Wyklejka: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
(Nie pokazano 48 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Wyklejka ( | + | ==Wyklejka== |
− | + | (forzac, lustro) (ang. pastedown, board paper/sheet; fr. contreplat, garde; niem. Vorsatz, wł. controguardia) | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | Papierowa (często z papieru dekoracyjnego) lub pergaminowa karta, bądź tkanina przyklejona do wewnętrznej strony okładzinówki. | ||
+ | Wyklejka spełnia kilka funkcji: | ||
+ | * konstrukcyjną – jest jednym z elementów zawieszenia bloku w okładce; | ||
+ | * stabilizującą - w przypadku braku kontry przejmuje jej funkcję zapobiegając powstawaniu deformacji, tj. wyginaniu się okładzin w wyniku działania nierównych sił fizycznych od strony zewnętrznej i wewnętrznej okładzinówki; | ||
+ | * ochronną - izoluje blok książki od elementów okładki (okładzinówki, zawinięć obleczenia, przyklejonych do okładzinówek końcówek zwięzów). | ||
+ | * estetyczną - ukrywa krawędzie zawinięć obleczenia i elementy zawieszenia książki. | ||
+ | W terminologii rzemieślniczej oraz poligraficznej wyklejką nazywany jest komplet kart dołączanych do bloku podczas oprawy - karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne. | ||
+ | |||
+ | ===Rozwój na przestrzeni dziejów=== | ||
+ | W okresie średniowiecza w kodeksach europejskich na wyklejki używano zazwyczaj makulaturę pochodzącą z pergaminowych rękopisów. Dołączano je na różnym etapie powstawania kodeksu. Pod pierwszą i ostatnią składkę podkładano zazwyczaj pojedynczą kartkę pergaminu, w taki sposób, że wykonywano [[falc]] zakładany za grzbiety skrajnych składek i zszywano te karty wraz ze składkami. Na dalszym etapie oprawy przyklejano je do okładzinówek (il.1). Wtórne wykorzystanie na wyklejki rękopiśmiennych kart powodowało, że często różniły się one wymiarami od kart bloku. Bywało, że były mniejsze od kart w bloku (ang. trimmed-out pastedowns), takie wyklejki zidentyfikowano na niewielkiej grupie opraw włoskich z XV i XVI w. Natomiast we Francji w XVII w. dość często wyklejki były nieco większe niż karty w bloku. Zostało to spopularyzowane w XVIII w. w innych krajach europejskich. Zdarzało się także, szczególnie w kodeksach o dużych wymiarach, że wyklejki były sklejane z kilku kart. | ||
+ | W okresie późniejszym, wyklejką była zazwyczaj złożona na pół kartka papieru, której jedna połowa przyklejana była do wewnętrznej strony okładzinówki, a druga połowa pozostawała luźna, stanowiąc kartę ochronną (niem. flegendes Blatt; zob. karty ochronne). Połączone w ten sposób wyklejki i karty ochronne noszą nazwę karty przybyszowej wyklejkowo-ochronnej (il. 2). Bardziej rozbudowane tego rodzaju karty przybyszowe, mogą posiadać do kilku kart ochronnych połączonych, zarówno z blokiem, jak i wyklejką różnymi sposobami. Zazwyczaj istotną rolę konstrukcyjną odgrywają wówczas tzw. falce, które mogą być papierowe, skórzane, bądź z tkaniny, różna też może być ich konstrukcja (zob. falc). Korzystną modyfikację tego rodzaju wyklejki uzyskano poprzez wprowadzenie tzw. scezury (zob. scezura), czyli paska podkładanego pod grzbiet wyklejki (il. 3). Element ten odciążył nieco pracę zwięzów w przegubach, czyli wzmocnił zawieszenie bloku książki w okładce, a także zapobiegał pękaniu kart przybyszowych wyklejkowo-ochronnych w grzbiecie. Na scezury stosowano często ówczesną makulaturę (il. 4), dlatego też często na tych skrawkach pergaminu, czy papieru znajdują się prawdziwe skarby kultury (zob. makulatura w oprawach). W XIX w. papierową scezurę zastąpiono płócienną. | ||
+ | |||
+ | Jeżeli wyklejka jest ozdobna, nosi nazwę dublury (zob. dublura). Ten rodzaj wyklejki wywodzi się z oprawy perskiej. Na przestrzeni czasu ulegała ona wielu modernizacjom od skórzanej dublury powtarzającej ozdobny motyw zewnętrznej strony okładki (Le Gascon), po stosowanie na wyklejki dekoracyjnych papierów (il. 5) (zob. papiery dekoracyjne) i tkanin (il. 6). | ||
+ | W XIX w. najpopularniejszym rodzajem wyklejki był złożony na pół arkusz papieru, sfalcowany w różny sposób (il. 7) i założony za skrajną składkę. Wyklejkę tę zmodyfikowano, poprzez rozcięcie arkusza w grzbiecie i połączenie kart płóciennym paskiem (il. 8). W pierwszej połowie XX w. upowszechniła się wyklejka opracowana przez Ignatza Wiemelera: udoskonalenie polegało na składaniu w grzbiecie arkusza wyklejkowego w formę leporello, co tworzyło tzw. podwójne falce (il. 9). Nowe rozwiązanie przyczyniło się do przede wszystkim do zmniejszenia naprężeń w przegubie wewnętrznym. Temu samemu celowi służyło rozwiązanie Douglasa Cockerella, tzw. wyklejka zygzak zbudowana z dwóch sklejonych bifoliów, w której przy grzbiecie uformowano dodatkowy falc. Zupełnie odmiennie była formowana wyklejka w oprawie francuskiej, z wysokim oporkiem i pozbawionej odsadki: wyklejka była przyklejana i suszona na rozwartej okładce, wyściełano nią (lub skórzanym falcem) schodkowy przegub, wprowadzając na wewnętrznym przegubie nadmiar materiału, pozwalający na swobodne (bez ciągnięcia) otwieranie okładki. | ||
+ | |||
+ | W XIX w. na wyklejki, oprócz zwykłych papierów, stosowano ozdobne papiery marmurkowe i galanteryjne (il. 10). W oprawach bibliofilskich wyklejki wykonane są z jedwabiu, skóry, bądź pergaminu. W oprawach artystycznych stosowano na wyklejki odbitki graficzne (il. 11), tkaninę batikową (np. Robert Jahoda) (il. 12), morę (il. 13) i inne papiery ozdobne wykonywane ręcznie, bądź maszynowo (il. 14, 15). W 1. poł. XX w. w Niemczech spopularyzowane zostały wyklejki wykonywane z papierów marmoryzowanych o identycznym wzorze jak marmurek zdobiący obcięte krawędzie bloków książek. | ||
+ | |||
+ | Do ciekawszych i nietypowych rozwiązań należą te, gdzie wyklejki przyklejone są pod zawinięciem obleczenia, lub też ich krawędzie wywinięte są na zewnątrz okładzin. To ostatnie rozwiązanie odnotowano w bardzo nielicznych oprawach islamskich. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Dublura]] <br> | ||
+ | [[Karty przybyszowe]] <br> | ||
+ | [[Karty ochronne]] <br> | ||
+ | [[Karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne]] <br> | ||
+ | [[Lustro]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | File:Wyklejka pergaminowa.jpg|il. 1. Wtórnie użyty, jako wyklejka, rękopis na pergaminie | + | File:Wyklejka pergaminowa.jpg|il. 1. Wtórnie użyty, jako wyklejka, rękopis na pergaminie; wyklejka została odklejona od okładziny; XV - wieczny rękopis kopii dzieła Jana Długosza “Insignia seu clenodia regis et regni poloniae” tzw. Kodeks Działyńskich (BK PAN). (fot. M. Pronobis-Gajdzis) |
− | File:Scezura pergaminowa.jpg|il. | + | File:Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna Easy-Resize.jpg.jpg|il. 2. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna, schemat. (rys. K. Komsta-Sławińska) |
− | + | File:Scezura z napisami Easy-Resize.jpg.jpg|il. 3. Falc założony za karty przybyszowe. (rys. K. Komsta-Sławińska) | |
− | File:Wyklejka Boyet.jpg|il. | + | File:Scezura pergaminowa.jpg|il. 4. Wtórnie użyty, jako scezura, rękopis na pergaminie; Biblioteka Elbląska. (fot. M. Pronobis-Gajdzis) |
− | File:Dublura tkanina.jpg|il. | + | File:Wyklejka Boyet.jpg|il. 5. Wyklejka Luc_Antoine Boyet’a, kolorowa, wykonane w technice klajstrowej, XVII/XVIII w. |
− | File:Wyklejka z falcem.jpg|il. | + | File:Dublura tkanina.jpg|il. 6. Wyklejka Thomas James Cobden-Sanderson, tkanina dekoracyjna, XIX/XX w. |
− | File:Wyklejki dekor.jpg|il. 10. Różne papiery dekoracyjne stosowane na wyklejki. Kolekcja XIX -wiecznych książek z Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. | + | File:Wyklejka z falcem.jpg|il. 7. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna z falcem założonym za składkę. |
− | + | File:Widoczny falc s.101 zjaw.jpg|il. 8. Wyklejka z widocznym falcem. (rys. Zjawiński Z., 1965, s. 101) | |
− | File:Wyklejka graficzna.jpg|il. | + | File:Scezura z podwójnym falcem Paulina Pruss.jpg|il. 9. Scezura z podwójnym falcem, schemat. (rys. Paulina Pruss) |
− | File:Wyklejka Jahoda.jpg|il. | + | File:Wyklejki dekor.jpg|il. 10. Różne papiery dekoracyjne stosowane na wyklejki. Kolekcja XIX -wiecznych książek z Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. (fot. M. Pronobis-Gajdzis, J. Czuczko) |
+ | File:Wyklejka graficzna.jpg|il. 11. Karta przybyszowa wyklejkowo-ochronna wykonana w technice graficznej, pocz. XX w. | ||
+ | File:Wyklejka Jahoda.jpg|il. 12. Wyklejka Roberta Jahody wykonana w technice batiku, 1 ćw. XX w. | ||
+ | File:Mora wyklejka.jpg|il. 13. Dublura wykonana z mory. | ||
+ | File:Brokat wyklejka.jpg|il. 14. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego metalicznego. | ||
+ | File:Perkal wyklejka.jpg|il. 15. Wyklejka wykonana z papieru dekoracyjnego drukowanego. | ||
+ | File:Wklejana.jpg|Wklejanie wyklejki w oprawie francuskiej | ||
− | |||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Chlebus E., Elementy przybyszowe w oprawach późnogotyckich - formy, funkcja, terminologia. [w:] Roczniki Biblioteczne, rok LXI, Wrocław 2017, s. 67-84. | |
− | # | + | # Encyklopedia Wiedzy o Książce, pod red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971, sp.2550. |
+ | # Greenfield Jane, ABC of Bookbinding. A Unique Glossary with over 700 illustrations for Collectors and Librarians, Nowy Jork 2002, s. 50-51. | ||
+ | # Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 88, 220. | ||
+ | # Szwejkowska H., Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980, s. 287, 294. | ||
+ | # Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny. Praca zbiorowa pod red. J. Celma-Panek, S.Libiszowski. Ossolineum 1986, s. 174-175. | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: '''P. | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Aktualna wersja na dzień 09:47, 30 cze 2022
Wyklejka
(forzac, lustro) (ang. pastedown, board paper/sheet; fr. contreplat, garde; niem. Vorsatz, wł. controguardia)
Papierowa (często z papieru dekoracyjnego) lub pergaminowa karta, bądź tkanina przyklejona do wewnętrznej strony okładzinówki. Wyklejka spełnia kilka funkcji:
- konstrukcyjną – jest jednym z elementów zawieszenia bloku w okładce;
- stabilizującą - w przypadku braku kontry przejmuje jej funkcję zapobiegając powstawaniu deformacji, tj. wyginaniu się okładzin w wyniku działania nierównych sił fizycznych od strony zewnętrznej i wewnętrznej okładzinówki;
- ochronną - izoluje blok książki od elementów okładki (okładzinówki, zawinięć obleczenia, przyklejonych do okładzinówek końcówek zwięzów).
- estetyczną - ukrywa krawędzie zawinięć obleczenia i elementy zawieszenia książki.
W terminologii rzemieślniczej oraz poligraficznej wyklejką nazywany jest komplet kart dołączanych do bloku podczas oprawy - karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne.
Rozwój na przestrzeni dziejów
W okresie średniowiecza w kodeksach europejskich na wyklejki używano zazwyczaj makulaturę pochodzącą z pergaminowych rękopisów. Dołączano je na różnym etapie powstawania kodeksu. Pod pierwszą i ostatnią składkę podkładano zazwyczaj pojedynczą kartkę pergaminu, w taki sposób, że wykonywano falc zakładany za grzbiety skrajnych składek i zszywano te karty wraz ze składkami. Na dalszym etapie oprawy przyklejano je do okładzinówek (il.1). Wtórne wykorzystanie na wyklejki rękopiśmiennych kart powodowało, że często różniły się one wymiarami od kart bloku. Bywało, że były mniejsze od kart w bloku (ang. trimmed-out pastedowns), takie wyklejki zidentyfikowano na niewielkiej grupie opraw włoskich z XV i XVI w. Natomiast we Francji w XVII w. dość często wyklejki były nieco większe niż karty w bloku. Zostało to spopularyzowane w XVIII w. w innych krajach europejskich. Zdarzało się także, szczególnie w kodeksach o dużych wymiarach, że wyklejki były sklejane z kilku kart. W okresie późniejszym, wyklejką była zazwyczaj złożona na pół kartka papieru, której jedna połowa przyklejana była do wewnętrznej strony okładzinówki, a druga połowa pozostawała luźna, stanowiąc kartę ochronną (niem. flegendes Blatt; zob. karty ochronne). Połączone w ten sposób wyklejki i karty ochronne noszą nazwę karty przybyszowej wyklejkowo-ochronnej (il. 2). Bardziej rozbudowane tego rodzaju karty przybyszowe, mogą posiadać do kilku kart ochronnych połączonych, zarówno z blokiem, jak i wyklejką różnymi sposobami. Zazwyczaj istotną rolę konstrukcyjną odgrywają wówczas tzw. falce, które mogą być papierowe, skórzane, bądź z tkaniny, różna też może być ich konstrukcja (zob. falc). Korzystną modyfikację tego rodzaju wyklejki uzyskano poprzez wprowadzenie tzw. scezury (zob. scezura), czyli paska podkładanego pod grzbiet wyklejki (il. 3). Element ten odciążył nieco pracę zwięzów w przegubach, czyli wzmocnił zawieszenie bloku książki w okładce, a także zapobiegał pękaniu kart przybyszowych wyklejkowo-ochronnych w grzbiecie. Na scezury stosowano często ówczesną makulaturę (il. 4), dlatego też często na tych skrawkach pergaminu, czy papieru znajdują się prawdziwe skarby kultury (zob. makulatura w oprawach). W XIX w. papierową scezurę zastąpiono płócienną.
Jeżeli wyklejka jest ozdobna, nosi nazwę dublury (zob. dublura). Ten rodzaj wyklejki wywodzi się z oprawy perskiej. Na przestrzeni czasu ulegała ona wielu modernizacjom od skórzanej dublury powtarzającej ozdobny motyw zewnętrznej strony okładki (Le Gascon), po stosowanie na wyklejki dekoracyjnych papierów (il. 5) (zob. papiery dekoracyjne) i tkanin (il. 6). W XIX w. najpopularniejszym rodzajem wyklejki był złożony na pół arkusz papieru, sfalcowany w różny sposób (il. 7) i założony za skrajną składkę. Wyklejkę tę zmodyfikowano, poprzez rozcięcie arkusza w grzbiecie i połączenie kart płóciennym paskiem (il. 8). W pierwszej połowie XX w. upowszechniła się wyklejka opracowana przez Ignatza Wiemelera: udoskonalenie polegało na składaniu w grzbiecie arkusza wyklejkowego w formę leporello, co tworzyło tzw. podwójne falce (il. 9). Nowe rozwiązanie przyczyniło się do przede wszystkim do zmniejszenia naprężeń w przegubie wewnętrznym. Temu samemu celowi służyło rozwiązanie Douglasa Cockerella, tzw. wyklejka zygzak zbudowana z dwóch sklejonych bifoliów, w której przy grzbiecie uformowano dodatkowy falc. Zupełnie odmiennie była formowana wyklejka w oprawie francuskiej, z wysokim oporkiem i pozbawionej odsadki: wyklejka była przyklejana i suszona na rozwartej okładce, wyściełano nią (lub skórzanym falcem) schodkowy przegub, wprowadzając na wewnętrznym przegubie nadmiar materiału, pozwalający na swobodne (bez ciągnięcia) otwieranie okładki.
W XIX w. na wyklejki, oprócz zwykłych papierów, stosowano ozdobne papiery marmurkowe i galanteryjne (il. 10). W oprawach bibliofilskich wyklejki wykonane są z jedwabiu, skóry, bądź pergaminu. W oprawach artystycznych stosowano na wyklejki odbitki graficzne (il. 11), tkaninę batikową (np. Robert Jahoda) (il. 12), morę (il. 13) i inne papiery ozdobne wykonywane ręcznie, bądź maszynowo (il. 14, 15). W 1. poł. XX w. w Niemczech spopularyzowane zostały wyklejki wykonywane z papierów marmoryzowanych o identycznym wzorze jak marmurek zdobiący obcięte krawędzie bloków książek.
Do ciekawszych i nietypowych rozwiązań należą te, gdzie wyklejki przyklejone są pod zawinięciem obleczenia, lub też ich krawędzie wywinięte są na zewnątrz okładzin. To ostatnie rozwiązanie odnotowano w bardzo nielicznych oprawach islamskich.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Dublura
Karty przybyszowe
Karty ochronne
Karty przybyszowe wyklejkowo-ochronne
Lustro
Grafika
Przypisy
- Chlebus E., Elementy przybyszowe w oprawach późnogotyckich - formy, funkcja, terminologia. [w:] Roczniki Biblioteczne, rok LXI, Wrocław 2017, s. 67-84.
- Encyklopedia Wiedzy o Książce, pod red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971, sp.2550.
- Greenfield Jane, ABC of Bookbinding. A Unique Glossary with over 700 illustrations for Collectors and Librarians, Nowy Jork 2002, s. 50-51.
- Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 88, 220.
- Szwejkowska H., Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980, s. 287, 294.
- Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny. Praca zbiorowa pod red. J. Celma-Panek, S.Libiszowski. Ossolineum 1986, s. 174-175.
Autor: M.P.B.