Nacinane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 26: Linia 26:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:Ledtech.jpg|il. 1. Schemat wykonywania techniki nacinanej (ledersznytu).
 
File:Ledtech.jpg|il. 1. Schemat wykonywania techniki nacinanej (ledersznytu).
 
  
 
Plik:Nacinane oprawy, Fragment oprawy koptyjskiej, IX. X w., z dekoracją wyk. w technice nacinanej, Pierpont Morgan Library.jpg | Fragment oprawy koptyjskiej zdobionej w technice nacinania, IX-X w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork, fot. wg: www.themorgan.org  
 
Plik:Nacinane oprawy, Fragment oprawy koptyjskiej, IX. X w., z dekoracją wyk. w technice nacinanej, Pierpont Morgan Library.jpg | Fragment oprawy koptyjskiej zdobionej w technice nacinania, IX-X w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork, fot. wg: www.themorgan.org  
 
 
Plik:Nacinane oprawy, Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
Plik:Nacinane oprawy, Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
Plik:Futerał, nacinane oprawy, Futerał na relikwiarz, Norymberga, 1517, KMW, fot. wg Ritter 2017.jpg | Futerał na relikwiarz ozdobiony w technice nacinanej, Norymberga, 1517, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, fot. wg: Ritter 2017
 
Plik:Futerał, nacinane oprawy, Futerał na relikwiarz, Norymberga, 1517, KMW, fot. wg Ritter 2017.jpg | Futerał na relikwiarz ozdobiony w technice nacinanej, Norymberga, 1517, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, fot. wg: Ritter 2017
 
 
 
File:Jaffe.jpg|il. 2. Oprawa z dekoracją w technice nacinanej przypisana Jaffe Mair'owi.  
 
File:Jaffe.jpg|il. 2. Oprawa z dekoracją w technice nacinanej przypisana Jaffe Mair'owi.  
 
File:Led1.jpg|il. 3. Przykład polskiej oprawy nacinanej (oprawa rękopisu objawień św. Brygidy), wykonana ok. 1400 r. przez Jana Kropacza, Polaka z Kłobucka pod Częstochową, podczas jego studiów w Pradze; zbiory katedry w Płocku. (fot. E. Pietrzyk)
 
File:Led1.jpg|il. 3. Przykład polskiej oprawy nacinanej (oprawa rękopisu objawień św. Brygidy), wykonana ok. 1400 r. przez Jana Kropacza, Polaka z Kłobucka pod Częstochową, podczas jego studiów w Pradze; zbiory katedry w Płocku. (fot. E. Pietrzyk)
 
Plik:Nacinane2, Praga ok 1400.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Czechy - Praga, ok. 1400 r., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 
Plik:Nacinane2, Praga ok 1400.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Czechy - Praga, ok. 1400 r., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 
 
 
Plik:Nacinane opr., 1.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Szwajcaria?, XV w., klasztor Wesemlin w Luzernie, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 
Plik:Nacinane opr., 1.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Szwajcaria?, XV w., klasztor Wesemlin w Luzernie, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 
Plik:Nacinane opr. 2aaa.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Niemcy, Staatsbibliothek w Bambergu, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 
Plik:Nacinane opr. 2aaa.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Niemcy, Staatsbibliothek w Bambergu, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 
 
 
Plik:Nacinane oprawy, płd. Hiszpania, ok. 1475, wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, płd. Hiszpania, ok. 1475, fot. wg: Goldschmidt 1967, t. 2
 
Plik:Nacinane oprawy, płd. Hiszpania, ok. 1475, wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, płd. Hiszpania, ok. 1475, fot. wg: Goldschmidt 1967, t. 2
 
 
 
 
File:Pergamentschnitt2.jpg|il. 4. Przykład oprawy wykonanej w technice tzw. pergamentschnittu; Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
File:Pergamentschnitt2.jpg|il. 4. Przykład oprawy wykonanej w technice tzw. pergamentschnittu; Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
 
 
Plik:Nacinane oprawy, dzieło Mariusa.Michela i Lepere, Francja, 1900, wg Devauchelle 1995.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Marius-Michel, Lepere, Francja, 1900 r., fot. wg: Devauchelle 1995
 
Plik:Nacinane oprawy, dzieło Mariusa.Michela i Lepere, Francja, 1900, wg Devauchelle 1995.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Marius-Michel, Lepere, Francja, 1900 r., fot. wg: Devauchelle 1995
 
 
 
 
File:Ledwsp.jpg|il. 5. Przykład współczesnej oprawy książki artystycznej wykonanej w technice nacinanej
 
File:Ledwsp.jpg|il. 5. Przykład współczesnej oprawy książki artystycznej wykonanej w technice nacinanej
 
Plik:Nacinana deko..jpg
 
Plik:Nacinana deko..jpg
Linia 67: Linia 51:
 
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002.
 
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002.
 
# Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.
 
# Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.
 
  
 
----
 
----
 
Autor: '''MPG'''
 
Autor: '''MPG'''
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
 
 
Plik:Nacinana deko..jpg
 
Plik:Nacinane oprawy 3.jpg
 
Plik:Nacinane opr. 2.jpg
 
Plik:Nacinana dekoracja 1.jpg
 

Wersja z 10:11, 10 wrz 2021

Nacinane oprawy

(ledersznyt) (ang. cut-leather bindings, fr. cuir ciselé reliures, niem. Lederschnitt Einbände)

Technika nacinania

Wczesna technika zdobienia przez introligatora skórzanych opraw książek, polegająca na nacinaniu mokrej jeszcze skóry. Po wyschnięciu, w wyniku skurczu skóry tworzy się rysunek, który czasem dodatkowo pogłębiano, puncowano lub wypełniano barwnym kitem. Tą techniką zdobiono nie tylko oprawy obleczone skórą garbowaną roślinnie ale także pergaminowe (tzw. Pergamentschnitt).

Historia

Najstarsze zdobione tą techniką kodeksy pochodzą z VII w. Pierwsza europejska oprawa nacinana z VII w. (niekiedy błędnie podaje się X – XII w.) to Ewangeliarz św. Jana, znajduje się Stonyhurst College w Durham. Jednak najbardziej popularna była w XIV i XV w. w Austrii, Węgrzech, Czechach i Niemczech. Jednym z niewielu znanych z nazwiska mistrzów ledersznytu był żyjący w XV w. w Norymbergii, żyd Jaffe Mair. Zdobił swoje oprawy motywami heraldycznymi, rysunkami zwierząt, itp. Ledersznytowa technika zdobienia opraw zaniknęła całkowicie na początku XVI stulecia. Technika odżyła na pocz. XIX w. w oprawach bibliofilskich i książce artystycznej.

Zdobnictwo

Obok prostej, zazwyczaj geometrycznej dekoracji, wprowadzali introligatorzy stylizowane liście, zwierzęta, ptaki (często wewnątrz kół), wizerunki świętych, a od połowy XV w. sięgnęli po wzory z współczesnej im grafiki, wycinali całe sceny polowań lub sceny miłosne.

Polska

W Polsce technika była stosowana w XIV i XV w. wśród introligatorów Krakowskich. Egzemplarze opraw nacinanych znajdują się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu, w zbiorach katedry w Płocku i Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku.

Zobacz też

Techniki introligatorskie zdobienia opraw
Oprawa książki


Grafika

Przypisy

  1. Encyklopedia Wiedzy o Książce. Praca zbiorowa. Wrocław-Warszawa-Kraków 1971.
  2. Grycz J., Gryczowa A., Historia książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1959.
  3. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002.
  4. Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.

Autor: MPG