Papier safianowy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Papier safianowy) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Papier safianowy== | ==Papier safianowy== | ||
− | (papier imitujący skórę, papier marokinowy) (ang. | + | (papier imitujący skórę, papier marokinowy) (ang. morocco paper; niem. Maroquinpapier, fr. papier maroquiné) |
Papier barwny, z połyskiem, posiadający wytłaczaną dekorację przypominającą ziarno skóry. Wykorzystywany do oblekania okładek, zarówno całopapierowych jak i półskórkowych. W oprawach półskórkowych często dobierano barwę i ziarno papieru do skóry zastosowanej na grzbiecie, tak by były mało odróżnialne. | Papier barwny, z połyskiem, posiadający wytłaczaną dekorację przypominającą ziarno skóry. Wykorzystywany do oblekania okładek, zarówno całopapierowych jak i półskórkowych. W oprawach półskórkowych często dobierano barwę i ziarno papieru do skóry zastosowanej na grzbiecie, tak by były mało odróżnialne. | ||
− | Papier safianowy pojawił się na przełomie XVIII/XIX wieku. Jego poprzednikiem był papier giloszowy, o wzorze z ukośnie (romboidalnie) krzyżujących się linii. Wzór safianowy był inspirowany stosowanymi wówczas skórami safianowymi o podłużnym ziarnie. Ok. połowy XIX wieku wraz z modą na skóry o | + | Papier safianowy pojawił się na przełomie XVIII/XIX wieku. Jego poprzednikiem był papier wytłaczany giloszowy, o wzorze z ukośnie (romboidalnie) krzyżujących się linii. Wzór safianowy był inspirowany stosowanymi wówczas skórami safianowymi o podłużnym ziarnie. Ok. połowy XIX wieku wraz z modą na skóry o okrągłym groszku, w papierach imitujących skórę także zaczęto naśladować groszek skóry marokinowej. W wieku XX nazywano go, wraz z modą na skórę chagrin, papierem szagrynowym. |
− | + | ||
− | Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych polegała na | + | Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych polegała na zabarwieniu i pokryciu papieru klejem skórnym, po czym powierzchnię papieru hydrofobizowano przez naniesienie gąbką roztworu ałunu, saletry i octu winnego. Następnie papier rozkładano na matrycy miedzianej, na której był wyryty odpowiedni deseń i tłoczono pomiędzy walcami prasy sztycharskiej lub walcarki. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | |||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Fakturowanie]] <br> | ||
+ | [[Groszek]] <br> | ||
[[Papiery dekoracyjne]] <br> | [[Papiery dekoracyjne]] <br> | ||
[[Papiery wytłaczane]] <br> | [[Papiery wytłaczane]] <br> | ||
+ | [[Papier szagrynowy]] <br> | ||
[[Papier wytłaczany giloszowy]] <br> | [[Papier wytłaczany giloszowy]] <br> | ||
Linia 18: | Linia 20: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | File:IMG 3838.jpg|Papier safianowy na oprawie całopapierowej, 1817 | ||
File:Obraz4.jpg|Papier safianowy ze złoceniami na oprawie książki z 2 poł. XIX w. (fragment). Książnica Kopernikańska w Toruniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis) | File:Obraz4.jpg|Papier safianowy ze złoceniami na oprawie książki z 2 poł. XIX w. (fragment). Książnica Kopernikańska w Toruniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis) | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 23: | Linia 26: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990. | + | # Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990, s. 68. |
− | + | ||
# Haemmerle A. von, Agsburger Buntpapier, „Viertel Jahreshefte zur Kunst Und Geschichte Augsburg 3”, 1937-1938, s. 133 – 179. | # Haemmerle A. von, Agsburger Buntpapier, „Viertel Jahreshefte zur Kunst Und Geschichte Augsburg 3”, 1937-1938, s. 133 – 179. | ||
− | # Haemmerle A. von, Buntpapiere: Herrkomen, Geshichte, Techniken, Beziehungenzur Kunst, Monachium, 1961. | + | # Haemmerle A. von, Buntpapiere: Herrkomen, Geshichte, Techniken, Beziehungenzur Kunst, Monachium, 1961, s. 160. |
− | # | + | # Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 102. |
− | # Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018 | + | # Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 66-68. |
− | + | # Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002, s. 33-34. | |
− | + | ||
− | # Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002. | + | |
---- | ---- | ||
− | Autor: '''M.P. | + | Autor: '''M.P.B., E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 10:24, 20 mar 2022
Spis treści
Papier safianowy
(papier imitujący skórę, papier marokinowy) (ang. morocco paper; niem. Maroquinpapier, fr. papier maroquiné)
Papier barwny, z połyskiem, posiadający wytłaczaną dekorację przypominającą ziarno skóry. Wykorzystywany do oblekania okładek, zarówno całopapierowych jak i półskórkowych. W oprawach półskórkowych często dobierano barwę i ziarno papieru do skóry zastosowanej na grzbiecie, tak by były mało odróżnialne.
Papier safianowy pojawił się na przełomie XVIII/XIX wieku. Jego poprzednikiem był papier wytłaczany giloszowy, o wzorze z ukośnie (romboidalnie) krzyżujących się linii. Wzór safianowy był inspirowany stosowanymi wówczas skórami safianowymi o podłużnym ziarnie. Ok. połowy XIX wieku wraz z modą na skóry o okrągłym groszku, w papierach imitujących skórę także zaczęto naśladować groszek skóry marokinowej. W wieku XX nazywano go, wraz z modą na skórę chagrin, papierem szagrynowym.
Technika wykonania, podobnie jak innych papierów wytłaczanych polegała na zabarwieniu i pokryciu papieru klejem skórnym, po czym powierzchnię papieru hydrofobizowano przez naniesienie gąbką roztworu ałunu, saletry i octu winnego. Następnie papier rozkładano na matrycy miedzianej, na której był wyryty odpowiedni deseń i tłoczono pomiędzy walcami prasy sztycharskiej lub walcarki.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fakturowanie
Groszek
Papiery dekoracyjne
Papiery wytłaczane
Papier szagrynowy
Papier wytłaczany giloszowy
Grafika
Przypisy
- Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990, s. 68.
- Haemmerle A. von, Agsburger Buntpapier, „Viertel Jahreshefte zur Kunst Und Geschichte Augsburg 3”, 1937-1938, s. 133 – 179.
- Haemmerle A. von, Buntpapiere: Herrkomen, Geshichte, Techniken, Beziehungenzur Kunst, Monachium, 1961, s. 160.
- Krauze S., Rinck J., Buntpapier – ein Bestimmungsbuch, Decorated Papers – a Guidebook, Sierpapier – een Gids, Stuttgart, 2016, s. 102.
- Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 66-68.
- Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002, s. 33-34.
Autor: M.P.B., E.P.