Grafik oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafik oprawa)
 
Linia 11: Linia 11:
 
[[Montaż na podkładkach]] <br>
 
[[Montaż na podkładkach]] <br>
  
 +
==Przypisy==
 +
# James Carlo, Corrigan Caroline, Enshaian Marie Christine, Greca Marie Rose, Old master prints and drawings: a guide to preservation and conservation, Amsterdam 1997.
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 16:40, 7 kwi 2022

Grafik oprawa

(fr. encadrement de gravures)

Oprawiane grafik i innych obiektów artystycznych na podłożu papierowym (rysunki, obrazy), a także rękopisów, druków, fotografii, a także prac plastycznych na tkaninach w celu ich eksponowania lub zabezpieczenia. Najprostszym sposobem oprawy ekspozycyjnej jest wstawienie obiektu w oszkloną ramkę lub antyramę. Jako tło może służyć zwykły lub barwny papier. Innym sposobem jest naklejenie obiektu na sztywny podkład, może on być dodatkowo zaopatrzony w ramkę. Obiekty przeznaczone do przechowywania wkładano w teki lub wklejano w albumy. Od XVIII w. stosowano montaż grafik na papierowych podkładkach, a te były umieszczane w tece lub zszywane w zeszyty lub albumy. W 1. poł. XIX w. skonstruowano passe-partout, czyli papierową ramkę, którą nakładano na obiekt umieszczony na podkładce.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Passe-partout
Montaż na podkładkach

Przypisy

  1. James Carlo, Corrigan Caroline, Enshaian Marie Christine, Greca Marie Rose, Old master prints and drawings: a guide to preservation and conservation, Amsterdam 1997.

Autor: E.P.