Acheiropita: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
(Grafika)
Linia 14: Linia 14:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Acheiropita - mandylion.jpg | Acheiropita - mandylion, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84
+
Plik:Acheiropita - veraikon2.jpg | Acheiropita - veraikon, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg: Krynicka 1967, tabl. VII/il. 5
Plik:Acheiropita - veraikon.jpg | Acheiropita - veraikon, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84  
+
Plik:Acheiropita - mandylion.jpg | Acheiropita - mandylion, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84
 +
Plik:Acheiropita - veraikon.jpg | Acheiropita - veraikon, przerys tłoka na oprawie gotyckiej, wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 84  
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 14:18, 28 gru 2020

==Acheiropita== (fr. achéropite) Zbiorcze określenie wizerunków twarzy Chrystusa ujętych en face i uważanych za nadprzyrodzone. Wśród rozlicznych odmian a. w sztukach plastycznych, charakterystyczne dla zdobnictwa introligatorskiego od średniowiecza są:

  • mandylion – przedstawienie twarzy Chrystusa o długiej (często rozdwojonej) brodzie i z długimi, opadającymi po bokach włosami, widniejące na tle stylizowanego krzyża, aureoli lub chusty; rozpowszechniony na tłokach gotyckich o czworobocznym i okrągłym kształcie;
  • veraikon (chusta św. Weroniki) – podobne przedstawienie, ale Chrystusa cierpiącego (z koroną cierniową na głowie) i widniejące na chuście trzymanej przez św. Weronikę.

W introligatorstwie gotyckim prezentowany w uproszczonej wersji (bez zaakcentowanej korony cierniowej), na tłokach o romboidalnym, okrągłym lub kwadratowym kształcie. W literaturze tegumentologicznej oba wyobrażenia bywają nieprecyzyjnie określane jako „głowa Chrystusa”.

Zobacz też

Jezus Chrystus
Krzyż

Grafika

Przypisy

  1. Krynicka 1967, tabl. VII/il. 5
  2. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 83-84
  3. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 8, 84.

Autor: A.W.