Szycie na zwięzy wypukłe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
szycie na zwięzy wypukłe(ang. ), zwięzowy system szycia kodeksów, składki łączone są poprzez zwięzy (najczęściej rzemienie i sznurki), które przylegają do grzbietów składek,  wokół których prowadzona jest nić, którymś z wybranych ściegów. Zwięzy, co prawda przylegają do grzbietów, ale posiadając określoną grubość tworzą na nim wypukłości tzw. garbiki.
+
==Szycie na zwięzy wypukłe==
 +
(ang. flexible sewing, sewing on bands)
  
==Historia==
+
Zwięzowy system szycia kodeksów, w którym składki łączone są przy pomocy zwięzów (najczęściej rzemienie i sznurki), które przylegają do grzbietów składek,  wokół których lub ponad którymi prowadzona jest nić, którymś z wybranych ściegów. Wprawdzie zwięzy przylegają do grzbietów, ale posiadając określoną grubość tworzą na grzbiecie oprawy wypukłości tzw. garbiki.
Szycie kodeksów na zwięzy było naturalną konsekwencją konieczności ochrony bloku książki przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi, czyli włożenia go między dwie sztywne okładziny.  Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z oprawą. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładziny doszywano do bloku, co z przyczyn oczywistych nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym. W naturalny zatem sposób wynaleziono nowe rozwiązanie konstrukcyjne systemu broszurowania, czyli zwięzy, na których montowano okładziny. W literaturze przedmiotu można znaleźć informacje, że najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą nawet z IV w. Szycie na zwięzy wypukłe stało się coraz bardziej popularne i jest charakterystyczne dla kodeksów karolińskich od XVIII w. Książkę szyto na pojedynczych rzemieniach, bądź też pasek skóry przecinano w połowie na takiej długości, jak grubość grzbietu. Szycie na tego rodzaju zwięzy było charakterystyczne dla kodeksów romańskich, w których pojawiły się dodatkowo zwięzy kapitałkowe, jak i kodeksów gotyckich Europy Zachodniej. Na zwięzy w okresie średniowiecza używano skór, również zwierząt leśnych, wyprawy tłuszczowej. Wyjątek stanowią kodeksy armeńskie, w których stosowano zwięzy sznurkowe. Popularne one były także w okresie średniowiecza w kodeksach niemieckich. Szycie na zwięzy wypukłe było szeroko stosowane w kodeksach europejskich do końca XVIII w. Zwięzy wypukłe uczytelniają się na oprawie w postaci wypukłości, tzw. garbów.
+
 
+
===Historia===
==Rodzaje ściegów na zwięzy wypukłe==
+
Szycie kodeksów na zwięzy było naturalną konsekwencją konieczności ochrony bloku książki przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi, czyli włożenia go między dwie sztywne okładziny.  Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z oprawą. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładziny doszywano do bloku, co z przyczyn oczywistych nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym. W naturalny zatem sposób wynaleziono nowe rozwiązanie konstrukcyjne systemu broszurowania, czyli zwięzy, na których montowano okładziny. W literaturze przedmiotu można znaleźć informacje, że najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą nawet z IV w. Szycie na zwięzy wypukłe stało się coraz bardziej popularne i jest charakterystyczne dla kodeksów karolińskich od XVIII w. Książkę szyto na pojedynczych rzemieniach,bądź też na pasek skóry, który rozcinano na połowy na długości, odpowiadającej grubości grzbietu. Szycie na tego rodzaju zwięzy było charakterystyczne dla kodeksów romańskich, w których pojawiły się dodatkowo zwięzy kapitałkowe, jak i kodeksów gotyckich Europy Zachodniej. Na zwięzy w okresie średniowiecza używano skór, również zwierząt łownych, wyprawy tłuszczowej. Wyjątek stanowią kodeksy armeńskie, w których stosowano zwięzy sznurkowe. Popularne one były także w kodeksach niemieckich. Szycie na zwięzy wypukłe było szeroko stosowane w kodeksach europejskich do końca XVIII w. Zwięzy wypukłe uczytelniają się na oprawie w postaci wypukłości, tzw. garbów.
 +
 
 +
===Rodzaje ściegów na zwięzy wypukłe===
 
* szycie ściegiem w jodełkę
 
* szycie ściegiem w jodełkę
* szycie ściegiem obejmującym - nić prowadzona jest przez grzbiety składek, obejmując kolejne zwięzy. Następnie nić wychodzi z ostatniego otworu składki, umieszczonego w pewnej odległości od jej końca, zadzierzgiwana jest o nić składki dolnej i następnie wchodzi do wnętrza składki kolejnej. W ten sposób tworzą się, biegnące w pewnej odległości od krawędzi bloku dwa ściegi łańcuszkowe - plątniki.
+
* szycie ściegiem obejmującym zwięz
* szycie ściegiem na pojedynczą okrętkę - nić prowadzona jest przez grzbiety składek, następnie wyprowadzona jest ze składki otworem zwięzowym, owija się wokół zwięzu i wprowadzona jest do środka tym samym otworem. Następnie j.w. przechodzi do składki kolejnej w tzw. plątniku.
+
* szycie ściegiem na okrętkę
* szycie ściegiem prostym na podwójną okrętkę
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
* garby
 
* sposób szycia
 
* system szycia
 
* szycie karolińskie
 
* szycie romańskie
 
* szycie gotyckie
 
* zwięzy fałszywe
 
  
==Grafika==
+
[[Indeks alfabetyczny]]<br />
 
+
[[Garby]]<br />
<gallery>
+
[[System szycia]]<br />
File:Wpuszczane.jpg|il. 1. Różne kształty nacięcia grzbietu na zwięzy kryte. (rys. E. Burdett, 1975, s. 85.)
+
[[Szycie karolińskie]]<br />
File:Wpuszczane.jpg|il. 2. Szycie na zwięzy kryte ściegiem obejmującym. (rys. K. Komsta-Sławińska)
+
[[Szycie romańskie]]<br />
File:Wpuszczane.jpg|il. 3.  Szycie na zwięzy kryte ściegiem na okrętkę. (rys. K. Komsta-Sławińska)
+
[[Szycie gotyckie]]<br />
</gallery>
+
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
# Burdett E., The Craft of Bookbinding. A practical Handbook, West Vancouver, 1975.
+
# Burdett E., The Craft of Bookbinding. A practical Handbook, West Vancouver, 1975, s. 77, 90.
# Devaux Y., Deux siècles de reliure, Paryż, 1981.
+
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 15.
# Diehl E., Bookbinding its background and technique, Nowy Jork, 2014.
+
# Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014, s. 199.
# Johnson A.W., The Thames and Hudson Mannual of Bookbinding, Londyn, 1978.
+
# Szirmai J.A.,  The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 100-101.
# Marks P.J.M., The British Library Guide to Bookbinding History and Techniques, Londyn, 1998.
+
# Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 50-66.
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978.
+
# Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014.
+
# Miller J., Puzzle me this, Early bindings fragments in the Papyrology Collection of the University of Michigan Collection [w:] Sauve Mechanichals. Essays on the History of Bookbinding [red. J. Miller], Volume 2, 2015.
+
# 26. Montelatici Claudio, Alla ricerca del libro perduto. Note sull’ evolutione della tecnica di legatura, [w:] Biblioteche Oggi 5 (1987) 3.
+
# Pollard G., Early bookbinding manuals: An annotated list of technical accounts of bookbinding to 1840, 1984.
+
by Graham Pollard
+
# Szirmai J.A.,  The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017.
+
 
+
 
+
  
 
----
 
----
Autor: '''MPG, B.W.'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 22:37, 27 mar 2022

Szycie na zwięzy wypukłe

(ang. flexible sewing, sewing on bands)

Zwięzowy system szycia kodeksów, w którym składki łączone są przy pomocy zwięzów (najczęściej rzemienie i sznurki), które przylegają do grzbietów składek, wokół których lub ponad którymi prowadzona jest nić, którymś z wybranych ściegów. Wprawdzie zwięzy przylegają do grzbietów, ale posiadając określoną grubość tworzą na grzbiecie oprawy wypukłości tzw. garbiki.

Historia

Szycie kodeksów na zwięzy było naturalną konsekwencją konieczności ochrony bloku książki przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi, czyli włożenia go między dwie sztywne okładziny. Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z oprawą. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładziny doszywano do bloku, co z przyczyn oczywistych nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym. W naturalny zatem sposób wynaleziono nowe rozwiązanie konstrukcyjne systemu broszurowania, czyli zwięzy, na których montowano okładziny. W literaturze przedmiotu można znaleźć informacje, że najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą nawet z IV w. Szycie na zwięzy wypukłe stało się coraz bardziej popularne i jest charakterystyczne dla kodeksów karolińskich od XVIII w. Książkę szyto na pojedynczych rzemieniach,bądź też na pasek skóry, który rozcinano na połowy na długości, odpowiadającej grubości grzbietu. Szycie na tego rodzaju zwięzy było charakterystyczne dla kodeksów romańskich, w których pojawiły się dodatkowo zwięzy kapitałkowe, jak i kodeksów gotyckich Europy Zachodniej. Na zwięzy w okresie średniowiecza używano skór, również zwierząt łownych, wyprawy tłuszczowej. Wyjątek stanowią kodeksy armeńskie, w których stosowano zwięzy sznurkowe. Popularne one były także w kodeksach niemieckich. Szycie na zwięzy wypukłe było szeroko stosowane w kodeksach europejskich do końca XVIII w. Zwięzy wypukłe uczytelniają się na oprawie w postaci wypukłości, tzw. garbów.

Rodzaje ściegów na zwięzy wypukłe

  • szycie ściegiem w jodełkę
  • szycie ściegiem obejmującym zwięz
  • szycie ściegiem na okrętkę

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Garby
System szycia
Szycie karolińskie
Szycie romańskie
Szycie gotyckie

Przypisy

  1. Burdett E., The Craft of Bookbinding. A practical Handbook, West Vancouver, 1975, s. 77, 90.
  2. Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 15.
  3. Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014, s. 199.
  4. Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 100-101.
  5. Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 50-66.

Autor: M.P.B.