Chimera: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
(Chimera)
Linia 2: Linia 2:
 
(hybryda)
 
(hybryda)
  
Wywodzące się z mitologii greckiej monstrum o tułowiu kozy, głowie lwa i wężowym ogonie. W sztuce średniowiecznej pojęcie to odnosi się do wszelkich hybrydalnych stworzeń o ciele składającym się z elementów różnych zwierząt, lub zwierząt i ludzi. Jako twory nienaturalne, będące zaprzeczeniem doskonałości tworów boga, symbolizowały demoniczne siły, w tym diabła. W zdobnictwie introligatorskim romanizmu popularność zyskały kwadratowe tłoki z wizerunkiem ch. o głowie człowieka i zwierzęcia, zazwyczaj na jednej lub dwóch zwierzęcych szyjach, niekiedy z ptasimi skrzydłami i nogami.
+
Wywodzące się z mitologii greckiej monstrum o tułowiu kozy, głowie lwa i wężowym ogonie. W sztuce średniowiecznej pojęcie to odnosi się do wszelkich hybrydalnych stworzeń o ciele składającym się z elementów różnych zwierząt, lub zwierząt i ludzi. Jako twory nienaturalne, będące zaprzeczeniem doskonałości tworów boga, symbolizowały demoniczne siły, w tym diabła. W zdobnictwie introligatorskim romanizmu popularność zyskały kwadratowe tłoki z wizerunkiem ch. o głowie człowieka i zwierzęcia, zazwyczaj na jednej lub dwóch zwierzęcych szyjach, niekiedy z ptasimi skrzydłami i nogami. Niekiedy ukazywane także na okuciach romańskich i gotyckich.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 17:00, 30 gru 2020

Chimera

(hybryda)

Wywodzące się z mitologii greckiej monstrum o tułowiu kozy, głowie lwa i wężowym ogonie. W sztuce średniowiecznej pojęcie to odnosi się do wszelkich hybrydalnych stworzeń o ciele składającym się z elementów różnych zwierząt, lub zwierząt i ludzi. Jako twory nienaturalne, będące zaprzeczeniem doskonałości tworów boga, symbolizowały demoniczne siły, w tym diabła. W zdobnictwie introligatorskim romanizmu popularność zyskały kwadratowe tłoki z wizerunkiem ch. o głowie człowieka i zwierzęcia, zazwyczaj na jednej lub dwóch zwierzęcych szyjach, niekiedy z ptasimi skrzydłami i nogami. Niekiedy ukazywane także na okuciach romańskich i gotyckich.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Fantastyczne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 221;
  2. Kozakiewicz 1996, s. 67.
  3. Adler 2010, il. 3/27, 5/84.

Autor: A.W.