawy ze skóry skazańców lub osób zmarłych, których ciała przeznaczono np. do publicznych sekcji zwłok, wykonywano do końca XIX w. Pozyskiwanie skóry ludzkiej w największym stopniu miało miejsce w środowisku medycznym, wśród lekarzy dokonujących sekcji zwłok. Zdjętą ze zwłok skórę wyprawiali i wykorzystywali do oprawiania własnych książek. Niektóre ich działania były szczególnie ekscentryczne, jak np. oprawa dzieła traktującego o chorobach skóry w skórę chorego na taką chorobę, czy oprawa książki w skórę zdjętą z piersi razem z brodawką sutkową. Makabryczną osobliwością jest też grupa dziewiętnastowiecznych opraw Tańca śmierci z rycinami Hansa Holbeina mł., prezentowanych w 1903 r. na wystawie bibliofilskiego Grolier Club w Nowym Jorku.

Pozyskiwanie i wykorzystywanie ludzkiej skóry, dziś uznawane za wynaturzenie, było dawniej akceptowane etycznie, i mogło mieć na celu:

  • względy kolekcjonerskie - uzyskanie unikatowego przedmiotu (curiosum, fetysz, talizman, przedmiot magiczny);
  • upokorzenie, dodatkową karę za zbrodnie;
  • upamiętnienie osoby zmarłej (np. zapis testamentalny).

O ile uprawnione wydaje się rozpatrywanie przywołanych artefaktów w kontekście dawnego rozumienia sprawiedliwości, kary za zbrodnie, czy też ekscentryczności, o tyle świadectwem ekstremalnego zwyrodnienia są oprawy ze skóry zamordowanych więźniów, wykonywane (wraz z innymi „wyrobami” z ludzkiej skóry) w hitlerowskim obozie koncentracyjnym w Buchenwaldzie podczas II wojny światowej. Pojedyncze, zachowane do dziś i zidentyfikowane, obiekty tego rodzaju przechowywane są w Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Amerykańska inicjatywa badawcza Anthropodermic Book Project zajmuje się analizą opraw, które uchodzą za wykonane z ludzkiej skóry. Skrawki materiału obleczeniowego poddawane są analizie biochemicznej metodą peptydowego odcisku palca (ang. peptide mass fingerprinting, PMF), ujawniającej z jakiej rodziny zwierząt pochodził osobnik, z którego skóry wykonano oprawę. Metoda pozwala odróżnić skórę hominidów od skór innych zwierząt. Prowadzone badania weryfikują informacje zamieszczone na samych tomach lub też zachowane w ludzkiej pamięci: znaczna część opraw uchodzących za wykonane z ludzkie skóry okazała się w istocie oprawami ze skór zwierzęcych, w szczególności sfalsyfikowana została pogłoska o wytworach z ludzkiej skóry wykonywanych podczas rewolucji francuskiej.

Pod względem materiałowym zarówno garbarze jak i introligatorzy pracujący ze skórą ludzką pozytywnie oceniali jej jakość: spoistość, elastyczność, odporność na rozdarcie, atrakcyjną powierzchnię. Pergamin zyskiwał niższe oceny ze względu na brudno-żółtą barwę.

Jednym z patronów introligatorstwa jest święty Bartłomiej, męczennik, który został obdarty ze skóry.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Żałobne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Grolier Club 1903, nr kat. 177-179;
  2. Thompson 1946, s. 93-102;
  3. Boinet 1956, s. 341-345;
  4. Thompson 1968, s. 119–160;
  5. Laucevičius 1976, il. 14;
  6. Devauchelle 1995, s. 74;
  7. Le Bars 1998, s. 60;
  8. Wittock 2009, nr kat./il. 9;
  9. Kwiecień, Lach 2020.
  10. Megan Rosenbloom, Mroczne archiwa: śledztwo w poszukiwaniu książek oprawionych w ludzką skórę, Kraków 2021.
  11. V. Budzicz, Książki w oprawach z ludzkiej skóry, w: Książki ze strychu (blog), https://ksiazkizestrychu.blogspot.com/2020/06/oprawy-ksiazek-z-ludzkiej-skory.html?m=0&fbclid=IwAR31VOz9yNfUnsBgqZDBF0kkOi76F8KNvNNTzD_gARuXVoX6W3uDsJL9gIQ, (dostęp 06.06.2020).
  12. [Z.], Skóra ludzka oprawą do książek, „Polska Gazeta Introligatorska”, 1930, nr 1, s. 7-10.
  13. P. Kersten, Bucheinbände in Menschenhaut, "Zeitschrift für Bücherfreunde" 1910, nr 8, s. 263-4.
  14. A. Schüler, Bucheinbände in Menschenleder – über Geschmack lässt sich streiten. Paul Kerstens kulturelle Großtat, w: Wortwelle (blog), https://www.wortwelle.com/bucheinbaende-in-menschenleder/, (dostęp 06.06.2020).
  15. Ilse Koch, w: Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ilse_Koch, (dostęp 06.06.2020).

Autor: A.W., E.P