Marmoryzowane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Marmoryzowane oprawy)
(Przypisy)
Linia 58: Linia 58:
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 +
# Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
 +
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 292-293.
 +
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978, s.135-136.
 +
# Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
 +
# Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/  (data dostępu 11.07.2018)
 +
# Trybuła A., Skóry marmoryzowane – możliwość badań w zakresie identyfikacji techniki wykonania, promotor: dr D. Jutrzenka-Supryn, praca magisterska, maszynopis, ZKPiS UMK Toruń, 2017.
 +
  
# Dahl S., Dzieje książki, Warszawa-Wrocław-Kraków 1965.
 
#Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
 
#Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978.
 
#Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
 
#Pollard G., Potter E., Early bookbinding manuals, Oxford 1984.
 
#Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/  (data dostępu 11.07.2018)
 
#Zaehnsdorf J., The Art. of Bookbinding, Londyn 1890.
 
#Zeidler J.G., Buchbinder Philosophie oder Einleitung in die Buchbinderkunst. Mit sonderbahren Anmerckungen zweyer wohlerfahrener Buchbinder und zugehörigen Kupffern. Halle 1708.
 
# Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 23, 35.
 
# Krause S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Stuttgart 2016, s. 40-43.
 
 
----
 
----
 
Autor: '''M.P.B., E.P.'''
 
Autor: '''M.P.B., E.P.'''

Wersja z 16:28, 16 wrz 2021

Marmoryzowane oprawy

(ang. marbled bindings, fr. reliures marbrées, niem. marmorierte Einbände, wł. marmorizzato coperta)

Termin marmoryzacja dotyczy wyłącznie opraw skórzanych, w odróżnieniu od marmurkowania, czyli zdobienia papierów, zob. papiery dekoracyjne.

Marmoryzacja to jedna z technik zdobienia skórzanych obleczeń książek. Technika ta sięga swoimi początkami wieku XVI i wywodzi się z Niemiec. Początkiem techniki było zdobienie skóry poprzez jej nakrapianie, a następnie technika ewoluowała w kierunku tworzenia na skórze wyszukanego zdobnictwa.

Na genezę marmoryzacji wskazuje się przypadek spowodowany rozlaniem na skórzanej oprawie substancji barwiącej. Inna z hipotez wskazuje na chęć zamaskowania wad skórzanego obleczenia.

Technika ta była najbardziej popularna w XVIII w. Była także łączona z tłoczeniem złotem. W ostatniej ćwierci XVIII w. na popularności zyskało zdobienie opraw poprzez złocone tłoczenie filetą lub radełkiem z motywem prostego łańcuszka wyznaczającego ramy zwierciadła, które zdobiono marmoryzacją. W XIX w. popularność marmoryzacji nie słabła, a oprócz tradycyjnych zaczęto wprowadzać do barwienia nowe wynalazki, m.in. barwniki anilinowe. Można było także nabyć gotowe skóry barwione, bądź marmoryzowane. Schyłek popularności marmoryzacji przypada na początek XX wieku.

W XVIII w., okresie największej popularności tej techniki zdobienia skór, zaczęły powstawać podręczniki opisujące czynności introligatorskie, w tym marmoryzację skór. Oprócz wskazówek dotyczących uzyskiwana określonych wzorów, można w nich znaleźć także informacje dotyczące substancji barwiących. Substancje te dzielą się na barwniki organiczne i substancje reagujące z kolagenem lub garbnikami w skórze, w dawnych podręcznikach określane jako barwniki lub farby (z niem. Lederfarben) i bejce lub wytrawy (z niem. Beizen). Pierwsze z nich zamierzony kolor mają już przed naniesieniem na skórę, w drugim przypadku określony kolor uzyskuje się po naniesieniu na nią w wyniku reakcji chemicznych. W przepisach znaleźć można bardzo dużo substancji używanych do nadawania skórom określonej barwy, do najbardziej rozpowszechnionych należą:

  • czerń - siarczan żelaza, czerń octowa,
  • brąz - roztwór wodny potażu, wyciąg z zielonych łupin orzecha włoskiego,
  • czerwień – wyciąg z brazyliny i w zależności od przepisu z ałunem, octem, roztworem cyny, kwaśnym piwem, wyciąg z drzewa kampeszowego z ałunem, wywar z koszenili i białych galasówek,
  • żółcień – szafran w etanolu, kurkuma z octem winnym,
  • błękit/zieleń – indygo z kwasem siarkowym, grynszpan z octem winnym.

Do najbardziej popularnych motywów zdobienia należało: nakrapianie, imitacja korzeni i drzewa, stemple, imitacja fal, wzory nieregularne. W podręcznikach znajdują się szczegółowe opisy w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi uzyskać zamierzoną kompozycję barwną i motyw zdobniczy. Spośród narzędzi wymienia się najczęściej różnego rodzaju pędzle, zajęczą łapkę, kawałek sznurka, gąbkę, szmatki.

Technika marmoryzacji skór spowodowała szereg zniszczeń na skórzanych obleczeniach opraw: spękania w miejscach o ciemnym zabarwieniu, podnoszenie się łusek lica, ubytki. Obecnie, przy pomocy nowoczesnych technik badawczych, podejmuje się badania w zakresie identyfikacji techniki marmoryzacji, diagnostyki zniszczeń, opracowania metodyki ich konserwacji.

Wzór drzewa (korzeni)

(ang. tree calf, tree marbled skin, fr. Papier Racines, niem. Äste Marmor, Wurzelmarmor, Baummarmor, )

Popularny a zarazem skomplikowany wzór uzyskiwany metodą marmoryzacji okładek, będący wskaźnikiem najwyższych umiejętności. Polegał na silnym nawilżeniu okładek, co powodowało ich wyginanie do wewnątrz, a następnie nanoszeniu potażu (węglan potasu) i koperkwasu (siarczanu żelaza), które spływały do środka łuku tworząc na skórze zamierzony wzór. Najwcześniejszy przykład tego rodzaju zdobienia pochodzi z 1775 r.. Według niektórych autorów początkiem techniki było przypadkowe wygięcie okładek po naniesieniu substancji barwiącej. Następnie technika była doskonalona, a oprawy tak zdobione uzyskiwały 50% wyższe ceny niż książki oblekane skórą niezdobioną. Techniką tą zdobiono także okładki półskórkowe, przy czym dobierano podobny kolor papieru obleczeniowego, tak że po marmoryzacji zacierała się granica pomiędzy materiałami.

W 1880 r. wymyślono metodę naśladującą efekt drzewa. Metoda polegała na odbijaniu motywu z matryc tuszem, który nie wpływał negatywnie na skórę, w przeciwieństwie do substancji stosowanych w tradycyjnej technice.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Cambridge panel
Papiery nakrapiane

Grafika

Przypisy

  1. Goddijn P., van Leeuwen I., Schade door leermarmerverven. [w:] Restaurator, nr 23, 1993, s. 58 – 64.
  2. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 292-293.
  3. Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, London 1978, s.135-136.
  4. Okrągła D., Skórzane oprawy marmurkowe. Wpływ technologii na stan zachowania. [w:] ochrona zbiorów, z. nr 06, Warszawa 2016, s. 3 – 39.
  5. Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/ (data dostępu 11.07.2018)
  6. Trybuła A., Skóry marmoryzowane – możliwość badań w zakresie identyfikacji techniki wykonania, promotor: dr D. Jutrzenka-Supryn, praca magisterska, maszynopis, ZKPiS UMK Toruń, 2017.



Autor: M.P.B., E.P.