Winorośl: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
 
==Winorośl==  
 
==Winorośl==  
 
(fr. décor de vigne)
 
(fr. décor de vigne)
 +
 +
Motyw zdobniczy oraz ornament wywodzące się z antyku i zaadoptowane w chrześcijaństwie jako symbol chrystologiczny. Od średniowiecza jedna z najpopularniejszych form →wici roślinnych w zdobnictwie opraw książkowych. Ukazywana na wczesnośredniowiecznych →złotniczych oprawach, jako obramienie zwierciadła. W gotyku (XV-pocz. XVI w.) motyw w. ukazywano na nielicznych tłokach, zazwyczaj jako kiść winogron wyrastająca z krótkiego, ulistnionego pędu. Często ukazywano ją w obramieniu gotyckich, zwłaszcza niderlandzkich, plakiet z XV – 1 poł. XVI w. Efektowne formy przyjmowała w. na gotyckich radełkach: jako regularnie wijący się pęd z charakterystycznymi liśćmi i kiściami winogron, niekiedy naprzemiennie z kwiatami a nawet wkomponowanymi między wici →zoomorficznymi motywami (np. radełko gdańskiego Introligatora Rozet, ok. 1500; dwa wzory radełka używanego w Krakowie od ok. 1500 do ok. poł. XVI w.). Mimo długotrwałego stosowania niektórych radełek z tym ornamentem, w XVI w. wyparły go inne wzory. Do ponownego rozkwitu w. jako dekoracji bordiur okładzin doszło na klasycystycznych i empirowych oprawach (kon. XVIII-1 ćw. XIX w.). Wówczas też rozpowszechnił się charakterystyczny wzór w., ukazujący nieco rozrzedzone, ale realistyczne i drobiazgowo opracowane, ulistnienie, kiście winogron oraz wąsy czepne (np. różne warianty w. na dziełach Johanna J. A. Lehmanna w Berlinie, Jeana-Claude Bozeriana w Paryżu, anonimowego introligatora warszawskiego pracującego dla wielkiego ks. Konstantego). Upodobanie do w. przetrwało cały XIX w., zarówno na oprawach rzemieślniczych, jak wydawniczych. W ograniczonym stopniu pojawia się do dziś. W praktyce badawczej w. na oprawach z kon. XVIII-XIX w. może być mylona z wicią roślinną w formie pędów bluszczu (kształt liści, wąsy czepne, lecz bez kiści winogron).       
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 6: Linia 13:
 
Plik:Wić roślinna 14.jpg
 
Plik:Wić roślinna 14.jpg
 
Plik:Wić roślinna 15.jpg
 
Plik:Wić roślinna 15.jpg
 +
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Birkemnajer 1930, tabl. nie num.;
 +
# Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXIII-XXIV, XLV-XLVII, L i in.;
 +
# Culot 1979, tabl. VI/il. 51-52, XV, XXIX;
 +
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 225-226, 315;
 +
# Krynicka 1980, il. 18i-j;
 +
# Fogelmark 1990, tabl. VI-VII, XXIV, XXXI i in.;
 +
# von Arnim 1992, tabl. 154, 162-163;
 +
# Devauchelle 1995, s. 173;
 +
# Rządek, Tomaszewski, Żuchowski 1991, s. 57;
 +
# Tondel 2007, tabl. XXVI, XXXIX.
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 16:56, 21 lut 2021

Winorośl

(fr. décor de vigne)

Motyw zdobniczy oraz ornament wywodzące się z antyku i zaadoptowane w chrześcijaństwie jako symbol chrystologiczny. Od średniowiecza jedna z najpopularniejszych form →wici roślinnych w zdobnictwie opraw książkowych. Ukazywana na wczesnośredniowiecznych →złotniczych oprawach, jako obramienie zwierciadła. W gotyku (XV-pocz. XVI w.) motyw w. ukazywano na nielicznych tłokach, zazwyczaj jako kiść winogron wyrastająca z krótkiego, ulistnionego pędu. Często ukazywano ją w obramieniu gotyckich, zwłaszcza niderlandzkich, plakiet z XV – 1 poł. XVI w. Efektowne formy przyjmowała w. na gotyckich radełkach: jako regularnie wijący się pęd z charakterystycznymi liśćmi i kiściami winogron, niekiedy naprzemiennie z kwiatami a nawet wkomponowanymi między wici →zoomorficznymi motywami (np. radełko gdańskiego Introligatora Rozet, ok. 1500; dwa wzory radełka używanego w Krakowie od ok. 1500 do ok. poł. XVI w.). Mimo długotrwałego stosowania niektórych radełek z tym ornamentem, w XVI w. wyparły go inne wzory. Do ponownego rozkwitu w. jako dekoracji bordiur okładzin doszło na klasycystycznych i empirowych oprawach (kon. XVIII-1 ćw. XIX w.). Wówczas też rozpowszechnił się charakterystyczny wzór w., ukazujący nieco rozrzedzone, ale realistyczne i drobiazgowo opracowane, ulistnienie, kiście winogron oraz wąsy czepne (np. różne warianty w. na dziełach Johanna J. A. Lehmanna w Berlinie, Jeana-Claude Bozeriana w Paryżu, anonimowego introligatora warszawskiego pracującego dla wielkiego ks. Konstantego). Upodobanie do w. przetrwało cały XIX w., zarówno na oprawach rzemieślniczych, jak wydawniczych. W ograniczonym stopniu pojawia się do dziś. W praktyce badawczej w. na oprawach z kon. XVIII-XIX w. może być mylona z wicią roślinną w formie pędów bluszczu (kształt liści, wąsy czepne, lecz bez kiści winogron).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny


Grafika

Przypisy

  1. Birkemnajer 1930, tabl. nie num.;
  2. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXIII-XXIV, XLV-XLVII, L i in.;
  3. Culot 1979, tabl. VI/il. 51-52, XV, XXIX;
  4. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 225-226, 315;
  5. Krynicka 1980, il. 18i-j;
  6. Fogelmark 1990, tabl. VI-VII, XXIV, XXXI i in.;
  7. von Arnim 1992, tabl. 154, 162-163;
  8. Devauchelle 1995, s. 173;
  9. Rządek, Tomaszewski, Żuchowski 1991, s. 57;
  10. Tondel 2007, tabl. XXVI, XXXIX.

Autor: A.W.