Jaskółczy ogon: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Jaskółczy ogon== (niem. armiertes Klebebindung) Rodzaj oprawy bezszyciowej wykonywanej ręcznie, trwalszy od zwykłej oprawy klejowej. Wykorzystywany dla łączeni...")
 
(Jaskółczy ogon)
Linia 2: Linia 2:
 
(niem. armiertes Klebebindung)
 
(niem. armiertes Klebebindung)
  
Rodzaj oprawy bezszyciowej wykonywanej ręcznie, trwalszy od zwykłej oprawy klejowej.
+
Rodzaj oprawy bezszyciowej wykonywanej ręcznie, trwalszy od zwykłej oprawy klejowej. Wykorzystywany dla łączenia w blok pojedynczych kart.  
  
Wykorzystywany dla łączenia w blok pojedynczych kart. Na ściśniętym grzbiecie wykonywany jest szereg nacięć (tradycyjnie podwójnych, ukośnie rozwidlających się, współcześnie najczęściej pojedynczych, prostych) w grzbiecie, wprowadzenie w tak powstałe zagłębienia sznurka i zaklejenie silnym klejem.  
+
Na ściśniętym grzbiecie wykonywany jest szereg nacięć (w tradycyjnej technice podwójnych, ukośnie rozwidlających się, w uproszczonej pojedynczych, prostych) w grzbiecie, wprowadzenie w tak powstałe zagłębienia sznurka i zaklejenie silnym klejem (kostnym, dyspersyjnym) sznurka oraz całego grzbietu.  
  
 
Technika wywodzi się z introligatorstwa rosyjskiego.
 
Technika wywodzi się z introligatorstwa rosyjskiego.

Wersja z 12:38, 29 lut 2020

Jaskółczy ogon

(niem. armiertes Klebebindung)

Rodzaj oprawy bezszyciowej wykonywanej ręcznie, trwalszy od zwykłej oprawy klejowej. Wykorzystywany dla łączenia w blok pojedynczych kart.

Na ściśniętym grzbiecie wykonywany jest szereg nacięć (w tradycyjnej technice podwójnych, ukośnie rozwidlających się, w uproszczonej pojedynczych, prostych) w grzbiecie, wprowadzenie w tak powstałe zagłębienia sznurka i zaklejenie silnym klejem (kostnym, dyspersyjnym) sznurka oraz całego grzbietu.

Technika wywodzi się z introligatorstwa rosyjskiego.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Bezszyciowa oprawa

Grafika

Przypisy

  1. G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 11.

Autor: E.P.