Czteroliść: Różnice pomiędzy wersjami
(→Czteroliść) |
(→Przypisy) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-32; | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-32; | ||
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251-252; | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251-252; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 437; | ||
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5. | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:03, 1 paź 2021
Spis treści
Czteroliść
(także: czterolistek, wieloliść)
(niem. Vierblatt, Blattornament)
Stylizowany motyw floralny, składający się z czterech regularnie rozmieszczonych liści. Wyodrębnia się różnorakie formy c.: od najprostszych (cztery prostopadłe, zgeometryzowane lub lancetowate liście) do c. ze strzępiastymi liśćmi, mniejszymi elementami pomiędzy nimi oraz drobnym kwieciem w centrum. Motywy te są zamknięte w romboidalnej ramce lub bez niej. Jako zmultiplikowany motyw w pierścieniowym obramieniu ukazywany na romańskich oprawach złotniczych z kon. XII-XIII w., zazwyczaj jako dekoracja ram zwierciadła. Zapewne pod ich wpływem przyjął się jako motyw dekoracyjny na romańskich oprawach skórzanych, wyciskany w obramieniach zwierciadła z tłoków o kwadratowym lub okrągłym kształcie, najczęściej o kompozycji zamkniętej linią. Rozpowszechnieniu i formalnemu urozmaiceniu uległ w introligatorskim zdobnictwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Niekiedy ukazywany na oprawach renesansowych (XVI w.), jako anachroniczny motyw, wkomponowywany między inne zdobienia. W praktyce badawczej c. (zwłaszcza jego najprostsze odmiany) może być mylony z czteropłatkiem, od którego różni się głównie brakiem lub zredukowaniem wielkości centralnego kwiecia.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Czteropłatek
Floralna dekoracja
Liść
Rozeta
Trójliść
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-32;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 251-252;
- Kozakiewicz 1996, s. 437;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 5.
Autor: A.W.