Listek aldyński: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Plik:Listek aldyński 2b.jpg | Listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | Plik:Listek aldyński 2b.jpg | Listek aldyński na oprawie renesansowej, XVI w. | ||
Plik:Listek aldyński 1b.jpg | Pojedyncze i podwójne listki aldyńskie w dekoracji listwy oprawy renesansowej, XVI w. | Plik:Listek aldyński 1b.jpg | Pojedyncze i podwójne listki aldyńskie w dekoracji listwy oprawy renesansowej, XVI w. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Hobson 1989, s. 11-12; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2002, s. 188-189; | ||
+ | # von Rabenau 2011, s. 59-61. | ||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 00:06, 30 gru 2020
Spis treści
Listek aldyński
(z wł. foglia aldina)
Motyw drobnego listka o kształcie zbliżonym do l. powojnika, osadzonego na zagiętym ogonku. Znany w antyku greckim i rzymskim jako ozdobnik tablic inskrypcyjnych. Ponownie pojawił się w kon. XV w. wśród winiet drukarskich weneckiej oficyny Alda Manucjusza. Około 1520 r. przejęty przez introligatorów weneckich (aldyńskie oprawy), a następnie przez inne pracownie włoskie, jako jeden z motywów dekoracyjnych na okładzinach opraw. Pod wpływem włoskim l. a. stał się w ciągu 1 poł. XVI w. nie tylko jednym z najpopularniejszych ozdobników drukarskich na północ od Alp (hedera), ale też częstym motywem dekoracyjnym w introligatorstwie. W Polsce stosowany od lat 20. XVI w., najpierw a Krakowie, a potem w innych ośrodkach. Stopniowo zapominany w XVII i XVIII w., ponownie wprowadzony do dekoracji introligatorskiej w XIX w. Odtąd nieprzerwanie należy do kanonu klasycznych motywów zdobniczych na oprawach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Aldyńskie oprawy
Floralne dekoracje
Hedera
Liść
Grafika
Przypisy
- Hobson 1989, s. 11-12;
- Macchi F. i L. 2002, s. 188-189;
- von Rabenau 2011, s. 59-61.
Autor: A.W.