Amorek: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 14: | Linia 14: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Kupidyn 1.jpg | + | Plik:Kupidyn 1.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Kupidyn 3.jpg | + | Plik:Kupidyn 3.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Amorek 1b.jpg | + | Plik:Amorek 1b.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Amorek 2b.jpg | + | Plik:Amorek 2b.jpg | Amorki w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | + | Plik:Amorek 3b, opr. Anglera.jpg | Amorek w dekoracji radełkowej na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Kupidyn 2.jpg | + | Plik:Kupidyn 2.jpg | Amorek jako element dekoracji oprawy klasycystycznej, ok. 1800. |
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 16:35, 28 gru 2020
Spis treści
Amorek
(kupidyn, putto, błędnie jako aniołek),(fr. Cupidon, putto)
Wywodzący się z mitologii antycznej motyw uskrzydlonego, pulchnego chłopca trzymającego łuk ze strzałą, bądź strzelającego z niego (Amor, Eros). Jako złocony wycisk z niewielkiego tłoka ukazywany pośrodku okładzin na oprawach włoskich 2 ćw. XVI w., w tym często dzieł autorów klasycznych sprzedawanych studentom z zagranicy. W zdobnictwie introligatorskim baroku wyparty przez wizerunki aniołka o konotacjach religijnych. Pojawił się ponownie na oprawach rokokowych i klasycystycznych: wkomponowany w bogate kompozycje koronkowe i groteskowe na okładzinach i grzbietach opraw. Odtąd stale obecny m.in. na licznych dziewiętnastowiecznych oprawach wydawniczych romansów, ponadto sztambuchów i pamiętników.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Anioł
Aniołek
Putto
Grafika
Przypisy
- Kozakiewicz 1996, s. 13, 339.
- Bologna 1998, s. 104.
Autor: A.W.