Fryz arkadkowy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Fryz arkadkowy, Tondel XLVI.jpg | Fryz arkadkowy w górnej części dekoracji okładziny oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., wg Tondel 2007, tabl. XLVI | Plik:Fryz arkadkowy, Tondel XLVI.jpg | Fryz arkadkowy w górnej części dekoracji okładziny oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., wg Tondel 2007, tabl. XLVI | ||
+ | Plik:Fryz arkadkowy, oprawa niemiecka, 2 poł. XV w., BCzart. MNK, POLONA2.jpg | Fryz arkadkowy dokoła zwierciadła oprawy gotyckiej, Niemcy, 2 poł. XV w., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl | ||
Plik:Arkadkowy fryz 1.jpg | Fryz arkadkowy na oprawie gotyckiej, XV w. - pocz. XVI w. | Plik:Arkadkowy fryz 1.jpg | Fryz arkadkowy na oprawie gotyckiej, XV w. - pocz. XVI w. | ||
Plik:Arkadkowy fryz 2.jpg | Fryz arkadkowy na oprawie gotyckiej, XV w. - pocz. XVI w. | Plik:Arkadkowy fryz 2.jpg | Fryz arkadkowy na oprawie gotyckiej, XV w. - pocz. XVI w. |
Wersja z 20:59, 24 kwi 2021
Spis treści
Fryz arkadkowy (arkatura)
(arkatura) (fr. arcature)
Ornament wywodzący się z romańskiej i gotyckiej dekoracji architektonicznej, w formie rzędu stykających się ostrołukowych arkadek, często o dekoracji maswerkowej, wzbogacanej liliami bądź kwiatonami u nasady łuków. Spopularyzowany w introligatorstwie późnogotyckim, głównie w kręgu niemieckim 4 ćw. XV i pocz. XVI w. W klasycznej wersji wyciskany z jednego lub dwóch-trzech tłoków (rzadziej z radełka) i ukazywany w jednym pasie u góry, nad zwierciadłem przedniej okładziny (zwłaszcza na oprawach tzw. kobergerowskich). Szybko wprowadzony do ram otaczających zwierciadło; w takiej wersji uległ licznym modyfikacjom, które doprowadziły do wykształcenia się w renesansowym introligatorstwie palmetowo-arkadkowego oraz łuskowego ornamentu.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Kobergerowskie oprawy
Łuskowy ornament
Palmetowo-arkadkowy ornament
Grafika
Przypisy
- Kyriss 1956, taf. 234;
- Kyriss 1958, tabl. 312;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 79-80;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 7.
Autor: A.W.