Szycie gotyckie

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 10:24, 27 mar 2022 autorstwa Ela (dyskusja | edycje) (Charakterystyka)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Szycie gotyckie

(ang. sewing in gothic bindings; fr. couture gothique)

Określenie odnoszące się nie do charakterystyki systemu szycia, a wyróżnione w literaturze w odniesieniu do charakterystyki kodeksów gotyckich.

Charakterystyka

Szycie kodeksów w epoce gotyckiej było zróżnicowane. Ilość stacji waha się od dwóch do dziewięciu i jest generalnie uzależniona od wielkości bloku. Rozmieszczenie stacji jest regularne. Odległość między skrajnymi stacjami a krawędziami grzbietu bloku wynosi 50-150% szerokości międzyzwięźli. Otwory w grzbietach składek na wysokości stacji, zarówno na zwięzy pojedyncze jak i podwójne, były pojedyncze, nacinane lub przekłuwane przed rozpoczęciem zszywania. Przekłucia były bardziej popularne w Anglii niż w Europie kontynentalnej, po 1450 r. wzrasta liczba przekłuwanych stacji. Rosła popularność zwięzów ze sznurka, szacuje się, że ok. 1/3 kodeksów gotyckich została na nie uszyta. Skórzane zwięzy stosowano jeszcze w XVI w., zwykle wykonywano je z białej skóry wyprawy tłuszczowej lub glinowej. Najczęściej stosowanymi zwięzami skórzanymi, były paski przecięte w środku na pół, zwykle nie skręcone. Zdarzały się też zwięzy podwójne tworzone z dwóch pasków skóry. Zwięzy sznurkowe wykonywano z włókien lnianych i konopnych. Zwięzy pojedyncze zaczęto stosować jeszcze przed końcem XV w. (najstarsze zidentyfikowane znajdują się w kodeksach powstałych w 1448 r. w Amsterdamie). Wszystkie zidentyfikowane dotychczas zwięzy pojedyncze z tego okresu były wykonane ze skręconych rzemieni.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Szycie ściegiem na okrętkę
Szycie ściegiem w jodełkę

Grafika

Przypisy

  1. Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 180-190.
  2. Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 50, 52-55, 58-63 .

Autor: M.P.B.