À la Duseuil oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==À la Duseuil oprawy== (À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil) Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologi...") |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil) | (À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil) | ||
− | Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj | + | Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (''à l’ancienne''), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Barokowe oprawy]] <br> | ||
[[Kwiaton ]] <br> | [[Kwiaton ]] <br> | ||
Linia 13: | Linia 14: | ||
Plik:Oprawa z dekoracją a la Duseuil, Francja XVII w., Devauchelle 1995, il. na s. 90.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja XVII w., repr. wg: Devauchelle 1995, il. na s. 90 | Plik:Oprawa z dekoracją a la Duseuil, Francja XVII w., Devauchelle 1995, il. na s. 90.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja XVII w., repr. wg: Devauchelle 1995, il. na s. 90 | ||
Plik:A la Du Seuil oprawy, oprawa z dekoracja ala Du Seuil, Francja, 2 poł. XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa z dekoracja à la Duseuil, Francja, 2 poł. XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | Plik:A la Du Seuil oprawy, oprawa z dekoracja ala Du Seuil, Francja, 2 poł. XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa z dekoracja à la Duseuil, Francja, 2 poł. XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | ||
− | Plik: | + | Plik:De Sueil oprawy, oprawa francuska, XVII w., BCzartMNK, POLONA2.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francka, XVII w., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl |
− | Plik: | + | Plik:Barokowa oprawa francuska.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil i superekslibrisem, Francja, kon. XVII-pocz. XVIII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek |
+ | Plik:A Du Seuil oprawy, 2 moitie XVII w., Ducimetiere, Mignonne, allons voir...2007.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja, 2 poł. XVII w., repr. wg: Ducimetiere, Mignonne, allons voir... 2007 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
+ | # Colombo 1952, s. 131-132; | ||
# Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356; | # Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356; | ||
# Devauchelle 1995, s. 87, 90; | # Devauchelle 1995, s. 87, 90; | ||
− | # Macchi F. i L. 2002, s. 150. | + | # Macchi F. i L. 2002, s. 150; |
+ | # Barber 2004, s. 180; | ||
+ | # Ducimetière 2007, s. 392. | ||
+ | # Wagner 2021, s. 53-74. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 23:33, 2 kwi 2022
Spis treści
À la Duseuil oprawy
(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)
Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj potrójnych linii (à l’ancienne), tworzonych filetą przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach linearnych ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Barokowe oprawy
Kwiaton
Grafika
Przypisy
- Colombo 1952, s. 131-132;
- Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356;
- Devauchelle 1995, s. 87, 90;
- Macchi F. i L. 2002, s. 150;
- Barber 2004, s. 180;
- Ducimetière 2007, s. 392.
- Wagner 2021, s. 53-74.
Autor: A.W.