Rama: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 17: | Linia 17: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Ramowa kompozycja, oprawa renesansowa, 2 poł. XVI w., BWP Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner.jpg | Ramy ornamentalne jako dekoracja oprawy renesansowej, 2 poł. XVI w., WBP Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner | |
− | + | ||
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 19:48, 14 lut 2021
Spis treści
Rama
(obramienie)
Na czworobocznej powierzchni okładziny (zewnętrznej lub wewnętrznej) strefa otaczająca jej centralną część (zwierciadło, lustro). Ma formę linii, ornamentu (bordiura) lub jest pozbawiona dekoracji (np. →listwy na →radełkowych oprawach). W praktyce badawczej problem terminologiczny stanowią ramowe kompozycje zwłaszcza opraw gotyckich i renesansowych, które składają się z linii (często podwójnych lub zwielokrotnionych) ujmujących ornamenty oraz puste listwy wokół zwierciadła. Wobec faktu, iż prymarną funkcją tych linii jest rozgraniczenie ornamentów oraz pustych listew, nie powinny być traktowane jako autonomiczne r-y. Jednakże w przypadku np. →à la Duseuil opraw, pojedyncze, złocone linie obramiające zwierciadło (szczególnie jeśli w ich narożach widnieją ozdobniki) należy traktować jako par excellence r-y. Zob. też: →ośrodkowy układ dekoracji, →system dekoracyjny.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Bordiura
Lustro
Ramowa kompozycja
Zwierciadło
Ośrodkowy układ dekoracji
System dekoracyjny
Grafika
Przypisy
- Przypis 1
Autor: A.W.