Listek aldyński: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Plik:Listek aldyński 3.jpg | Podwójny listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | Plik:Listek aldyński 3.jpg | Podwójny listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | ||
Plik:Listek aldyński 2b.jpg | Listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | Plik:Listek aldyński 2b.jpg | Listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | ||
− | Plik:Listek aldyński 1b.jpg | | + | Plik:Listek aldyński 1b.jpg | Pojedyncze i podwójne listki aldyńskie w dekoracji listwy oprawy renesansowej, XVI w. |
Wersja z 00:05, 30 gru 2020
Listek aldyński
(z wł. foglia aldina)
Motyw drobnego listka o kształcie zbliżonym do l. powojnika, osadzonego na zagiętym ogonku. Znany w antyku greckim i rzymskim jako ozdobnik tablic inskrypcyjnych. Ponownie pojawił się w kon. XV w. wśród winiet drukarskich weneckiej oficyny Alda Manucjusza. Około 1520 r. przejęty przez introligatorów weneckich (aldyńskie oprawy), a następnie przez inne pracownie włoskie, jako jeden z motywów dekoracyjnych na okładzinach opraw. Pod wpływem włoskim l. a. stał się w ciągu 1 poł. XVI w. nie tylko jednym z najpopularniejszych ozdobników drukarskich na północ od Alp (hedera), ale też częstym motywem dekoracyjnym w introligatorstwie. W Polsce stosowany od lat 20. XVI w., najpierw a Krakowie, a potem w innych ośrodkach. Stopniowo zapominany w XVII i XVIII w., ponownie wprowadzony do dekoracji introligatorskiej w XIX w. Odtąd nieprzerwanie należy do kanonu klasycznych motywów zdobniczych na oprawach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Aldyńskie oprawy
Floralne dekoracje
Hedera
Liść