Wyklejka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 43 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
ang. pastedown, niem. Forsatz)
+
==Wyklejka==
==Definicja==
+
(forzac, lustro) (ang. pastedown, board paper/sheet; fr. contreplat, garde; niem. Vorsatz, . controguardia)
Papierowa (często z papieru dekoracyjnego) lub pergaminowa karta, bądź tkanina przyklejona do wewnętrznej strony okładziny. Wyklejka,  bywa, że niesłusznie nosi nazwę „lustra” (zob. lustro).
+
==Funkcja==
+
Wyklejka spełnia kilka funkcji: 1) estetyczną - ukrywa krawędzie podwinięć obleczenia i elementy zawieszenia książki; 2) konstrukcyjną – jest jednym z elementów zawieszenia bloku w oprawie; 3) ochronną - izoluje blok książki od elementów oprawy (okładziny, podwinięć obleczenia, przyklejonych do okładziny końcówek zwięzów).
+
==Rozwój na przestrzeni dziejów==
+
W okresie średniowiecza w kodeksach europejskich na wyklejki używano zazwyczaj makulatury pochodzącej z pergaminowych rękopisów. Dołączano je na różnym etapie powstawania kodeksu. Bywało, że już podczas powstawania rękopisu, pisarz często zszywał ze sobą ukończone (zapisane) składki, aby się nie pomieszały. Innym sposobem było układanie bloku po ukończeniu pisania i zdobienia. Pod pierwszą i ostatnią składkę podkładano zazwyczaj pojedynczą kartkę pergaminu, w taki sposób, że wykonywano falc (zob. falc) zakładany za te składki i w ten sposób broszurowano te karty wraz z blokiem.  Na dalszym etapie oprawy przyklejano je do okładzin, bądź pozostawiono luźne (il.1). W oprawach późnogotyckich stosowano najczęściej inną konstrukcję wyklejki. Po oprawieniu kodeksu introligator przyklejał wyklejkę do wewnętrznej strony okładziny. Wyklejki te znakomicie spełniały swoją rolę, chroniły karty bloku, zasłaniały okładziny i podwinięcia obleczenia i niekiedy. Gdy posiadały niewielki falc zasłaniały zawieszenie. Ponieważ, jak wspomniano, były to wykorzystane wtórnie rękopisy na pergaminach, z związku z tym różniły się wymiarami od kart bloku, zdarzało się też że sklejano je z kilku mniejszych kart. Zdarzało się też, że wyklejki były celowo bardziej przycięte niż pozostałe karty w bloku (ang. trimmed-out pastedowns), np.  niewielka grupa opraw włoskich z XV i XVI w. Nie wiadomo, jaki był tego powód, gdyż podwinięcia obleczenia były wówczas rzadko dekorowane. Celowo większe przycięcie wyklejek spotyka się częściej we Francji w XVII w. i w innych krajach w XVIII w., gdy podwinięcia skórzanych obleczeń były już zdobione, np. złoconym tłoczeniem ornamentu.
+
W okresie późniejszym, wyklejką była zazwyczaj złożona na pół kartka papieru (bifolium), której jedna połowa przyklejana była do wewnętrznej strony okładziny, a druga połowa pozostawała luźna (il. 2). Karta ta nosi nazwę karty ochronnej (niem. flegendes Blatt; zob. karty ochronne). Kartka ta może być doklejona do pierwszej i ostatniej karty bloku Tego rodzaju jednoarkuszowe wyklejki i karty ochronne niesłusznie są nazywane „wyklejką”. Proponuje się stosować nazwę karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna (zob. karty przybyszowe).
+
Bardziej rozbudowane tego rodzaju karty przybyszowe, mogą posiadać do kilku kart ochronnych połączonych, zarówno z blokiem, jaki i wyklejką różnymi sposobami. Zazwyczaj istotną rolę odgrywają wówczas tzw. falce, które mogą być papierowe, skórzane, bądź z tkaniny, różna też może być ich konstrukcja (zob. falc) (il. 3).  Korzystną modyfikację tego rodzaju wyklejki uzyskano poprzez wprowadzenie tzw. scezury (zob. scezura), czyli paska podkładanego pod grzbiet wyklejki (il. 4). Element ten odciążył nieco pracę zwięzów w przegubach, czyli wzmocnił zawieszenie bloku książki w oprawie, a także zapobiegał pękaniu kart przybyszowych wyklejkowo-ochronnych w grzbiecie. Na scezury stosowano często ówczesną makulaturę (il. 5), dlatego też często na tych skrawkach pergaminu, czy papieru znajdują się prawdziwe skarby kultury (zob. makulatura w oprawach). W XIX w. papierową scezurę zastąpiono płócienną.
+
Jeżeli wyklejka jest ozdobna i w jakiś sposób połączona (często przez pasek skóry znajdujący się w wewnętrznym przegubie) z kartą przybyszową ochronną nosi nazwę dublury (zob. dublura). Ten rodzaj wyklejki wywodzi się z oprawy perskiej. W introligatorstwie europejskim, jak podaje literatura,  po raz pierwszy zastosował ją w 1642 r. Le Gascon (il. 6). Na przestrzeni czasu ulegała ona wielu modernizacjom od skórzanej dublury powtarzającej ozdobny motyw zewnętrznej strony okładki, po stosowanie na wyklejki dekoracyjnych papierów (zob. papiery dekoracyjne) i tkanin (il. 7). Sposób ich montażu w książce różnił się zasadniczo od opisanego wyżej. Nie były one organicznie związane z blokiem. Do bloku z obu stron doszywano, co prawda, dwa złożone na pół arkusze, nie stanowiły one jednak, nawet w części, wyklejek lecz karty ochronne. Wyklejki natomiast montowano w książce w ostatnim etapie prac. Jedna część  przyklejana była do okładziny, druga do karty ochronnej. W przegub wklejano niekiedy pasek cienkiej skórki lub tkaniny w zależności od tego, co stanowiło materiał obleczeniowy okładzin i czy zawinięcia obleczenia na wewnętrzną stronę okładzin były zdobione stanowiąc rodzaj dekoracyjnej ramki (il. 8).
+
W XIX w. najpopularniejszym rodzajem wyklejki był złożony na pół arkusz papieru, sfalcowany w różny sposób (il. 9) i założony za pierwszą i ostatnią składkę. Wyklejkę tę zmodyfikowano, poprzez rozcięcie arkusza w grzbiecie i połączenie kart płóciennym paskiem. Niewielka część tego paseczka wraz z doklejoną do niego jedną kartą, była sfalcowana i założona za pierwszą i ostatnią składkę bloku. W XIX w. na wyklejki, oprócz zwykłych papierów, stosowano ozdobne papiery marmurkowe i galanteryjne (il. 10).
+
W pierwszej połowie XX w. upowszechniła się wyklejka wymyślona przez Ignatza Wiemelera, udoskonalenie polegało na składaniu w grzbiecie arkusza wyklejkowego w formę leporello, co tworzyło tzw. podwójne falce (il. 11). Nowe rozwiązanie przyczyniło się do przede wszystkim do zmniejszenie naprężeń w przegubie wewnętrznym.
+
==Ciekawostki==
+
W oprawach bibliofilskich wyklejki wykonane są z jedwabiu, skóry, bądź pergaminu. W oprawach artystycznych stosowano na wyklejki odbitki graficzne (il. 12), tkaninę batikową (np. Robert Jahoda) (il. 13), morę (il. 14) i inne papiery ozdobne wykonywane ręcznie, bądź maszynowo (il. 15, 16). W 1. poł. XX w. w Niemczech spopularyzowane zostały wyklejki wykonywane z papierów marmoryzowanych o identycznym wzorze jak marmurek zdobiący obcięte krawędzie bloków książek.
+
Do ciekawszych i nietypowych rozwiązań należą te, gdzie wyklejki przyklejone są pod podwinięciem obleczenia, lub też ich krawędzie wywinięte są na zewnątrz okładzin. To ostatnie rozwiązanie odnotowano w bardzo nielicznych oprawach islamskich.
+
  
 +
Papierowa (często z papieru dekoracyjnego) lub pergaminowa karta, bądź tkanina przyklejona do wewnętrznej strony okładzinówki.
 +
Wyklejka spełnia kilka funkcji:
 +
* konstrukcyjną – jest jednym z elementów zawieszenia bloku w okładce;
 +
* stabilizującą - w przypadku braku kontry przejmuje jej funkcję zapobiegając powstawaniu deformacji, tj. wyginaniu się okładzin w wyniku działania nierównych sił fizycznych od strony zewnętrznej i wewnętrznej okładzinówki;
 +
* ochronną - izoluje blok książki od elementów okładki (okładzinówki, zawinięć obleczenia, przyklejonych do okładzinówek końcówek zwięzów).
 +
* estetyczną - ukrywa krawędzie zawinięć obleczenia i elementy zawieszenia książki.
  
 +
W terminologii rzemieślniczej oraz poligraficznej wyklejką nazywany jest komplet kart dołączanych do bloku podczas oprawy - karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne.
 +
 +
===Rozwój na przestrzeni dziejów===
 +
W okresie średniowiecza w kodeksach europejskich na wyklejki używano zazwyczaj makulaturę pochodzącą z pergaminowych rękopisów. Dołączano je na różnym etapie powstawania kodeksu. Pod pierwszą i ostatnią składkę podkładano zazwyczaj pojedynczą kartkę pergaminu, w taki sposób, że wykonywano [[falc]] zakładany za grzbiety skrajnych składek i zszywano te karty wraz ze składkami. Na dalszym etapie oprawy przyklejano je do okładzinówek (il.1). Wtórne wykorzystanie na wyklejki rękopiśmiennych kart powodowało, że często różniły się one wymiarami od kart bloku. Bywało, że były mniejsze od kart w bloku (ang. trimmed-out pastedowns), takie wyklejki zidentyfikowano na niewielkiej grupie opraw włoskich z XV i XVI w. Natomiast we Francji w XVII w. dość często wyklejki były nieco większe niż karty w bloku. Zostało to spopularyzowane w XVIII w. w innych krajach europejskich. Zdarzało się także, szczególnie w kodeksach o dużych wymiarach, że wyklejki były sklejane z kilku kart.
 +
W okresie późniejszym, wyklejką była zazwyczaj złożona na pół kartka papieru, której jedna połowa przyklejana była do wewnętrznej strony okładzinówki, a druga połowa pozostawała luźna, stanowiąc kartę ochronną (niem. flegendes Blatt; zob. karty ochronne). Połączone w ten sposób wyklejki i karty ochronne noszą nazwę karty przybyszowej wyklejkowo-ochronnej (il. 2). Bardziej rozbudowane tego rodzaju karty przybyszowe, mogą posiadać do kilku kart ochronnych połączonych, zarówno z blokiem, jak i wyklejką różnymi sposobami. Zazwyczaj istotną rolę konstrukcyjną odgrywają wówczas tzw. falce, które mogą być papierowe, skórzane, bądź z tkaniny, różna też może być ich konstrukcja (zob. falc).  Korzystną modyfikację tego rodzaju wyklejki uzyskano poprzez wprowadzenie tzw. scezury (zob. scezura), czyli paska podkładanego pod grzbiet wyklejki (il. 3). Element ten odciążył nieco pracę zwięzów w przegubach, czyli wzmocnił zawieszenie bloku książki w okładce, a także zapobiegał pękaniu kart przybyszowych wyklejkowo-ochronnych w grzbiecie. Na scezury stosowano często ówczesną makulaturę (il. 4), dlatego też często na tych skrawkach pergaminu, czy papieru znajdują się prawdziwe skarby kultury (zob. makulatura w oprawach). W XIX w. papierową scezurę zastąpiono płócienną.
 +
 +
Jeżeli wyklejka jest ozdobna, nosi nazwę dublury (zob. dublura). Ten rodzaj wyklejki wywodzi się z oprawy perskiej. Na przestrzeni czasu ulegała ona wielu modernizacjom od skórzanej dublury powtarzającej ozdobny motyw zewnętrznej strony okładki (Le Gascon), po stosowanie na wyklejki dekoracyjnych papierów (il. 5) (zob. papiery dekoracyjne) i tkanin (il. 6).
 +
W XIX w. najpopularniejszym rodzajem wyklejki był złożony na pół arkusz papieru, sfalcowany w różny sposób (il. 7) i założony za skrajną składkę. Wyklejkę tę zmodyfikowano, poprzez rozcięcie arkusza w grzbiecie i połączenie kart płóciennym paskiem (il. 8). W pierwszej połowie XX w. upowszechniła się wyklejka opracowana przez Ignatza Wiemelera: udoskonalenie polegało na składaniu w grzbiecie arkusza wyklejkowego w formę leporello, co tworzyło tzw. podwójne falce (il. 9). Nowe rozwiązanie przyczyniło się do przede wszystkim do zmniejszenia naprężeń w przegubie wewnętrznym. Temu samemu celowi służyło rozwiązanie Douglasa Cockerella, tzw. wyklejka zygzak zbudowana z dwóch sklejonych bifoliów, w której przy grzbiecie uformowano dodatkowy falc. Zupełnie odmiennie była formowana wyklejka w oprawie francuskiej, z wysokim oporkiem i pozbawionej odsadki: wyklejka była przyklejana i suszona na rozwartej okładce, wyściełano nią (lub skórzanym falcem) schodkowy przegub, wprowadzając na wewnętrznym przegubie nadmiar materiału, pozwalający na swobodne (bez ciągnięcia) otwieranie okładki.
 +
 +
W XIX w. na wyklejki, oprócz zwykłych papierów, stosowano ozdobne papiery marmurkowe i galanteryjne (il. 10). W oprawach bibliofilskich wyklejki wykonane są z jedwabiu, skóry, bądź pergaminu. W oprawach artystycznych stosowano na wyklejki odbitki graficzne (il. 11), tkaninę batikową (np. Robert Jahoda) (il. 12), morę (il. 13) i inne papiery ozdobne wykonywane ręcznie, bądź maszynowo (il. 14, 15). W 1. poł. XX w. w Niemczech spopularyzowane zostały wyklejki wykonywane z papierów marmoryzowanych o identycznym wzorze jak marmurek zdobiący obcięte krawędzie bloków książek.
 +
 +
Do ciekawszych i nietypowych rozwiązań należą te, gdzie wyklejki przyklejone są pod zawinięciem obleczenia, lub też ich krawędzie wywinięte są na zewnątrz okładzin. To ostatnie rozwiązanie odnotowano w bardzo nielicznych oprawach islamskich.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Dublura]] <br>
 +
[[Karty przybyszowe]] <br>
 +
[[Karty ochronne]] <br>
 +
[[Karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne]] <br>
 +
[[Lustro]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Wyklejka pergaminowa.jpg|il. 1. Wtórnie użyty, jako wyklejka, rękopis na pergaminie. XV - wieczny rękopis kopii dzieła Jana Długosza “Insignia seu clenodia regis et regni poloniae” tzw. Kodeks Działyńskich (BK PAN).   
+
File:Wyklejka pergaminowa.jpg|il. 1. Wtórnie użyty, jako wyklejka, rękopis na pergaminie; wyklejka została odklejona od okładziny; XV - wieczny rękopis kopii dzieła Jana Długosza “Insignia seu clenodia regis et regni poloniae” tzw. Kodeks Działyńskich (BK PAN). (fot. M. Pronobis-Gajdzis)  
File:Scezura pergaminowa.jpg|il. 5. Wtórnie użyty, jako scezura, rękopis na pergaminie (Biblioteka Elbląska).
+
File:Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna Easy-Resize.jpg.jpg|il. 2. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna, schemat. (rys. K. Komsta-Sławińska)
File:Dublura skórzana.jpg|il. 6. Dublura - 1642 r.; Le Gascon.
+
File:Scezura z napisami Easy-Resize.jpg.jpg|il. 3. Falc założony za karty przybyszowe. (rys. K. Komsta-Sławińska)
File:Wyklejka Boyet.jpg|il. 7. Wyklejka Luc_Antoine Boyet’a, kolorowa, wykonane w technice klajstrowej, XVII/XVIII w.
+
File:Scezura pergaminowa.jpg|il. 4. Wtórnie użyty, jako scezura, rękopis na pergaminie; Biblioteka Elbląska. (fot. M. Pronobis-Gajdzis) 
File:Dublura tkanina.jpg|il. 8. Wyklejka Thomas  James Cobden-Sanderson, tkanina dekoracyjna, XIX/XX w.
+
File:Wyklejka Boyet.jpg|il. 5. Wyklejka Luc_Antoine Boyet’a, kolorowa, wykonane w technice klajstrowej, XVII/XVIII w.
File:Wyklejka z falcem.jpg|il. 9. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna z falcem założonym za składkę.
+
File:Dublura tkanina.jpg|il. 6. Wyklejka Thomas  James Cobden-Sanderson, tkanina dekoracyjna, XIX/XX w.
File:Wyklejki dekor.jpg|il. 10. Różne papiery dekoracyjne stosowane na wyklejki. Kolekcja XIX -wiecznych książek z Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu.  
+
File:Wyklejka z falcem.jpg|il. 7. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna z falcem założonym za składkę.
File:Podwójne falce wyklejki.jpg|il. 11. Karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne z tzw. podwójnym falcem.
+
File:Widoczny falc s.101 zjaw.jpg|il. 8. Wyklejka z widocznym falcem. (rys. Zjawiński Z., 1965, s. 101)
File:Wyklejka graficzna.jpg|il. 12. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna wykonana w technice graficznej, pocz. XX w.
+
File:Scezura z podwójnym falcem Paulina Pruss.jpg|il. 9. Scezura z podwójnym falcem, schemat. (rys. Paulina Pruss)
File:Wyklejka Jahoda.jpg|il. 13. Wyklejka Roberta Jahody wykonana w technice batiku, 1 ćw. XX w.
+
File:Wyklejki dekor.jpg|il. 10. Różne papiery dekoracyjne stosowane na wyklejki. Kolekcja XIX -wiecznych książek z Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. (fot. M. Pronobis-Gajdzis, J. Czuczko)
File:Mora wyklejka.jpg|il. 14. Wyklejka wykonana z mory.
+
File:Wyklejka graficzna.jpg|il. 11. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna wykonana w technice graficznej, pocz. XX w.
File:Brokat wyklejka.jpg|il. 15. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego metalicznego.
+
File:Wyklejka Jahoda.jpg|il. 12. Wyklejka Roberta Jahody wykonana w technice batiku, 1 ćw. XX w.
File:Perkal wyklejka.jpg|il. 16. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego drukowanego.
+
File:Mora wyklejka.jpg|il. 13. Dublura wykonana z mory.
 +
File:Brokat wyklejka.jpg|il. 14. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego metalicznego.
 +
File:Perkal wyklejka.jpg|il. 15. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego drukowanego.
 +
File:Wklejana.jpg|Wklejanie wyklejki w oprawie francuskiej
  
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Chlebus E., Elementy przybyszowe w oprawach późnogotyckich - formy, funkcja, terminologia. [w:] Roczniki Biblioteczne, rok LXI, Wrocław 2017, s. 67-84.
# Józef Grycz, Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951 r.
+
# Encyklopedia Wiedzy o Książce, pod red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971, sp.2550.
# Claudio Montelatici. Alla ricerca del libro perduto. Note sull’ evolutione della tecnica di legatura, [w:] Biblioteche Oggi 5 (1987) 3.
+
# Greenfield Jane, ABC of Bookbinding. A Unique Glossary with over 700 illustrations for Collectors and Librarians, Nowy Jork 2002, s. 50-51.
#B.C. Middleton, A History of English Craft Bookbinding Technique, New York, London, Hafner Publ. Co.,1963.
+
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 88, 220.  
#Wojciech Kurpik. Uwagi o niektórych  elementach oprawy i ich roli w ochronie książki. [w:] Ochrona Zabytków nr 3-4 (138-139) XXXV, Warszawa 1982.
+
# Szwejkowska H., Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980, s. 287, 294.
#Aleksander Semkowicz. Introligatorstwo. Kraków 1948.
+
# Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny. Praca zbiorowa pod red. J. Celma-Panek,  S.Libiszowski. Ossolineum 1986, s. 174-175.
# H. Szwejkowska. Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980.
+
# H. Lüers. Das Fachwissen des Buchbinders, 1953.
+
# Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny. Praca zbiorowa pod red. J. Celma-Panek,  S.Libiszowski. Ossolineum 1986.
+
# Ewa Chlebus, Elementy przybyszowe w oprawach późnogotyckich - formy, funkcja, terminologia. [w:] Roczniki Biblioteczne, rok LXI, Wrocław 2017, s. 67-84.
+
 
+
 
+
  
 
----
 
----
Autor: '''P.M.'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 09:47, 30 cze 2022

Wyklejka

(forzac, lustro) (ang. pastedown, board paper/sheet; fr. contreplat, garde; niem. Vorsatz, wł. controguardia)

Papierowa (często z papieru dekoracyjnego) lub pergaminowa karta, bądź tkanina przyklejona do wewnętrznej strony okładzinówki. Wyklejka spełnia kilka funkcji:

  • konstrukcyjną – jest jednym z elementów zawieszenia bloku w okładce;
  • stabilizującą - w przypadku braku kontry przejmuje jej funkcję zapobiegając powstawaniu deformacji, tj. wyginaniu się okładzin w wyniku działania nierównych sił fizycznych od strony zewnętrznej i wewnętrznej okładzinówki;
  • ochronną - izoluje blok książki od elementów okładki (okładzinówki, zawinięć obleczenia, przyklejonych do okładzinówek końcówek zwięzów).
  • estetyczną - ukrywa krawędzie zawinięć obleczenia i elementy zawieszenia książki.

W terminologii rzemieślniczej oraz poligraficznej wyklejką nazywany jest komplet kart dołączanych do bloku podczas oprawy - karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne.

Rozwój na przestrzeni dziejów

W okresie średniowiecza w kodeksach europejskich na wyklejki używano zazwyczaj makulaturę pochodzącą z pergaminowych rękopisów. Dołączano je na różnym etapie powstawania kodeksu. Pod pierwszą i ostatnią składkę podkładano zazwyczaj pojedynczą kartkę pergaminu, w taki sposób, że wykonywano falc zakładany za grzbiety skrajnych składek i zszywano te karty wraz ze składkami. Na dalszym etapie oprawy przyklejano je do okładzinówek (il.1). Wtórne wykorzystanie na wyklejki rękopiśmiennych kart powodowało, że często różniły się one wymiarami od kart bloku. Bywało, że były mniejsze od kart w bloku (ang. trimmed-out pastedowns), takie wyklejki zidentyfikowano na niewielkiej grupie opraw włoskich z XV i XVI w. Natomiast we Francji w XVII w. dość często wyklejki były nieco większe niż karty w bloku. Zostało to spopularyzowane w XVIII w. w innych krajach europejskich. Zdarzało się także, szczególnie w kodeksach o dużych wymiarach, że wyklejki były sklejane z kilku kart. W okresie późniejszym, wyklejką była zazwyczaj złożona na pół kartka papieru, której jedna połowa przyklejana była do wewnętrznej strony okładzinówki, a druga połowa pozostawała luźna, stanowiąc kartę ochronną (niem. flegendes Blatt; zob. karty ochronne). Połączone w ten sposób wyklejki i karty ochronne noszą nazwę karty przybyszowej wyklejkowo-ochronnej (il. 2). Bardziej rozbudowane tego rodzaju karty przybyszowe, mogą posiadać do kilku kart ochronnych połączonych, zarówno z blokiem, jak i wyklejką różnymi sposobami. Zazwyczaj istotną rolę konstrukcyjną odgrywają wówczas tzw. falce, które mogą być papierowe, skórzane, bądź z tkaniny, różna też może być ich konstrukcja (zob. falc). Korzystną modyfikację tego rodzaju wyklejki uzyskano poprzez wprowadzenie tzw. scezury (zob. scezura), czyli paska podkładanego pod grzbiet wyklejki (il. 3). Element ten odciążył nieco pracę zwięzów w przegubach, czyli wzmocnił zawieszenie bloku książki w okładce, a także zapobiegał pękaniu kart przybyszowych wyklejkowo-ochronnych w grzbiecie. Na scezury stosowano często ówczesną makulaturę (il. 4), dlatego też często na tych skrawkach pergaminu, czy papieru znajdują się prawdziwe skarby kultury (zob. makulatura w oprawach). W XIX w. papierową scezurę zastąpiono płócienną.

Jeżeli wyklejka jest ozdobna, nosi nazwę dublury (zob. dublura). Ten rodzaj wyklejki wywodzi się z oprawy perskiej. Na przestrzeni czasu ulegała ona wielu modernizacjom od skórzanej dublury powtarzającej ozdobny motyw zewnętrznej strony okładki (Le Gascon), po stosowanie na wyklejki dekoracyjnych papierów (il. 5) (zob. papiery dekoracyjne) i tkanin (il. 6). W XIX w. najpopularniejszym rodzajem wyklejki był złożony na pół arkusz papieru, sfalcowany w różny sposób (il. 7) i założony za skrajną składkę. Wyklejkę tę zmodyfikowano, poprzez rozcięcie arkusza w grzbiecie i połączenie kart płóciennym paskiem (il. 8). W pierwszej połowie XX w. upowszechniła się wyklejka opracowana przez Ignatza Wiemelera: udoskonalenie polegało na składaniu w grzbiecie arkusza wyklejkowego w formę leporello, co tworzyło tzw. podwójne falce (il. 9). Nowe rozwiązanie przyczyniło się do przede wszystkim do zmniejszenia naprężeń w przegubie wewnętrznym. Temu samemu celowi służyło rozwiązanie Douglasa Cockerella, tzw. wyklejka zygzak zbudowana z dwóch sklejonych bifoliów, w której przy grzbiecie uformowano dodatkowy falc. Zupełnie odmiennie była formowana wyklejka w oprawie francuskiej, z wysokim oporkiem i pozbawionej odsadki: wyklejka była przyklejana i suszona na rozwartej okładce, wyściełano nią (lub skórzanym falcem) schodkowy przegub, wprowadzając na wewnętrznym przegubie nadmiar materiału, pozwalający na swobodne (bez ciągnięcia) otwieranie okładki.

W XIX w. na wyklejki, oprócz zwykłych papierów, stosowano ozdobne papiery marmurkowe i galanteryjne (il. 10). W oprawach bibliofilskich wyklejki wykonane są z jedwabiu, skóry, bądź pergaminu. W oprawach artystycznych stosowano na wyklejki odbitki graficzne (il. 11), tkaninę batikową (np. Robert Jahoda) (il. 12), morę (il. 13) i inne papiery ozdobne wykonywane ręcznie, bądź maszynowo (il. 14, 15). W 1. poł. XX w. w Niemczech spopularyzowane zostały wyklejki wykonywane z papierów marmoryzowanych o identycznym wzorze jak marmurek zdobiący obcięte krawędzie bloków książek.

Do ciekawszych i nietypowych rozwiązań należą te, gdzie wyklejki przyklejone są pod zawinięciem obleczenia, lub też ich krawędzie wywinięte są na zewnątrz okładzin. To ostatnie rozwiązanie odnotowano w bardzo nielicznych oprawach islamskich.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Dublura
Karty przybyszowe
Karty ochronne
Karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne
Lustro

Grafika

Przypisy

  1. Chlebus E., Elementy przybyszowe w oprawach późnogotyckich - formy, funkcja, terminologia. [w:] Roczniki Biblioteczne, rok LXI, Wrocław 2017, s. 67-84.
  2. Encyklopedia Wiedzy o Książce, pod red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971, sp.2550.
  3. Greenfield Jane, ABC of Bookbinding. A Unique Glossary with over 700 illustrations for Collectors and Librarians, Nowy Jork 2002, s. 50-51.
  4. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 88, 220.
  5. Szwejkowska H., Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980, s. 287, 294.
  6. Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny. Praca zbiorowa pod red. J. Celma-Panek, S.Libiszowski. Ossolineum 1986, s. 174-175.

Autor: M.P.B.