À Duodo oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 8: Linia 8:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
Plik:Duodo1, ok. 1597, von Arnim 1992, nr kat. 72.jpg | Oprawa à Duodo z księgozbioru Pietro Duodo, Francja, ok. 1597, repr. wg: von Arnim 1992, nr kat. 72
 
+
Plik:Duodo, pastisz oprawy a Duodo, Anglia, XIX w., wg Nixon, Foot 1992, tabl. 106.jpg | Pastisz oprawy à Duodo, Anglia, XIX w., repr. wg: Nixon, Foot 1992, tabl. 106
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 15: Linia 15:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# Bouland 1920, s. 66-80;
 +
# Devaux 1977, s. 108-109;
 +
# von Arnim 1992, nr kat./tabl. 72;
 +
# Nixon, Foot 1992, s. 99;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 148-149.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 17:06, 29 gru 2020

(fr. reliure à Duodo) Określenie grupy opraw francuskich z końca XVI w. należących do księgozbioru Pietro Duodo (*1554 †1611) – ambasadora Wenecji m.in. na dworze króla Francji Henryka IV, posłującego w 1592 r. do króla Polski Zygmunta III Wazy. Bibliofil ten zamówił w latach 1594-1597 w paryskiej pracowni introligatorskiej prawdopodobnie Clovis I Ève oprawy dla prywatnej biblioteki podróżnej, odznaczające się kieszonkowym formatem 12°, zróżnicowaniem kolorów skóry w zależności od tematyki ksiąg, a przede wszystkim charakterystyczną formą złoconej dekoracji: w obszernych i wydłużonych zwierciadłach widnieją regularnie rozmieszczone motywy kwiatów w owalnych wieńcach z gałązek laurowych bądź oliwnych („ovales floreaux”, zob. też branchage), a pośrodku owalne pole z superekslibrisem herbowym (przednia okładzina) i emblematem z dewizą (tylna okładzina); ramy zwierciadeł wypełnia wić z gałązek oliwnych i palmowych; podobnie zakomponowana jest dekoracja grzbietu: pośrodku owal z napisem dot. zawartości książki, ujęty od góry i dołu przez kwiaty w wieńcach, oraz gałązki w ramce. Formuła ta zyskała popularność w końcu XVI w. wśród innych paryskich wykonawców małoformatowych opraw à la Duodo; w XIX w. podjęto ją we Francji i Anglii w szeregu „pastiszy” (naśladownictw?), m.in. technicznie doskonałych dziełach Charlesa Lewisa (*1786 †1836) i Georgesa Trautza (*1808 †1879).

Zobacz też

branchage

Grafika

Przypisy

  1. Bouland 1920, s. 66-80;
  2. Devaux 1977, s. 108-109;
  3. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 72;
  4. Nixon, Foot 1992, s. 99;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 148-149.

Autor: A.W.