Japońskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Japońskie oprawy) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Japońskie oprawy== | ==Japońskie oprawy== | ||
− | (chińskie oprawy) | + | (chińskie oprawy) (ang. japanese binding, japanese stab binding) |
+ | |||
Technika introligatorska dalekowschodnia (japońska i chińska) była odmienna od introligatorstwa kręgu kultury śródziemnomorskiej. | Technika introligatorska dalekowschodnia (japońska i chińska) była odmienna od introligatorstwa kręgu kultury śródziemnomorskiej. | ||
− | Odmiennie | + | Odmiennie przebiegało tworzenie bloku książki. Papier był dość przesiąkliwy, dlatego zapisywano go lub zadrukowywano jednostronnie. Formowanie kart polegało na złożeniu czystą stroną do środka, a karty układano falcem (załamaniem grzbietowym) od żłobka, natomiast od strony grzbietowej znajdowały się krawędzie. Okładkę stanowiła analogicznie załamana karta papieru, często barwnego. Okładki twarde, tekturowe są sporządzane z dwóch kawałków tektury: głównej okładzinówki węższej nieco od bloku oraz wąskiego paska, odsuniętych od siebie o kilka milimetrów i oklejonych materiałem obliczeniowym oraz wyklejką. |
+ | |||
+ | Karty wraz z okładka łączono szyciem ściegiem na sztych, nić przechodziła przez otwory znajdujące się w pewnej odległości od grzbietu, a dodatkowo oplatała grzbiet. Współczesne realizacje artystyczne koncentrują się na różnych rodzajach dekoracyjnego oplotu. | ||
− | + | Dodatkowym elementem oprawy japońskiej jest oklejenie obu skrajów grzbietu barwnym papierem lub płótnem. | |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 11: | Linia 14: | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
[[Otwarty grzbiet]] <br> | [[Otwarty grzbiet]] <br> | ||
+ | [[Szycie ściegiem na sztych]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== |
Wersja z 06:26, 19 paź 2019
Spis treści
Japońskie oprawy
(chińskie oprawy) (ang. japanese binding, japanese stab binding)
Technika introligatorska dalekowschodnia (japońska i chińska) była odmienna od introligatorstwa kręgu kultury śródziemnomorskiej.
Odmiennie przebiegało tworzenie bloku książki. Papier był dość przesiąkliwy, dlatego zapisywano go lub zadrukowywano jednostronnie. Formowanie kart polegało na złożeniu czystą stroną do środka, a karty układano falcem (załamaniem grzbietowym) od żłobka, natomiast od strony grzbietowej znajdowały się krawędzie. Okładkę stanowiła analogicznie załamana karta papieru, często barwnego. Okładki twarde, tekturowe są sporządzane z dwóch kawałków tektury: głównej okładzinówki węższej nieco od bloku oraz wąskiego paska, odsuniętych od siebie o kilka milimetrów i oklejonych materiałem obliczeniowym oraz wyklejką.
Karty wraz z okładka łączono szyciem ściegiem na sztych, nić przechodziła przez otwory znajdujące się w pewnej odległości od grzbietu, a dodatkowo oplatała grzbiet. Współczesne realizacje artystyczne koncentrują się na różnych rodzajach dekoracyjnego oplotu.
Dodatkowym elementem oprawy japońskiej jest oklejenie obu skrajów grzbietu barwnym papierem lub płótnem.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Otwarty grzbiet
Szycie ściegiem na sztych
Grafika
Przypisy
- Przypis 1
Autor: E.P.