Atlasów oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 6: Linia 6:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[Wydawnicza oprawa ]] <br>
+
[[Wydawnicze oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
 
 +
Plik:Atlasów oprawy, Oprawa atlasu z oficyny H. Hondiusa, Amsterdam, 1636, Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg| Oprawa atlasu z oficyny Hendricka Hondiusa, Amsterdam, 1636, Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 +
Plik:Atlasów oprawy, Oprawa atlasu z oficyny Blaeu'ów, Amsterdam, poł. XVII w., BUWr, fot. wg bibliotekacyfrowapl.jpg | Oprawa atlasu z oficyny Blaeu'ów, Amsterdam, poł. XVII w., BUWr, Wrocław, fot. wg: www.bibliotekacyfrowa.pl
 +
Plik:Atlasów 1.jpg | Oprawa atlasu Johannesa Janssoniusa, Albert Magnus, Amsterdam, ok. 1680, repr. wg: von Arnim 1992, nr kat. 90
 +
Plik:Atlasów 2.jpg | Oprawa atlasu Jacquesa N. Bellina, warsztat Petita, Paryż, ok. 1800; repr. wg: Wagner 2020, nr kat. 152
 +
 
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Aktualna wersja na dzień 19:48, 28 lis 2021

Atlasów oprawy

Dynamiczny rozwój produkcji wielkoformatowych atlasów geograficznych w Niderlandach od 2 poł. XVI w., a w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie Francja i Niemcy) od XVII w., wpłynął na działalność introligatorów. W Holandii XVII w. działały pracownie wyspecjalizowane w produkcji zestandaryzowanych pod względem technicznym, materiałowym i dekoracyjnym opraw do monumentalnych atlasów m.in. z oficyn Janssoniusów i Blaeuów: tektura, jasny pergamin, dekoracja złocona o orientalizującej kompozycji na okładzinach (z medalionami floralnymi, z których centralny niekiedy prezentuje małą sferę armilarną). Podobną formułę współpracy introligatorów z wydawcami wypracowano w innych krajach, np. paryska pracownia Petita wykonująca pod koniec XVIII w. oprawy atlasów morskich dla francuskiego Ministerstwa Marynarki Wojennej. Oprócz solidnych, ale zazwyczaj niewyszukanych, opraw powstawały dzieła na specjalne zamówienie, cechujące się wykwintnymi materiałami i dekoracją (np. oprawy amsterdamskiego mistrza Alberta Magnusa z 2 poł. XVII w.). W XIX-pocz. XX w. efektowną formę nadawano też →wydawniczym oprawom wysokonakładowych atlasów.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Wydawnicze oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Kyriss 1958, s. 133-136;
  2. Devauchelle 1960, s. 95-96, 222;
  3. Storm van Leeuwen 1984, s. 321-373;
  4. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 90;
  5. Storm van Leeuwen 1994, s. 287-319;
  6. Quarg 2002, nr kat./tabl. 43;
  7. Wagner 2020, nr kat./il. 152.

Autor: A.W.