Papier wytłaczany giloszowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Papier wytłaczany giloszowy)
(Papier wytłaczany giloszowy)
Linia 3: Linia 3:
  
 
Papier giloszowy to rodzaj papieru wytłaczanego, charakteryzujący się wzorem z ukośnie krzyżujących się prążków. Był to najwcześniejszy rodzaj papierów dekoracyjnych, imitujących skórę, pojawił się we Francji w latach 80. XVIII wieku, w introligatorstwie polskim popularny w pierwszej ćwierci XIX wieku, stosowany zarówno na oprawach całopapierowych jak i jako uzupełnienie opraw półskórkowych.
 
Papier giloszowy to rodzaj papieru wytłaczanego, charakteryzujący się wzorem z ukośnie krzyżujących się prążków. Był to najwcześniejszy rodzaj papierów dekoracyjnych, imitujących skórę, pojawił się we Francji w latach 80. XVIII wieku, w introligatorstwie polskim popularny w pierwszej ćwierci XIX wieku, stosowany zarówno na oprawach całopapierowych jak i jako uzupełnienie opraw półskórkowych.
 +
 
Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych (gofrowanych) polegała na pokryciu zabarwionego uprzednio papieru klejem skórnym ugotowanym z dodatkiem ałunu. Następnie papier jest polerowany oraz wytłaczany przy użyciu miedzianej płyty, na której wyryty jest odpowiedni deseń pomiędzy walcami prasy sztycharskiej lub w walcarki.
 
Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych (gofrowanych) polegała na pokryciu zabarwionego uprzednio papieru klejem skórnym ugotowanym z dodatkiem ałunu. Następnie papier jest polerowany oraz wytłaczany przy użyciu miedzianej płyty, na której wyryty jest odpowiedni deseń pomiędzy walcami prasy sztycharskiej lub w walcarki.
  

Wersja z 11:04, 22 maj 2020

Papier wytłaczany giloszowy

(fr. guilloché papier)

Papier giloszowy to rodzaj papieru wytłaczanego, charakteryzujący się wzorem z ukośnie krzyżujących się prążków. Był to najwcześniejszy rodzaj papierów dekoracyjnych, imitujących skórę, pojawił się we Francji w latach 80. XVIII wieku, w introligatorstwie polskim popularny w pierwszej ćwierci XIX wieku, stosowany zarówno na oprawach całopapierowych jak i jako uzupełnienie opraw półskórkowych.

Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych (gofrowanych) polegała na pokryciu zabarwionego uprzednio papieru klejem skórnym ugotowanym z dodatkiem ałunu. Następnie papier jest polerowany oraz wytłaczany przy użyciu miedzianej płyty, na której wyryty jest odpowiedni deseń pomiędzy walcami prasy sztycharskiej lub w walcarki.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery reliefowe safianowe
Papiery dekoracyjne

Grafika

Przypisy

  1. Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002, s. 33-34.

Le Normand L.S., Maigne W., Nouveau manuel complet du relieur en tous genres..., Paris 1900, s. 329.


Autor: E.P., M.P.G.