Kapitałka grecka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 25: Linia 25:
 
#Boudalis G., Twined Endbands in the Bookbinding Traditions of the Eastern Mediterranean, 2014.
 
#Boudalis G., Twined Endbands in the Bookbinding Traditions of the Eastern Mediterranean, 2014.
 
#Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
 
#Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
 +
# Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMk, Toruń 2018.
 
#Evetts D. M., Traditional Islamic Chevron Headband, „Guild of Book Workers Journal”, 1981, t. 19, nr 1,
 
#Evetts D. M., Traditional Islamic Chevron Headband, „Guild of Book Workers Journal”, 1981, t. 19, nr 1,
 
#Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.
 
#Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.

Wersja z 19:04, 30 paź 2019

Nazwy w innych językach

ang. Greek-on-one-core (jednordzeniowa), ang. Greek-on-two-cores (dwurdzenowa)

Inne nazwy

„alla greca”(Szirmai)

Opis

Kapitałki te zostały wyróżnione jako typ grupy kapitałek bizantyńskich ze względu na odmienne cechy kodeksów, przy których się znajdują. Zarówno konstrukcja, jak i elementy dekoracyjne tych kodeksów, nazywanych też niekiedy „alla greca” noszą cechy kodeksów zachodnioeuropejskich, co dało asumpt do odróżnienia ich od chronologicznie starszych, właściwych kodeksów bizantyńskich. Kapitałki opraw „alla greca” wystają nad blok i są przedłużone na krawędzie okładzin, co pozwala je zaliczyć do grupy kapitałek bizantyńskich, jednak nieco odmienna konstrukcja i obszycie sprawiają, że wyróżniono je jako odmienny typ. Bazą tych kapitałek jest zwykle pojedynczy rdzeń zamocowany nicią przewleczoną w otworach w okładzinach, prowadzoną w „ósemkę” i zadzierzgniętą o składki (il. 1 a-d). Dwa, najczęściej spotykane, typy obszycia dekoracyjnego to haft krzyżowy (il. 2)i haft prosty (il. 3). Haft krzyżowy wykonywano w wielu kolorach z użyciem nawet do 8 ‒ 10 nici , renesansowy zwykle był dwukolorowy. Oba typy mogły posiadać dodatkowy, cienki rdzeń umieszczany nad rdzeniem głównym, mogły też być dwurdzeniowe (il. 4 a-b). Kapitałki takie, oprócz kodeksów greckich XVI i XVII w. (van Regemorter), zidentyfikowano w serbskich rękopisach z XVI wieku (Szirmai), hebrajskich księgach z biblioteki Fugger, nazywając je z tego względu „Fugger-type” (Jäckel).

Grafika