Papier marmurkowy turecki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
 
Linia 2: Linia 2:
 
(ang. Turkish marble paper, niem. Türkisch papier, fr.papier turc), inne nazwy: marmurek kamienisty (ang. stone marble, stone marbled paper, niem. das Steinmarmorpapier, fr. papier marbre caillouté)
 
(ang. Turkish marble paper, niem. Türkisch papier, fr.papier turc), inne nazwy: marmurek kamienisty (ang. stone marble, stone marbled paper, niem. das Steinmarmorpapier, fr. papier marbre caillouté)
  
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.
+
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania. Najstarszy i podstawowy typ dekoracji marmurkowej.
  
 
===Technika wykonania===
 
===Technika wykonania===
Wykonanie tego wzoru polega na nakropieniu kolorów na grunt i nie modyfikowaniu ich żadnym narzędziem (il.1). Najprostszy marmurek turecki może być wykonany jedną farbą, wtedy charakterystycznym żyłkowaniem będzie przebijająca spod plam koloru naturalna barwa papieru, najczęściej były jednak wielokolorowe (il. 2).
+
Wykonanie tego wzoru polega na nakropieniu farb na grunt i nie modyfikowaniu ich żadnym narzędziem (il.1). Najprostszy marmurek turecki może być wykonany jedną farbą, wówczas charakterystycznym żyłkowaniem będzie przebijająca spod plam koloru naturalna barwa papieru, najczęściej były jednak wielokolorowe (il. 2).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Aktualna wersja na dzień 20:19, 20 lut 2022

Papier marmurkowy turecki

(ang. Turkish marble paper, niem. Türkisch papier, fr.papier turc), inne nazwy: marmurek kamienisty (ang. stone marble, stone marbled paper, niem. das Steinmarmorpapier, fr. papier marbre caillouté)

Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania. Najstarszy i podstawowy typ dekoracji marmurkowej.

Technika wykonania

Wykonanie tego wzoru polega na nakropieniu farb na grunt i nie modyfikowaniu ich żadnym narzędziem (il.1). Najprostszy marmurek turecki może być wykonany jedną farbą, wówczas charakterystycznym żyłkowaniem będzie przebijająca spod plam koloru naturalna barwa papieru, najczęściej były jednak wielokolorowe (il. 2).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe
Ebru

Grafika

Przypisy

  1. Easton P. J., Marbling: A History and a Bibliography, Los Angeles, 1983, s. 111.
  2. Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948, s. 122.
  3. Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
  4. Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002, s. 15.

Autor: M.P.B.