Fortuna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 2: Linia 2:
 
(fr. Fortune)
 
(fr. Fortune)
  
Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na →delfinie. Różniące się wielkością i szczegółowością tłoki z tym motywem są charakterystyczne dla renesansowego zdobnictwa włoskiego 1 poł. XVI w. (głównie Wenecji, Padwy i Bolonii), z którego przeniknęły do innych krajów zachodniej Europy.  
+
Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na delfinie. Różniące się wielkością i szczegółowością tłoki z tym motywem są charakterystyczne dla renesansowego zdobnictwa włoskiego 1 poł. XVI w. (głównie Wenecji, Padwy i Bolonii), z którego przeniknęły do innych krajów zachodniej Europy.  
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]]<br>
 +
[[Delfin]]<br>
 +
 +
==Grafika==
 +
 +
<gallery>
 +
Plik:Fortuna2, Furstenberg, De Marinis 1966, s. 136-137.jpg | Wizerunek Fortuny na oprawie włoskiej z XVI w., repr. wg: Furstenberg, De Marinis 1966, s. 136-137
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99, 136-137, 150-151;
 +
# Hobson 1989, s. 163;
 +
# Macchi F. i L. 2020, s. 193
  
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 20:18, 29 gru 2020

Fortuna

(fr. Fortune)

Wywodzące się z mitologii rzymskiej przedstawienie kobiety trzymającej rozpostarty żagiel i zazwyczaj stojącej na delfinie. Różniące się wielkością i szczegółowością tłoki z tym motywem są charakterystyczne dla renesansowego zdobnictwa włoskiego 1 poł. XVI w. (głównie Wenecji, Padwy i Bolonii), z którego przeniknęły do innych krajów zachodniej Europy.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Delfin

Grafika

Przypisy

  1. Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 98-99, 136-137, 150-151;
  2. Hobson 1989, s. 163;
  3. Macchi F. i L. 2020, s. 193

Autor: A.W.